XXL Nutrition

Vrouwen en Islam

Veel niet islamitische landen ook, your point being?

We hadden het nu over islamitische landen toch? Lijkt me dan niet zo gek dat ik een statement maak over islamitische landen en de cultureel-religieuze staat waarin ze verkeren. Dergelijke religieus geïnspireerde vrouwenonderdrukking en andere barbarij is toch echt wel sterk gerelateerd aan islamitische landen. Ik ken in ieder geval meer islamitische landen dan niet-islamitische waar dit soort praktijken veel voorkomen.

Er zijn ook nog wat Afrikaanse landen die zich grotendeels nog in de steentijd bevinden, maar dat is weer een ander verhaal.

In de middeleeuwen waren ze relatief ruimdenkend en tolerant t.o.v. andere religies en culturen.

Relatief ten opzichte van? Inquisitie, kruistochten en heksenverbrandingen waren ook niet mals lijkt me.

...

Yep dit soort praktijken komen helaas nog voor in een groot aantal landen moslimlanden maar alleen de echte zwart/wit kijker zal denken dat dit dagelijkse kost is in de meeste van die landen. Misschien ooit wel in Afghanistan, waar bijna de helft van de beelden vandaan komt. Maar volgens mij is iedereen het wel over eens dat de Taliban een stel gestoorden zijn, zelfs in de meeste moslimlanden bestaat dat beeld.

...

In de middeleeuwen werden ook niet elke dag heksen verbrand en ongelovigen onthoofd, anders bleven er weinig mensen over. Maar dit wil niet zeggen dat het een fijne cultuur was die de moeite van het verdedigen waard is. Gelukkig is er uiteindelijk een redelijk prettige beschaving uit de middeleeuwen geëvolueerd, met name doordat de macht van de kerk afnam waardoor vrijdenken en de wetenschap meer ruimte kreeg. Hopelijk zal die ontwikkeling zich in de betreffende islamitische landen ook snel voltrekken. De overeenkomsten met de toenmalige westerse middeleeuwen en de huidige conservatieve islamitische landen zijn iig tot nu toe treffend, hopelijk de toekomstige ontwikkelingen ook. :)

Laatst bewerkt:
Het onderdrukken van vrouwen komt in die landen echt wel heel vaak voor, alleen niet overal even extreem natuurlijk. Algemeen gezien kan je stellen dat hoe minder rechten vrouwen hebben, hoe barbaarser een land is. Omgekeerd uiteraard ook: hoe meer rechten een vrouw heeft, hoe beschaafder een land is.

Ik had het ook over de Islam, reagerend op je hiervoor geplaatste post.

I met name doordat de macht van de kerk afnam waardoor vrijdenken en de wetenschap meer ruimte kreeg.

Hoe kom je hier aan man, dat zijn van die typische aannames over de middeleeuwen die nergens op gebaseerd zijn.

Wetenschap in de huidige vorm is ontstaan in de kloosters, juist die intens gelovige monniken staan aan de bakermat van de huidige wetenschappelijke organisatie. Universiteiten zijn geschapen naar het kloostermodel. Sterker nog, kloosters uit de middeleeuwen worden door hedendaagse historici gezien als het model (zoek op 'kloosters' en 'sociaal experiment') die maatgevend is geweest voor de seculiere maatschappij rondom de kloosters en abdijen. Heel veel gebruiken, inrichtingen van organisaties, organisatorische theorieen stammen af uit de kloosters, een van de brandpunten van het christendom.

Bekijk voor de grap eens een plattegrond van de klooster van Cluny en daarna die van de universiteit van Cambridge, en dan heb ik het alleen nog maar over de ruimtelijke inrichting..

Ik had het ook over de Islam, reagerend op je hiervoor geplaatste post.

Hoe kom je hier aan man, dat zijn van die typische aannames over de middeleeuwen die nergens op gebaseerd zijn.

Wetenschap in de huidige vorm is ontstaan in de kloosters, juist die intens gelovige monniken staan aan de bakermat van de huidige wetenschappelijke organisatie. Universiteiten zijn geschapen naar het kloostermodel. Sterker nog, kloosters uit de middeleeuwen worden door hedendaagse historici gezien als het model (zoek op 'kloosters' en 'sociaal experiment') die maatgevend is geweest voor de seculiere maatschappij rondom de kloosters en abdijen. Heel veel gebruiken, inrichtingen van organisaties, organisatorische theorieen stammen af uit de kloosters, een van de brandpunten van het christendom.

Bekijk voor de grap eens een plattegrond van de klooster van Cluny en daarna die van de universiteit van Cambridge, en dan heb ik het alleen nog maar over de ruimtelijke inrichting..

Heb ik het gehad over waar de wetenschap is ontstaan dan? Het staat toch als een paal boven water dat de kerk wetenschap onderdrukte of die nou is ontstaan in kloosters of niet. Ooit gehoord van Gallilei bijvoorbeeld?

Kijk, ik vind wel dat je een punt heb maar bepaalde dingen als invloed van religie, cultuur etc in de geschiedenis worden vaak nogal ongenuanceerd uitgelegd door de meeste mensen.

Eh ja, maar heb je ooit van de reformatie gehoord, de stroming die door middel van wetenschappelijk onderzoek het bestaan van god probeerden te bewijzen?

Wat is je punt? Mijn hele statement was dat tijdens de middeleeuwen de kerk een beklemmende invloed had op de vooruitgang, door andersdenkenden vrij systematisch te onderdrukken. Wetenschap kwam pas tot bloei toen de absolute macht van de kerk werd gebroken. Ik zie eerlijk gezegd niet in wat de reformatie daarmee te maken heeft.

Ik denk dat de kerk een dubbelzijdig zwaard was, het heeft het een en ander vertraagd maar ook het een en ander bevorderd. Feit blijft dat de kerk een onuitwisbare stempel heeft gedrukt op de ontwikkeling van de huidige maatschappij.

Zie je
Zelfs in dit topic proberen mensen de islam kapot te maken

Ach, het is hun cultuur en wie zijn wij om daar over te oordelen. Niemand kan cultuur beoordelen want dit doe je altijd vanuit je eigen culturele perspectief en je mening is dus al biased als wat.

Laat die mensen lekker doen wat in hun ogen goed lijkt, zo lang ze maar in hun eigen grondgebied doen. Zodra ze hier heen komen zullen ze dat echter allemaal achter zich moeten laten, helaas kunnen ze dat niet. Daarom moeten we ze hier niet toe laten totdat bewezen is dat ze dat wel kunnen. Dat is mijn mening.

Zie je
Zelfs in dit topic proberen mensen de islam kapot te maken

nou en wat maakt jou dat nu uit. Je hoeft je geloof echt niet te verdedigen hoor. Ik word regelmatig beledigd, nou en het interesseert me geen reet. Leer er mee leven jongen anders krijg/heb je een behoorlijk k*tleven voor de boeg.

nou en wat maakt jou dat nu uit. Je hoeft je geloof echt niet te verdedigen hoor. Ik word regelmatig beledigd, nou en het interesseert me geen reet. Leer er mee leven jongen anders krijg/heb je een behoorlijk k*tleven voor de boeg.

Het leven op aarde is voor een echte moslim van weinig tot geen waarde, belangrijk is immers het eeuwige leven na de dood!!

Dat massale gebeurt al, het collectieve (nog) niet. Daarbij halen ze er doorgaans voldoening uit om tegelijk andersdenkenden op te blazen jammergenoeg.

Zucht...pfff van dit soort beelden krijg je gewoon de rillingen.... Het is niet de islam die de vrouw beledigt, het is de achterlijke en barbaarse cultuur die dit soort dingen toelaat.. Islam wordt te vaak verward met cultuur.

P.s Voor de geïnteresseerden voeg ik een link toe omtrent islam en de rechten van de vrouw.

Vrouw en Islam

Nou Samira,dit stukje is alles behalve geemancipeerd.

Emancipatie betekent gelijke rechten. Het erfrecht is anders voor mannen dan voor vrouwen. En een vrouw mag haar verdiende geld bij haar houden en daarom erft zij anders. Wat als de vrouw niet werkt? Oneerlijk dus.

Ik lees iets over het recht van een tweede vrouw. Maar waar is het recht op een tweede man voor een vrouw?
En wel erg kort door de bocht om zedenmisdrijven als argument te gebruiken voor een eventuele tweede vrouw. Als je je een beetje verdiept in de motieven van een verkrachter gaat het om verknipte machtwellustige mannen. En zij worden niet zo zeer gedreven door ultieme geilheid.

Samira, probeer eens verder te denken!

Vies smerig neo conservatie propaganda
Iedereen probeert de islam zwart te maken en de islam ten gronde te brengen
Nooit zal dat lukken

Eensch. Je hebt achtelijke moslims net zo als achtelijke christenen die zondags met hun bek voorin de kerk zitten. Is natuurlijk wel zo dat het meer ingebakken zit in de moslimcultuur. Ik denk je binnen de moslim cultuur ook geen goeie moslim bent als je je eigen vrouw slaat.
Ik heb geen idee waar mensen in Afrika in geloven, geen moslims of wel? Denk dat vrouwen slaan daar ook nog best ingebakken zit. Zal imo meer liggen aan het soort land (ontwikkeling vh land) dan het soort geloof.

Ik heb geen idee waar mensen in Afrika in geloven, geen moslims of wel? Denk dat vrouwen slaan daar ook nog best ingebakken zit. Zal imo meer liggen aan het soort land (ontwikkeling vh land) dan het soort geloof.

guess what:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven