XXL Nutrition

vraag speciaal voor vegetarische mensen op dit board

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
zoals velen misschien al weten zitten er hier mensen die vegetarisch zijn.
nu zit er in alle vlees soorten veel hormonen waardoor wij bodybuilders groot van worden en vlees dus heel belangrijk voedings bron is.

maar hoe zit dat met de vegetarische mensen hier?
hoe komen die aan de hormonen en andere soffen die in het vlees zitten?
gebruiken hun/jullie aparte supplementen of andere dingen ofzo???

(ben ik ff benieuwd naar :))

greetz Hardcorebuilder

Welke hormonen? We zitten hier niet in de USA, hormonen in vlees zijn hier niet toegestaan. Andere stoffen? Welke stof zit er in vlees die niet in andere voeding te vinden is?

1 woord: vleesvervangers

hormonen in vlees.. het moet niet gekker worden.

Probleem in landen waar nog wel hormonen in vlees worden gevonden zijn niet zo zeer bb'ers die groot en breed er van worden, als wel meisjes die heel jong (heel jong) de pubertijd in gaan en jonge jongens met borst groei.
Zijn er nog wel wat meer issue's maar dit springt wel in het oog. Het lijken mij het soort hormonen dat je niet binnen wilt krijgen. ;)

Verder zorg ik voor goed en gevarieerd eten, is al hierboven gezegt.

Open vraag aan jou:
waarop baseer jij je vraag? Ging het echt over hormonen, of meer over het verhaal dat er in vlees onmisbare dingen zouden zitten? Ben wel benieuwd namelijk.

Euhm normaal gezien zouden er geen hormonen mogen inzitten.
Wat wel een probleem kan zijn is vitamine b12 (deze zit wel meestal toegevoegd in vleesvervangers) het tekort aan vitamine b12 kan je zelfs maar na een paar jaar zien.
En DHA sommige zeggen dat linoleenzuur wel goed omzet maar ik heb gelezen van niet. (bronnen nog es moeten checken)
Natuurlijk kun je dan speciaalwier gaan eten maar hoeveel % doet dit dan?

b12 is een goede, maar ook dat zit niet voornamelijk in vlees.
Het zit ook in melkproducten en dierlijke producten als eieren. Het type vegetarier dat alle dierlijke producten afwijst, dus ook melkproducten en eieren, kan inderdaad een b12 tekort krijgen. Al is het iets dat, als je dit weet, je kan supplementeren.

Heb ik nog een vraag aan de niet vleeseters hier; zit er al een hele tijdje mee, als je wel melkproducten eet en ook eieren (zoals ik doe) dan hou je de vleesindustrie ook gewoon op gang.
Je staat er normaal niet zo bij stil, maar om melk te blijven geven moet een koe elk jaar kalveren. En zeker de stierkalveren gaan ze niet bewaren.
Ontzettend logisch en ergens wist ik het wel (ben al mijn hele leven vegetarisch, serieus, mijn ouders eten geen vlees), maar het is ook weer iets waarvan je je op de een of andere manier niet echt bewust van wilde zijn.
Laten jullie deze producten ook zitten? Of weet je het wel, maar je kan ook te ver gaan? ?

Ik drink geen melk, eieren houdt je de vleesproductie verder niet mee op gang. Een legkip is geen vleeskip.

Een legkip is idd geen vleeskip, ik heb dan ook niet zo heel veel tegen het eten van eieren. Het is meer dat ik een dier simpelweg niet als een gebruiksvoorwerp wil zien. Mits de omstandigheden juist zijn vind ik het niet verkeerd om eieren te eten.

Als je je melk van een boer haalt die zijn koe alleen melkt als er ook echt sprake is van een natuurlijke melkproductie vind ik dat ethisch gezien ook geen probleem.

Laatst bewerkt:
Ik drink geen melk, eieren houdt je de vleesproductie verder niet mee op gang. Een legkip is geen vleeskip.

Dus als een beest niet gegeten wordt, mag het wel lijden?

Dat is net zo'n kromme redenatie om juist wel vlees te eten zodat zij minder kort lijden...

weet iemand overigens iets over de distributie en productie van biologische melk? (als in: het komt op de grote hoop samen met 'gewone' melk)

@ vegan: wanneer lijdt een kip? Ik wil voorlopig ook nog niet zonder mn eieren, heb ook niks met 'scharrel' (het eufemisme...) of batterijkippen en eet eieren van biologische makelij.

m'n ouders aten altijd soja vlees alhoewel ik dit niet te eten vind (puur spons) maar 'k begreep dat het goede vervangers voor vlees waren, net zoals shampions of zooo..

Champignons bevatten amper eiwitten en zijn daardoor niet te vergelijken met echte vleesvervangers Jeroen. Je kan ze wel gebruiken voor de vulling van je maag als je geen vlees of tofu eet:D

Tofu is wel aardig te pruimen, mits je het goed marineert.

Dus als een beest niet gegeten wordt, mag het wel lijden?

Dat is net zo'n kromme redenatie om juist wel vlees te eten zodat zij minder kort lijden...

Heb ik dat beweerd dan? Dat jij er zo'n kromme denktrant op nahoudt is eerder jouw probleem. Een kip die wordt gehouden voor de leg wordt in principe ook geexploiteerd, maar of het bij iedere scharrelkip ook het geval is vraag ik me af. Kwestie van de juiste merken kopen, niet die standaard scharreleieren die vaak toch uit een legbatterij komen.

Idd, de 'gewone' scharreleieren komen van kippen die met elkaar los kunnen lopen in een schuur, maardan nog veel kippen per m2. Gezien kippen niet zo vriendelijk zijn naar elkaar toe wordt de snavel van die kippen geknipt etc.
Kippen die naarbuiten kunnen, of nog beterbiologische kippen hebben het al beter.

Los van het feit dat een leg kip geen vlees kip is, heb je bij kippen toch ook bijna dezelfde catch22 als bij melk en melkproducten (ook kwark en kaas en wei, wat vaak wel een rest product is), kippen leggen ook maar een x periode eieren, als ze over de top van hun productie heen zijn gaan ze gewoon exit.
Voor het aanvullen van de stapel legkippen moeten er kuikentjes gemaakt worden, de haantjes (toch bijn 50/50) gaan ook exit. Meestal naar diervoeder, want het heeft vaak inderdaad geen zin om ze vet te mesten want geen vleeskippen(hanen).

Biologische kippen hebben vaak inderdaad beter voer, betere leefomgeving, maar zitten toch ook vast (of de boer zit vast en daarmee de consument) aan de biologie.

Voor de duidelijkheid, dit is ook geen pleidooi om geen eieren te eten hoor, of zelfs geen om geen melk en melkproducten te gebruiken, of geen vlees. Ik kies zelf voor geen vlees, met mijn eigen redenen, maar ieder moet doen wat hij/zij wilt. Maar mijn beweegredenen wankelen nogal door oa bovenstaande redenen en zoek een andere balans. En wil graag input. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Probleem in landen waar nog wel hormonen in vlees worden gevonden zijn niet zo zeer bb'ers die groot en breed er van worden, als wel meisjes die heel jong (heel jong) de pubertijd in gaan en jonge jongens met borst groei.
Zijn er nog wel wat meer issue's maar dit springt wel in het oog. Het lijken mij het soort hormonen dat je niet binnen wilt krijgen. ;)

Verder zorg ik voor goed en gevarieerd eten, is al hierboven gezegt.

Open vraag aan jou:
waarop baseer jij je vraag? Ging het echt over hormonen, of meer over het verhaal dat er in vlees onmisbare dingen zouden zitten? Ben wel benieuwd namelijk
.

nou kijk,
je leest en hoort veel dat je spieren goed groeien als je veel vlees eet
bijvoorbeeld kogelbiefstuk
en dat komt dus komt door de stoffen of "hormonen" die alleen in vlees zit.
(anders komen ze er niet bij dat je veel vlees moet eten)
dus ik vraag me af wat de vegatarische mensen dan missen en hoe hun dat dan aanvullen snapje?

ik bedoel, waarom word je aangeraden om veel vlees te eten als je met andere voeding ook kan aanvullen???

Dat lijkt mij een hele goede vraag;
'waarom wordt er aangeraden om veel vlees te eten?'

Zowiezo is ook een goede vraag, wat, wie en waar, raad aan om veel vlees te eten?
En waar is dat advies, of die mening, op gebaseerd?

In principe zit er niets in vlees, wat je ook niet ergens anders vandaan kan halen. Vlees is wel een heel makkelijke (voor de eter..) bron van veel dingen, met name eiwitten, maar ook andere (micro) componenten.
Zomaar vlees uit je dieet gooien en alleen maar op bv aardappelen en groente gaan leven is voor niemand slim. Zeker als je aan krachttraining doet, maar ook anders, ga je dan snel dingen missen. Dat geldt helemaal als je alle producten van dierlijke oorsprong uit je dieet gooit. Dus, dan wordt het wat minder makkelijk om compleet te eten.

Maar zo moeilijk om geen vlees te eten, is het zeker niet, dezelfde stoffen, of te gebruiken als vervanger, zitten in heel veel voedings producten. Zijn ook hierboven wel genoemd. Nogmaals, alle van oorsprong dierlijke producten eruit gooien en dan nog compleet eten is wel moeilijk.

Kijk naar mij, ben vanaf dat ik een klein garnaaltje in mijn moeders buik was, geen vleeseter. Ben groter dan mijn moeder gegroeid, met voor een vrouw, best aardige spier en bot massa, op een fixe verkoudheid, zo eens per jaar, na nooit ziek. Kan lekker trainen, goed fietsen, goed werk doen, etc. En zo zijn er nog hele volksstammen. Geen vlees voor nodig gehad.

Mij idee.. maar hoor graag andere meningen, of aanvullingen.. Is dat er uit gemak wordt aangeraden om veel vlees te eten. Of uit angst, dat mensen de kennis of kunde niet hebben, of niet op willen doen, om de voedingsstoffen uit andere producten te halen. Of misschien wel.. 'omdat men dat zo gewoon is'.

Als dat al aangeraden wordt is dat door een produktschap voor Vee en Vlees, de industrie zelf dus.

Terug
Naar boven