AndroidHealthClinic

Vrije testosteron waarde, klopt dit wel??

Ik heb geen idee wat die index is. Dat maakt verder ook niet uit. Het gaat om de referentiewaardes van het lab waar je iets test. En die weet ik toevallig omdat ik hier zelf labresultaten heb liggen van hetzelfde lab.

Je hebt een bepaalde hoeveelheid totaal testosteron. Een groot deel daarvan bindt sterk aan shbg, deeltje zwak aan albumine en wat overblijft is vrije testosteron. Dat is doorgaans iets van 2% van het totaal ofzo. Iets in die richting.

• Like
Waarderingen: Vonk
  • Topic Starter Topic Starter
oke, het is gewoon goed dus... Nu nog ff op zoek naar een kuurtje om dit te verhogen, dank allen voor de reakties

• Like
Waarderingen: Vonk
oke, het is gewoon goed dus... Nu nog ff op zoek naar een kuurtje om dit te verhogen, dank allen voor de reakties

Als je bij bloedwaardentest hebt laten testen dan zal het wel goed zijn ;) Bij twijfel zou je het gewoon na kunnen vragen natuurlijk.

Als je die waarde omrekent naar ng/dl dan kom je uit op 8,55. De referentiewaarden voor een persoon van 25-29 jaar is 5,05-19,8 en voor een persoon van 30-34 is dit 4,85-19,0.

Je zit dus op bijna het dubbele van de benedengrens. Niks om je echt zorgen over te maken imo.

Normaalgezien wordt vrij testosteron niet in nmol/L uitgedrukt. Vandaar die verwarring, denk ik.

Terug
Naar boven