MuscleMeat

Vraagjs over ICF 5x5

Aran2k

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
60kg
Vetpercentage
13%
Hoi allemaal,

Ik ben sinds een paar weken bezig met het ICF 5x5 schema, en daar heb ik een paar vragen over:

1) Het schema begint met squats, en daarna bench press. Het squat rek is vaak bezet, en ga ik meestal over op de BP. Waarna ik de squats doe. Maar is het niet goed van me dat ik het schema in een andere volgorde doe, of maakt dat niet uit?

2) Ik voel vaak na de workout niet echt een pump, waardoor ik vaak geneigd ben om meer oefeningen te doen als lat pullys, hammer curls etc. Is dit wel goed dat ik extra oefeningen doe?

Alvast bedankt :)

5x5 systemen zijn niet bedoeld voor een pomp gevoel maar voor kracht. Als je voor massa wilt gaan en pomp wilt voelen heb je een ander programma nodig.

Normaal zou je eerst de zwaarste oefeningen doen en daarna de lichtere. Maar als je te lang moet wachten op een squatrack, dan pak je toch een keer eerst benchpress, no problem.
Desnoods pak je gewoon een andere been oefening zoals legpress.
Je bent beginner en 15, niet te druk om maken.

Wacht maar, als je wat langer met het schema bezig bent krijg je wel een pomp. Als je pas net bezig bent zijn de gewichten nog te laag om echt een pomp te krijgen. Bovendien is een pomp niet een indicatie van een goede training. Als je 30 curls met een baksteen doet heb je waarschijnlijk een pomp in je bicep…. simpelweg omdat er veel bloed naar die spier word vervoerd. Dat wil niet per definitie zeggen dat die spier voldoende is geprikkeld om te groeien. In tegendeel.

Ik zou alleen op workout B geen deadlift voor squats doen...

1) Nee, boeit niet.

2) Pomp heb je (bijna) niets aan.

5x5 systemen zijn niet bedoeld voor een pomp gevoel maar voor kracht. Als je voor massa wilt gaan en pomp wilt voelen heb je een ander programma nodig.

Normaal zou je eerst de zwaarste oefeningen doen en daarna de lichtere. Maar als je te lang moet wachten op een squatrack, dan pak je toch een keer eerst benchpress, no problem.
Desnoods pak je gewoon een andere been oefening zoals legpress.
Je bent beginner en 15, niet te druk om maken.

5x5 is voor kracht EN massa.

• Topic Starter Topic Starter
Oké, heel erg bedankt voor jullie antwoorden ^^^:):):)

Mijn vragen zijn nu opgelost:)

Terug
Naar boven