XXL Nutrition

Vraagje i.v.m stronglift 5x5

corre1980

Novice
Waardering
0
Lengte
1m76
Massa
76kg
Ja hieronder staat een topic ivm stronglift maar heb een andere vraag :D

De oefeningen zal ik hier niet herhalen, maar als je nu die oefeningen hebt gedaan want volgens mij ben je hier niet zo lang mee bezig. stop je dan voor die dag of doe je nog een rondje?

Het zit zo, ik ben nu ongeveer een 6tal weken bezig met allround oefeningen en spring van het ene machine naar de ander en verhoog telkens met gewicht maar heb de indruk dat dit niets uithaald.... volg een progie van een coach die ik nooit zie en ja.... voel trouwens ook nooit iets in de rustdagen van pijn ofzo dus volgens mij haalt het dan ook niets uit. Ben ook nooit echt geweest voor machines doe liever old shool trainingen maar bij deze fitness is dit niet mogelijk, heb nu wel via via een andere gevonden die zeer goed is (hebben ze tenminste materiaal.) dus binnen twee maandjes vertrek ik naar daar. nu bij waar ik nu ben hebben ze 1 machine met lange halter die geleid (ken de naam niet :o ) word voor squads en bench press te doen. Volgens mij kan ik hier wel de stronglift 5x5 doen.

Enfin de vraag was eingelijk na sessie stronglift 5x5 stop of nog een rondje.

Je stopt, of je kan nog enkele assistance oefeningen doen (bv extra oefening om kuiten, biceps of triceps aan te pakken).

Vergeet niet dat je ook uitgebreid moet opwarmen, dus je gaat per oefening toch een 8-tal setjes hebben (3-4 opwarmsets, en 5 werksets).

Omdat je in het begin amper rust nodig hebt tussen je sets, gaat dit heel snel vooruit. Naarmate de gewichten zwaarder worden ga je uiteindelijk toch 2-3 minuten rust nodig hebben. Op die manier zal een training 45-60 minuten duren, terwijl je de eerste weken op een half uurtje klaar kan zijn.

Geloof me, vanaf dat je tegen je max aanzit ga je echt geen extra "rondje" kunnen doen.

• Topic Starter Topic Starter
Je stopt, of je kan nog enkele assistance oefeningen doen (bv extra oefening om kuiten, biceps of triceps aan te pakken).

Vergeet niet dat je ook uitgebreid moet opwarmen, dus je gaat per oefening toch een 8-tal setjes hebben (3-4 opwarmsets, en 5 werksets).

Omdat je in het begin amper rust nodig hebt tussen je sets, gaat dit heel snel vooruit. Naarmate de gewichten zwaarder worden ga je uiteindelijk toch 2-3 minuten rust nodig hebben. Op die manier zal een training 45-60 minuten duren, terwijl je de eerste weken op een half uurtje klaar kan zijn.

Geloof me, vanaf dat je tegen je max aanzit ga je echt geen extra "rondje" kunnen doen.

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ben ook al een tijdje bezig met Stronglifts maar ik had nergens gelezen dat je zo uitgebreid moest opwarmen, ik warm 5 minuten even op met een cardio apparaat en begin daarna aan de 5x5 routine.

tot nu toe nog nergens last van gehad gelukkig ( blessures ) en het word nu toch wel erg zwaar, maar om kracht te winnen vind het het schema super.
ik heb nu binnen een maand of 4 bereikt waar ik 14 jaar terug 2.5 jaar voor nodig had.

Ik ben ook al een tijdje bezig met Stronglifts maar ik had nergens gelezen dat je zo uitgebreid moest opwarmen, ik warm 5 minuten even op met een cardio apparaat en begin daarna aan de 5x5 routine.

tot nu toe nog nergens last van gehad gelukkig ( blessures ) en het word nu toch wel erg zwaar, maar om kracht te winnen vind het het schema super.
ik heb nu binnen een maand of 4 bereikt waar ik 14 jaar terug 2.5 jaar voor nodig had.

Met lage gewichten is wat cardio geen probleem, maar als je hoger gaat, is het wel nodig om tijdens de opwarming naar je "werksetgewicht" toe te werken (check de site van stronglifts, daar staat dat ook vermeld). Stel je squat met 100 kg, dan doe je bv 10*40, 8*60, 5*80, 3*90 en dan begin je aan je sets met 100 kg.

Maar normaal begin je het stronglifts schema met gewichten die niet echt heel belastend zijn voor je lichaam, dus dan moet je natuurlijk niet zo uitgebreid opwarmen.

Zelf merk ik dat ik zonder die opwarming niet zwaar genoeg kan tillen. Bij squat zit ik nu op 102.5 kg, maar als ik zonder opwarming zou squatten, dan heb ik al moeite met 85 kg.

Ik heb even de Stronglifts PDF op mijn computer geraadpleegd, en dit is wat Mehdi (de auteur) zelf schrijft:
Never jump straight into your work weight, warm-up first. As an example, let's say your
work weight for the Squat is 135lbs. Then here's how your training would look like...
· 2×5 45lbs => 2 sets of 5 reps with the empty Olympic bar
· 3 x 90lbs => 1 set of 3 reps with the 45lbs bar + 22.5lbs/side
· 5 x 135lbs => first set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 2nd set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 3rd set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 4th set of 5 reps with your work weight
· 5 x 135lbs => 5th and final set of 5 reps with your work weight

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter

Het werkt naar het schijnt zeer goed om een goede basis op te bouwen, hoofdreden om dit te doen. Was een tijdje aan het zoeken naar een goed en simpel schema, had eerder nog nooit van Stronglift gehoord. wat verschillende sites over gelezen ook die van stronglift zelf. Dus dacht bij men eigen dit eens doen hé.

Terug
Naar boven