Fitness Seller

Vrouwen en Islam

"a nation formed by islamique law" ofwel de shaira wetgeving ,... volgens mij slaat dat op een regering die gebaseerd is op de Koran , niet ?.
De sharia is gebaseerd op de koran, de ahadieth (overleveringen)en de soennah.

Vrouwenbesnijdenis staat uitgelegd als het puur en zuiver maken van een vrouw ---> waarin ?? in die shaira wetgeving ,... waar was die op gebaseerd ???.
De koran spreekt geen oordeel uit over vrouwenbesnijdenis, maar de Hadith zegt dat vrouwenbesnijdenis een eer is voor vrouwen. De status van deze Hadith (Abu Dawoed Boek 41, Nummer 5251) is onbetrouwbaar.

Volgens de Islam kan de man door 3x "ik scheid van jou" te zeggen ook letterlijk van haar scheiden en alles van haar afnemen incl haar kinderen ,.. zo staat ze er alleen voor , zonder ondersteuning van wie dan ook.
Koran 2.231:

Het is geen overtreding voor jullie als jullie vrouwen de scheiding geven zolang jullie haar niet aangeraakt of een verplichte bruidsgift voor haar vastgesteld hebben, maar treft wel in redelijkheid een voorziening de welgestelde naar zijn vermogen en de armlastige naar zijn vermogen voor haar levensbehoeften. Het is een verplichting voor hen die goed doen.

Gescheiden vrouwen hebben in redelijkheid recht op levensonderhoud. Het is een verplichting voor de godvrezenden.

De koran verteld ; die vrouwen waarvan haar beweegredenen volgens jou niet juist zijn,.. misbruik hun seksueel, laat ze dan alleen in bed en sla ze daarna .
Maar zij (vrouwen) van wie u opstandigheid vreest, vermaant haar en vermijdt haar op de rustplaatsen en slaat [daraba] haar. Maar indien zij gehoorzaam (deugdzaam, godvrezend) zijn, zoekt dan geen weg tegen haar..." (4.34) Ik vind seksueelmisbruiken niet direct terug, kun je me zeggen waar je dat staat in de koran ;)

Shaira voorziet mannen van het voordeel om "tijdelijke huwelijken" te hebben zodat ze coïtus kunnen hebben met andere vrouwen , buiten hun vaste huwelijk.

Binnen de islam kent men
naast het ‘gewone’ huwelijk ook op grond van S. 4:24 het genotshuwelijk.
Maar degenen hare van wie gij verbruiksgenot vraagt, geeft haar haar loon als
vastgezet bedrag, en er is geen vergrijp voor u in datgene wat gij met wederzijds
goedvinden bepaalt, na het vastgezette bedrag.
” Op grond van dit koranvers is
betaalde coïtus gelegaliseerd, mits de coïtus bedreven wordt binnen een tijdelijk
‘huwelijk’ van 15 minuten, een uur, een dag of langer. Het genotshuwelijk wordt door de
soennieten in het algemeen afgewezen.

Er word enkel gezegd dat de door de Islam ontstane cultuur de eerwraak in het leven heeft geroepen ,.... iets wat imo niet te ontkennen valt .
Eerwraak bestaat al lang voor de islam en het christendom.

Greetzzzzzz...:D

De sharia is gebaseerd op de koran, de ahadieth (overleveringen)en de soennah.

De koran spreekt geen oordeel uit over vrouwenbesnijdenis, maar de Hadith zegt dat vrouwenbesnijdenis een eer is voor vrouwen. De status van deze Hadith (Abu Dawoed Boek 41, Nummer 5251) is onbetrouwbaar.

De Ahadith (Arabisch: أحاديث), meervoud van Hadith (حديث, 'dat wat verteld wordt') zijn de in grote verzamelingen vastgelegde, islamitische overleveringen over het doen en laten en de uitspraken van de profeet Mohammed. Bron ; Wiki

Weten diegene die dat rare boek volgen dat ook ( dat het onbetrouwbaar is ) want het lijkt mij dat iedereen die z'n dochter laat besnijden in dat boek gelooft !

Koran 2.231:

Het is geen overtreding voor jullie als jullie vrouwen de scheiding geven zolang jullie haar niet aangeraakt of een verplichte bruidsgift voor haar vastgesteld hebben, maar treft wel in redelijkheid een voorziening de welgestelde naar zijn vermogen en de armlastige naar zijn vermogen voor haar levensbehoeften. Het is een verplichting voor hen die goed doen.

Gescheiden vrouwen hebben in redelijkheid recht op levensonderhoud. Het is een verplichting voor de godvrezenden.

Ging mij niet zo zeer om de "nazorg" maar meer dat een man zo kan scheiden wanneer hij wilt , en een vrouw niet ,.. en dus tegen haar wil in vaak getrouwd moet blijven.

BTW wel al een erg woord opzich ; Godsvrezend

Maar zij (vrouwen) van wie u opstandigheid vreest, vermaant haar en vermijdt haar op de rustplaatsen en slaat [daraba] haar. Maar indien zij gehoorzaam (deugdzaam, godvrezend) zijn, zoekt dan geen weg tegen haar..." (4.34) Ik vind seksueelmisbruiken niet direct terug, kun je me zeggen waar je dat staat in de koran ;)

Mijn tekst kwam uit dat filmpje , maargoed wat je hier aangeeft is al erg genoeg !

Binnen de islam kent men
naast het ‘gewone’ huwelijk ook op grond van S. 4:24 het genotshuwelijk.
Maar degenen hare van wie gij verbruiksgenot vraagt, geeft haar haar loon als
vastgezet bedrag, en er is geen vergrijp voor u in datgene wat gij met wederzijds
goedvinden bepaalt, na het vastgezette bedrag.
” Op grond van dit koranvers is
betaalde coïtus gelegaliseerd, mits de coïtus bedreven wordt binnen een tijdelijk
‘huwelijk’ van 15 minuten, een uur, een dag of langer. Het genotshuwelijk wordt door de
soennieten in het algemeen afgewezen.

Krom.
Het gaat mij vooral om de tegenstellingen vanuit de koran.
Voor de man is dit dus wel legaal , maar wat gebeurd er met een vrouw die zoiets doet ???

Eerwraak bestaat al lang voor de islam en het christendom.

Eens ! , vandaar dat ik ook geen voorstander ben van wat voor geloof dan ook !!!
Maar reeël gezien , wanneer was de laatste christelijke eerwraak en wanneer de laatste Islamitische in Nederland/België ???

Greetzzzzzz...:D

Thx ;)

thx 4 the repley ;)

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van deze discussie ga ik "Allah en Eva" van Betsy Udink lezen.
Ik had hem al een tijdje in de kast staan, maar ga er nu gelijk mee aan de slag.
Dit boek gaat met name over de wantoestanden jegens vrouwen in Pakistan.

Weten diegene die dat rare boek volgen dat ook ( dat het onbetrouwbaar is ) want het lijkt mij dat iedereen die z'n dochter laat besnijden in dat boek gelooft ! Neemt niet weg dat vrouwenbesnijdenis een pre islamitisch gebruik is waar van je niks terug vind in de koran.

Ging mij niet zo zeer om de "nazorg" maar meer dat een man zo kan scheiden wanneer hij wilt , en een vrouw niet ,.. en dus tegen haar wil in vaak getrouwd moet blijven
In principe heeft de vrouw het recht van haar man te scheiden al is het een feit dat het voor de man veel makkelijker is. De islam ontraadt de echtscheiding en noemt het de meest verafschuwde toegestane zaak. Verder worden er in de islam de nodige verzoeningsmaatregelen geëist, voordat er een echtscheiding mag plaatsvinden. In feite probeert een gelovige man alles om een scheiding van zijn vrouw te voorkomen. Wat de vrouw betreft, zij kan onder bepaalde voorwaarden een echtscheiding eisen bij de rechter.

Mijn tekst kwam uit dat filmpje , maargoed wat je hier aangeeft is al erg genoeg !
Wat betreft het "slaan" of "tuchtigen" van de vrouw:

Bahz Ibn Hakim vertelde: "Ik vroeg de profeet (vrede zij met hem) hoe om te gaan met vrouwen en hij zei: Voed ze zoals jullie jezelf voeden, kleed ze zoals jullie jezelf kleden en sla of berisp hen niet." Het recht van vrouwen op een vriendelijke behandeling blijkt ook uit de volgende overlevering: "De meest perfecte gelovigen zijn de besten in gedrag en de besten van jullie zijn degenen die het beste voor hun vrouwen zijn" (overgeleverd door Ibn-Hanbal).

Veel van wat er aan de islam wordt toegeschreven heeft dikwijls niks met religie te maken, meer met cultuur en traditie. Er zijn tegenwoordig ongelovige honden die meer van de islam kennen dan sommige moslims die er in slagen hun eigen religie belachelijk te maken door extremistische leuzen na te blaten :D

Alez da is mijn mening ;)

Wat betreft het "slaan" of "tuchtigen" van de vrouw:

Bahz Ibn Hakim vertelde: "Ik vroeg de profeet (vrede zij met hem) hoe om te gaan met vrouwen en hij zei: Voed ze zoals jullie jezelf voeden, kleed ze zoals jullie jezelf kleden en sla of berisp hen niet." Het recht van vrouwen op een vriendelijke behandeling blijkt ook uit de volgende overlevering: "De meest perfecte gelovigen zijn de besten in gedrag en de besten van jullie zijn degenen die het beste voor hun vrouwen zijn" (overgeleverd door Ibn-Hanbal).

Damn , waarom zien zovele van hun dit dan over het hoofd ???

Moet wel zeggen dat alleen van "de manier waarop" hier over vrouwen word gesproken mijn haren al recht overeind gaan staan !!!! alsof het beesten zijn of iig minderen dan de mannen , en wij mannen maar uit mogen maken hoe we met hun omgaan ,....

Veel van wat er aan de islam wordt toegeschreven heeft dikwijls niks met religie te maken, meer met cultuur en traditie. Er zijn tegenwoordig ongelovige honden die meer van de islam kennen dan sommige moslims die er in slagen hun eigen religie belachelijk te maken door extremistische leuzen na te blaten :D

100% mee eens , en dat is idd diep en diep triest !

Alez da is mijn mening ;)

;)

Grappig dat telkens wanneer islamgeschrften ter discussie staan bepaalde delen blijkbaar willekeurig als wel of niet betrouwbaar worden afgedaan om de discussie toch maar naar je hand te kunnen zetten.

Sorry hoor , maar wat zwets je nou ???

:rolleyes:goed, dat even terzijde

Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt, maar die is dan zeker niet juist of is zodanig uit zn context getrokken dat ie niet meer klopt... Twjunk heeft je aantijgingen aardig ontkracht en ik heb hier niks meer aan toe te voegen. (petje af voor de kennis van Islam die twjunk bezit) Ik hoop dat een aantal "feiten" wat duidelijker zijn geworden en dat als je daadwerkelijk de islam gaat bestuderen je erachter komt dat het niets te maken heeft met de cultuur die sommigen vaak achterlijk naleven of 'diegene' die zogenaamd handelen in naam van de islam...

oh ok, dacht al dat ik ze zag vliegen..:D

ontopic: Cultuur wordt gevormd door mensen zelf en komt voort uit streekgebonden tradities, rituelen etc... en heeft naar mijn mening niks met de islam te maken.

Cultuur gaat naast tradities en rituelen ook over normen en waarden. Je gaat mij niet wijs maken dat cultuur en religie los van elkaar staan, omdat een religie zoals de Islam aanwijzingen geeft voor vrijwel alle aspecten waar cultuur mee te maken heeft.
Het dragen van een hoofddoek bijvoorbeeld is niet alleen een cultuurkwestie maar heeft ook met de Islam te maken.

Tjah, vooral blijven geloven dat cultuur in bepaalde landen niet verweven is met religie. Dat mensen zo naïef kunnen zijn, ongelooflijk. In die landen is islam = cultuur en cultuur = islam.

Grappig dat telkens wanneer islamgeschrften ter discussie staan bepaalde delen blijkbaar willekeurig als wel of niet betrouwbaar worden afgedaan om de discussie toch maar naar je hand te kunnen zetten.

De hadith zijn een verzameling overleveringen, dit wil zeggen dat het gaat over zaken die men heeft horen zeggen of die men aan elkaar heeft doorverteld. Deze talrijke overleveringen heeft men ge bestudeerd en vervolgens een graad gegeven nl :

1. Mutewatir = door algemeen aanvaarde reeks van overleveraars doorgegeven.
2.Mashhour = bekend en in de praktijk gebracht door de moslims.
3. Sahih = hoogste graad van betrouwbaarheid.
4. Hasan = iets minder betrouwbaar.
5. Dzaif = zwak
6.Madzu = niet authentiek.

Het is dus niet zo dat men een overlevering willekeurig van een graad kan voorzien, anders had men de overlevering over de leeftijd van Aisha ook wel zwak of onbetrouwbaar genoemd: Sahih Hadith Bukhari, Volume 5, Boek 58, Nummer 236
(...) Hij (de profeet) verbleef daar (in Medina) twee jaar, en trouwde Aisha toen ze zes jaar oud was, en hij consumeerde het huwelijk toen ze negen jaar oud was.
Toch ook iets dat fel ter discussie staat.

Greetzzzz ;)

:rolleyes:goed, dat even terzijde

Ik weet niet waar jij die informatie vandaan hebt, maar die is dan zeker niet juist of is zodanig uit zn context getrokken dat ie niet meer klopt... Twjunk heeft je aantijgingen aardig ontkracht en ik heb hier niks meer aan toe te voegen. (petje af voor de kennis van Islam die twjunk bezit) Ik hoop dat een aantal "feiten" wat duidelijker zijn geworden en dat als je daadwerkelijk de islam gaat bestuderen je erachter komt dat het niets te maken heeft met de cultuur die sommigen vaak achterlijk naleven of 'diegene' die zogenaamd handelen in naam van de islam...

-Netjes dan dat jij de teksten uit de Koran wel kan relativeren naar de hedendaagse waarden en normen !!, tov (helaas) vele andere die dat niet kunnen
-TWjunk de aantijgingen ontkracht ??? ff opnieuw lezen dan ben ik bang meid. ( heb je mijn reactie daarop ook weer gelezen btw ??? )
Twjunk gaf netjes aan wat er over die dingen in de Koran stond , en hoe het er stond ( veeeeel te multi-interperteerbaar ) vermeld. En dan mag het milder zijn ,... nog zijn sommige dingen gewoon imo niet goed te praten , hoe je ze ook opvat ---> alleen de tekst over vrouwen al , kom zeg , het staat er gvd alsof het beetsen zijn waar wij ( mannen ) de zeggenschap over hebben !

en btw , mijn aantijgingen ?? dit was ondermeer wat er in het filmpje vermeld werd ,.... niet zo zeer mijn verhaal ;)

De hadith zijn een verzameling overleveringen, dit wil zeggen dat het gaat over zaken die men heeft horen zeggen of die men aan elkaar heeft doorverteld. Deze talrijke overleveringen heeft men ge bestudeerd en vervolgens een graad gegeven nl :

1. Mutewatir = door algemeen aanvaarde reeks van overleveraars doorgegeven.
2.Mashhour = bekend en in de praktijk gebracht door de moslims.
3. Sahih = hoogste graad van betrouwbaarheid.
4. Hasan = iets minder betrouwbaar.
5. Dzaif = zwak
6.Madzu = niet authentiek.

Het is dus niet zo dat men een overlevering willekeurig van een graad kan voorzien, anders had men de overlevering over de leeftijd van Aisha ook wel zwak of onbetrouwbaar genoemd: Sahih Hadith Bukhari, Volume 5, Boek 58, Nummer 236
(...) Hij (de profeet) verbleef daar (in Medina) twee jaar, en trouwde Aisha toen ze zes jaar oud was, en hij consumeerde het huwelijk toen ze negen jaar oud was.
Toch ook iets dat fel ter discussie staat.

Greetzzzz ;)

Wel lekker makkelijk natuurlijk om de dingen die wat slechter uitkomen en lager betrouwbaarheidsgraad te geven :rolleyes:

Is het niet gewoon zo dat ALLE verhalen uit zowel de Koran als de Bijbel van " horen zeggen" zijn ,... ??? of hebben God en Allah ook de pen (veer toen der tijd :D ) ter handen genomen ???

Oftewel , hoe kun je in gods naam van iets wat zo oud is en bovendien een fenomeen is wat niemand ooit heeft gezien onderzoeken wat wel en wat niet waar is ???

Dit bevestigt wat we allang weten: Veel islamitische landen bevinden zich nog in de middeleeuwen.

Tjah, vooral blijven geloven dat cultuur in bepaalde landen niet verweven is met religie. Dat mensen zo naïef kunnen zijn, ongelooflijk. In die landen is islam = cultuur en cultuur = islam.

Wel heel erg zwart/wit gesteld. Er zijn landen waarin een groep fundamentalisten een grote greep hebben op het dagelijkse leven en inderdaad er vanuit de islam bedacht wordt welke culturele uitingen zijn toegestaan. Voor de rest heb je toch vooral regionale culturele uitingen en straatbeelden die eerder worden bepaald door overlevering dan door religie. Er is geen sprake van 1 islamitische cultuur in ieder geval. Een inwoner van Noord Afrikaanse landen is eerder Westers georienteerd qua cultuur dan dat ze overeenkomsten hebben met de volkeren uit Centraal Azie of nog verder uit Indonesie.

On-topic, weer een heerlijk eenzijdig filmpje waarin sommigen maar al te graag een bevestiging in zien van hun eigen denkbeelden over bepaalde zaken. Ben toch ook wel blij dat David Horowitz ons dit wil laten zien, komt op mij over als iemand die zonder enig vooroordeel zijn filmpjes en sites aan de wereld wil laten zien. Memri revisited zeg maar.

Yep dit soort praktijken komen helaas nog voor in een groot aantal landen moslimlanden maar alleen de echte zwart/wit kijker zal denken dat dit dagelijkse kost is in de meeste van die landen. Misschien ooit wel in Afghanistan, waar bijna de helft van de beelden vandaan komt. Maar volgens mij is iedereen het wel over eens dat de Taliban een stel gestoorden zijn, zelfs in de meeste moslimlanden bestaat dat beeld.

Nu nog even wachten tot ik wordt neergezet als linkse apoligist die het altijd maar op neemt voor die vermalijde moslims en niet wil inzien dat islam = het grote kwaad.

On-topic, weer een heerlijk eenzijdig filmpje waarin sommigen maar al te graag een bevestiging in zien van hun eigen denkbeelden over bepaalde zaken. Ben toch ook wel blij dat David Horowitz ons dit wil laten zien, komt op mij over als iemand die zonder enig vooroordeel zijn filmpjes en sites aan de wereld wil laten zien. Memri revisited zeg maar. .

Eenzijdig of niet , feit is dat er iets gebeurd daar wat zeer zeker niet door de beugel kan !

Yep dit soort praktijken komen helaas nog voor in een groot aantal landen moslimlanden maar alleen de echte zwart/wit kijker zal denken dat dit dagelijkse kost is in de meeste van die landen. Misschien ooit wel in Afghanistan, waar bijna de helft van de beelden vandaan komt. Maar volgens mij is iedereen het wel over eens dat de Taliban een stel gestoorden zijn, zelfs in de meeste moslimlanden bestaat dat beeld.

EricR , met alle respect hoor , en met dat laatste ben ik het zondermeer eens, maar ook al komt dit 1 keer per maand of zelfs 1 keer per jaar voor ,.... 't is en blijft te gek voor woorden dat het gebeurt en zelfs toegestaan is !!!!!!

Terug
Naar boven