MuscleMeat

Vraagje Harris-Benedict

xDutchi

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
75kg
Vetpercentage
25%
Hallo,

Ik ben nu al even bezig met een voedingsschema op te stellen, maar nu betwijfel of ik wel goed zit met de calorieën. Nu probeerde ik dus te berekenen hoeveel calorieën ik ongeveer nodig heb, nu wou ik op deze site :Site: je dagelijkse caloriebehoefte via het harris-benedict mijn dagelijkse caloriebehoefte uitrekenen maar nu weet ik niet echt wat ik moet invullen bij het activiteitslevel en dit lijkt me wel erg belangrijk omdat elke stap zo'n 200-300 calorieen verschil in zit en ik wil beginnen met een bulk, dus tel ik er zo'n 200-300 calorieen bij, dus als ik bij het activiteitslevel al te laag zit zal ik uit het bulken ook niet het maximale kunnen halen. Nu vroeg ik mij dus af of jullie mij konden vertellen wat ik bij activiteitslevel moet invullen. Ik wil graag gaan beginnen met 3x krachttraining, rippetoe programma, voor de rest heb ik niet zoveel beweging, ict-kantoorbaan.

Ook heb ik nog een 2de vraagje, als ik zo 3x in de week train, moet ik dan op de niet train dagen iets minder gaan eten dan op de wel training dagen of gewoon de uitkomt van het harris-benedict +200-300 doen en dit gewoon zo hele week eten?

bvd,
Dutchi

H&B is niet bijster accuraat. Beter check je die mcardle of zoiets. Iig een waarbij je je vervrije massa moet invullen

Ik eet op trainingsdagen 300kcal meer dan op niet trainingsdagen, maar dat doe ik omdat ik op trainingsdagen ook cardio doe, wat goed is voor zo'n 250 kcal ofzo.
Zijn maar 20 minuutjes.

Ik eet op trainingsdagen 300kcal meer dan op niet trainingsdagen, maar dat doe ik omdat ik op trainingsdagen ook cardio doe, wat goed is voor zo'n 250 kcal ofzo.
Zijn maar 20 minuutjes.

Ook als je geen cardio op trainingsdagen doet zou ik op die dagen wel meer eten. Dus je gem. aantal calorieën per dag, dan op trainingsdagen (afhankelijk van het aantal trainingsdgn) 200-400 meer eten en rustdagen het verschil eronder zitten

Ook als je geen cardio op trainingsdagen doet zou ik op die dagen wel meer eten. Dus je gem. aantal calorieën per dag, dan op trainingsdagen (afhankelijk van het aantal trainingsdgn) 200-400 meer eten en rustdagen het verschil eronder zitten

Dus dan bedoel je, stel ik wil bulken op 3200kcal, dan doe ik op trainingsdagen 3400 en op niet trainingsdagen 3000? Of begrijp ik het verkeerd?

---------- Post toegevoegd 15 June 2013 om 20:57 ----------

Volgens mij wil hij gewoon weten hoe hij zijn activiteitsfactor moet berekenen, dus met Katch-Mcardle schiet hij nog altijd niets op.

Ik meen me te herinneren dat 3-4x per week KT een factor van 1,55 is. Voor activiteiten die je buiten het trainen doet zou ik dan gewoon apart er bij op tellen.

Dus dan bedoel je, stel ik wil bulken op 3200kcal, dan doe ik op trainingsdagen 3400 en op niet trainingsdagen 3000? Of begrijp ik het verkeerd?

---------- Post toegevoegd 15 June 2013 om 20:57 ----------

Ik meen me te herinneren dat 3-4x per week KT een factor van 1,55 is. Voor activiteiten die je buiten het trainen doet zou ik dan gewoon apart er bij op tellen.

Yes. Met KT verbruik je ook genoeg calorieën dus dan is het logisch dat je op de dagen dat je meer verbruikt (trainingsdagen) meer eet dan op dagen dat je minder verbruikt (rustdagen). Las laatst in een onderzoek dat als je aan KT doet dat je verbranding op rustdagen ook hoger ligt dan bij personen die geen KT doen, maar bijv alleen cardio. Ik zou dus als je bijv een bmr van 2000 hebt, factor 1.55 = 3100kcal per dag, 250-500 erboven is 3350-3600. Pak voor de eenvoud 3500kcal, 3500*7=24500. Als je bijv 4 dagen per week gaat sporten, eet je bijv op trainingsdagen 3800kcal. Dan houdt je 24500-(3800*4)=9300kcal over voor 3 rustdagen --> 9300/3=3100kcal. Dus trainingsdagen, 4x p/week 3800kcal eten, rustdagen (3x p/week) 3100kcal.

En de factor 1.55 is idd voor 3-5x per week sporten (niet heel intensief, lees: HIIT o.i.d.)

Lol het maakt echt niet veel uit of je Katch-McArdle of Harris&Benedict neemt, zal misschien 100kcal schelen. Als je je activiteitenfactor maar iets verkeerd invult zit je er al snel 300kcal naast. (Meesten schatten het veel te hoog in)

Dagelijks verbruik moet je een beetje op gevoel dan. Eenmalig zo'n berekening doen om een startpunt te hebben en dan aan de hand van je resultaat en je doelen (gewichtsverlies of toename) je inname bijstellen.

Die calculatoren gaan ook uit van een normale stofwisseling, dus als je een snelle stofwisseling hebt (zoals ik) ligt je verbruik veel hoger dan wordt aangegeven

Zo bereken je het

1,200 = Sedentary: little or no exercise and desk job
1,375 = Lightly active: light exercise / sports 1-3 days per week
1,550 = Moderately active: moderate exercise / sports 3-5 days per week.
1,650 = Intense weight training program / sports 4-5 days per week
1,725 = Very active, intense exercise / sports 6-7 days per week
1,900 = Extra active : long and hard daily exercise / daily sports plus physical labor

Het is wel in het engels dus ik hoop dat je er iets van begrijpt :)

1,200 = Sedentary: little or no exercise and desk job
1,375 = Lightly active: light exercise / sports 1-3 days per week
1,550 = Moderately active: moderate exercise / sports 3-5 days per week.
1,650 = Intense weight training program / sports 4-5 days per week
1,725 = Very active, intense exercise / sports 6-7 days per week
1,900 = Extra active : long and hard daily exercise / daily sports plus physical labor

Het is wel in het engels dus ik hoop dat je er iets van begrijpt :)

Dat is volgens mij de zelfde manier als in de myfitnesspal app. Iemand een idee welke dat is?

• Topic Starter Topic Starter
Hallo,

is die Harrison echt zowieso bout dan?, kan ik misschien wel op verder werken, als ik geen verschil merk, meer eten, anders juist minder.

vetpercentage berekenen kan ik alleen via sites die het berekenen, heb geen huidplooimeter, zijn die sites dan beetje betrouwbaar?

Met dat eten klinkt wel logisch op zich :)

Probeer iets, gebruik iets, kijk na twee weken of je aankomt of afvalt en hoe snel dat gebeurt, verander iets als nodig

Niet zo op die berekeningen staren.

Probeer iets, gebruik iets, kijk na twee weken of je aankomt of afvalt en hoe snel dat gebeurt, verander iets als nodig

Niet zo op die berekeningen staren.

Precies. die berekening is slechts een richtlijn om je een idee te geven wat je hoeveelheden ongeveer moeten zijn. Daarna is het een kwestie van proberen en vergelijken

Ik dacht zelf altijd op 1,55 te zitten met 3x kt en 2x pw 8km hardlopen. Ik bleef na 5 kilo zo lang stilstaan dat ik het zelf berekend heb alsvolgt: ((BMR*1,2 voor kantoor werk)*7)+550 kcal per KT*3+500kcal*2 voor hardlopen en vervolgens alles door 7 gedeeld. Bleek dat ik toch uitkwam op een gem. calorieverbruik dat gelijkstond aan 1,4. Sinds ik daar vanuit ga ben ik weer prima gezakt met me gewicht.

Weet niet of dit direct een legit manier is en het feit dat ik weer begon af te vallen bewijst niet dat het zo moet. Maar mijn ervaring is er in ieder geval positief mee. Wie weet kan jij ook op deze manier jouw correcte activiteitsfactor bepalen

Terug
Naar boven