AndroidHealthClinic

Vraagje over de bulk

John82

Novice
Waardering
0
Lengte
1m97
Massa
90kg
Vetpercentage
10%
Beste Dbers,

Heb pas me vet laten meten doormiddel van een 7 punts meting ben van 98 naar 87 kilo gegaan en een vetpercentage van 16 + naar 8,4 % gegaan op de huid gemeten dus geen visceraal vet meegenomen.

Volgens de harrit en benedict heb ik een onderhoud van rond de 3100 kcal, wil nu gaan cleanbulken rond de 3400 kcal.

Macro rond de 50/25/25. Zit dan rond de 425 koolhy 212 gr eiwit en 94 gr vet

Mijn vraag is moet ik 7 dagen op 3400 kcal gaan zitten of als ik niet train minder eten en dan rond onderhoud gaan zitten of net 100 erboven.

Gok zelf op gewoon de hele week bulken aangezien je in rust herstelt naar mijn idee maar hoor het heel graag van jullie.

Hoevaak train je per week?

Ik neem persoonlijk op mijn 1 rustdag per week iets minder kh pre en post workout(ofwel, de maaltijden die de andere 6 dagen rondom mijn workout vallen), de rest houd ik hetzelfde, waardoor op rustdagen vaak rond onderhoud of vlak erboven eet. Het is een persoonlijke voorkeur, de ene zal zeggen om het hetzelfde te houden en de andere zal je aanraden om de kh wat te verminderen.

Als je zes dagen per week traint zou ik mij er niet zoveel zorgen over maken en gewoon doen wat goed voelt(en uiteraard de weegschaal en spiegellook in de gate houden)

• Topic Starter Topic Starter
Ik train 4 keer per week 2x upper en 2x lower body.

7 dagen gelijk eten. Veel mensen eten op rustdagen minder carbs, omdat ze denken dat ze omdat ze die dag minder doen ook minder koolhydraten nodig hebben, maar het lichaam rekent zelf ook niet per 24 uur en in dagen. Zoals je zelf al zegt, je herstelt de volledige 48-72 uur na een training, dus ook op dagen dat je niets doet ben je herstellende/groeiende. Je macro's kunnen dus gelijk zijn 7 dagen lang, ook je carb inname o.i.d. Bovendien worden je prestaties op een dag dat je traint/sport vooral bepaalt door je voeding in de 24-48 uur window voorafgaand aan je training, dus heeft wat je eet op non-trainingsdagen daadwerkelijk ook effect op je trainingen zelf ook al zijn die pas een dag later.

Mensen die op rustdagen 200-300 kcal eten aan carbs zwakken als het ware gewoon hun bulk af. Getallen voorbeeld als je 5 keer in de week traint.

Schema 1: Bulk op 3500. Op non-trainingsdagen (2x) beperk ik me tot 3000 met minder carbs. Over een week genomen bulk ik dan gewoon gemiddeld op 3350.

Exact hetzelfde kan bereikt worden met een schema dat elke dag gewoon op 3350 bulkt en geen onderscheid maakt tussen trainingsdagen of non-trainingsdagen.

(7x3350 = 5x3500 + 2x3000 = same shit). Zolang aan het eind van de week (random periode) dezelfde macro's bereikt worden als in Schema 1, heb je met zo'n schema hetzelfde resultaat.

Uitzondering hierop is wel lean-gains / carbbackloading variant, dat is een heel andere theorie maar dan verschilt je calorie inname met trainingdagen vs non-trainingsdagen ook echt enorm veel van elkaar, niet "zomaar ietsje minder carbs". Als je dat wilt doen is het een heel andere strategie, maar in principe kun je gewoon 7 dagen bulken met elke dag dezelfde inname.

Gewoon 7 dagen bulken en flink trainen komt het helemaal goed.
Niet teveel met getallen bezig zijn, iedere maand naar je vorderingen kijken zie je snel genoeg of je wat moet bijstellen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Kijk dat is duidelijke taal ga gewoon 7 boven onderhoud zitten bedankt voor deze duidelijke uitleg

Terug
Naar boven