XXL Nutrition

Waarom cardio op een lege maag???

bodylojohn

Competitive Bodybuilder
Waardering
70
Lengte
1m79
Massa
85kg
Vetpercentage
17%
Beste mensen,

Waarom zie je eigenlijk zo vaak dat bodybuilders die in een wedstrijdvoorbereiding zitten het smorgens cardio op een lege maag doen???

omdat het lichaam zich dan rechtstreeks voedt met vetreserves.

Dat is om de bf omlaag te krijgen maar dan doen ze wel cardio
met een lage intensiteit hoor.

Het is niet verstandig om cardio op een lege maag te doen met een hoge inensiteit!Of je wilt graag flauwvallen dan zou ik het wel doen succes verzekerd;)

iets minder gretig vermoed ik ;)

Is cardio op een lege maag doen niet gevaarlijk om hardverdiende spieren te verbranden ?

Je moet daar niet in overdrijven en ook effectief zien dat je lichaam de energie uit die 'overbodige' vetcellen haalt. Dmv frequentie, HR en duur. Als je geen vet genoeg of te veel hebt heeft het lichaam andere brandstof nodig.

• Topic Starter Topic Starter
Kalme kardio niet, maar dat doet zowizo weinig. Intensieve kardio doet veel meer en dat moet je dus niet op lege maag doen, anders verbrand je inderdaad spier.

Beste Elderson,

Als het sowieso weinig doet, waarom zie je de profs dan het smorgens op een lege maag een uurtje op de loopband staan?
Terwijl ze al bijna geen grammetje vet meer op de knoken hebben.

Cardio op een lage intensiteit is volgens mij toch beter voor vetverbranding dan intensieve ???

• Topic Starter Topic Starter
Daar zijn de meningen echt over verdeeld.

Ik doe meestel 2* pw intensief maar kort. 22 min interval.
En 1 of 2 * lekker rustig op een lekker tempo maar dan 40 min...

Works for me...

De meeste bodybuilders gebruiken het één en ander waardoor ze niet bang hoeven te zijn dat ze spiermassa verliezen, ook niet als ze 's morgens nuchter cardio'en.
Voor een clean persoon gelden andere 'regels'.
Geldt ook voor manier van trainen, tijdsduur, intensiteit, regelmaat, rust!

zeg manne, nu ni voor teen of tander maar ik heb nog nooit nen bodybuilder zien lopen op nen band. Zie het al voor mij, zo nen vet gespierde stier op ne loopband. als de ronnie coleman da zou doen zou hem veel babyzalf tussen zen beentjes kunnen smeren denk ik :D.
Nee, smorgens op je nuchtere maag kan je zeker vetreserves aanspreken.

Het zit zo, je lichaam kiest steeds het voordeligste systeem. Er zijn er drie en dat is dan het creatine phosphaat systeem (de eerste 10 sec) daarna de anaerobe glycolyse (tot 120 sec) daarna aerobe glycolyse en stilletjes aan komen dan pas de vetten. Dus zolang er zuurstof genoeg is (nog makkelijk kunnen praten tijdens het lopen) en de intensiteit minimum een 20 min aangehouden wordt is je vetzuursysteem volop aan het werk. Hoe meer je traint hoe voordeliger je lichaam wordt en hoe sneller je in het vetsysteem zal komen. KH geven minder energie per eenheid dan vetten dus is vet voordeliger.

Besluit: zorg dat je rond 60% van je maximale hartslag (220-leeftijd) loopt en na een dik kwartiertje ben je vetten aan het verbranden tegen de sterren op. Na je training kan je een whey-shake nemen om spierafbraak tegen te gaan. Je gaat pas spieren afbreken na de cardio omdat het moet herstellen. Zijn er geen eiwitten aanwezig in de voeding zal het spieren afbreken tot eiwitten.
En ik kan het weten want heb er vorige week examen van gehad en heb gescoord met een mooie 18/20. :D

zeg manne, nu ni voor teen of tander maar ik heb nog nooit nen bodybuilder zien lopen op nen band. Zie het al voor mij, zo nen vet gespierde stier op ne loopband. als de ronnie coleman da zou doen zou hem veel babyzalf tussen zen beentjes kunnen smeren denk ik :D.

ik wel :D

1. Je haalt spierarbeid/spierglykogeen en algemeen metabolisme/leverglykogeen door elkaar.

2. Je verbrandt al vanaf de eerste sekonde vet, al voor de training loop je grotendeels op vet en dat verandert echt niet door op de fiets te gaan zitten. Het neemt alleen maar toe.

3. Efficient energie gebruiken is niet hetzelfde als effektief vetverbranden. Bij afvallen is energie-efficientie juist niet wat je wil.

4. Alle kalorieën tellen, het maakt niet uit wat je tijdens de training verbrandt zolang het maar geen spiereiwit is.

5. Wei na de training komt pas veel later als aminozuren in het bloed. Er zit een behoorlijke verwerkingstijd tussen.

6. Na de wimpiekardio die jij voorstelt breek je helemaal niks af, tenzij je het op nuchtere maag doet; dan is de glykogeenbuffer zo laag dat je het lichaam dwingt om zijn glukose nieuw te maken uit eiwitafbraak.

7. Als je een goed voedingspatroon hebt is er doorlopend voldoende aanvoer van eiwit. Koolhydraten gaan veel harder op en neer, als je het erop toelegt kan je de glykogeenbuffer uitputten, zodat de glukose uit glykoneogenese moet komen. Extra eiwit helpt je spieren dan niets, want zijn genoeg aminozuren, maar er is geen glukose om het de cellen in te krijgen. Je hebt dan in de eerste plaats koolhydraten nodig.

8. Ik weet niet wat dat voor examen was, en ik wil het geloof ik niet weten ook.

Heel mooi zo, ben jij altijd zo arrogant?
1. waar heb ik het over leverglycogeen of spierarbeid? Ik heb het over cardio op de lege maag. Dus is de KH-bron klein ja en is het voordeligste systee het vetmetabolisme.
2.Ik heb gezegd dat je vettensysteem na 15-20 volop op gang is, ik beweerde nooit dat het nog niet bezig was. Ze starten allemaal samen op maar naar gelang de intensiteit en VO2 kiest het lichaam het voordeligste.
3. waarom kom je af met energie-efficientie? Als je dik bent zal je na 5 min al boven je 60% zitten en niet meer effektief vetverbranden, maar dat was ook de voorwaarde op 60% lopen.
4. het maakt veel uit wat je verbrandt tijdens de training want het ging op cardio op de nuchtere maag. Als het niet uitmaakte ging je gewoon na het ontbijt
5.Wei na de training is beter dan geen wei want zo zal het lichaam geen spiereiwit afbreken om adp weer naar atp te regenereren.
6. wimpiecardio was dus het doel van cardio op de lege maag he, eerst effe lezen waarover het hier gaat op dit forum.
7. daarom dat je voor je ontbijt cardio doet he, na het ontbijt zijn er weer KH en het is trouwens glycogeen en niet glykogeen.
8. Het was fysiologie en werd afgenomen door de fysische begeleider van rutgher beke.

Asjeblieft, nog iets?

Nee, smorgens op je nuchtere maag kan je zeker vetreserves aanspreken.

Het zit zo, je lichaam kiest steeds het voordeligste systeem. Er zijn er drie en dat is dan het creatine phosphaat systeem (de eerste 10 sec) daarna de anaerobe glycolyse (tot 120 sec) daarna aerobe glycolyse en stilletjes aan komen dan pas de vetten. Dus zolang er zuurstof genoeg is (nog makkelijk kunnen praten tijdens het lopen) en de intensiteit minimum een 20 min aangehouden wordt is je vetzuursysteem volop aan het werk. Hoe meer je traint hoe voordeliger je lichaam wordt en hoe sneller je in het vetsysteem zal komen. KH geven minder energie per eenheid dan vetten dus is vet voordeliger.

Besluit: zorg dat je rond 60% van je maximale hartslag (220-leeftijd) loopt en na een dik kwartiertje ben je vetten aan het verbranden tegen de sterren op. Na je training kan je een whey-shake nemen om spierafbraak tegen te gaan. Je gaat pas spieren afbreken na de cardio omdat het moet herstellen. Zijn er geen eiwitten aanwezig in de voeding zal het spieren afbreken tot eiwitten.
En ik kan het weten want heb er vorige week examen van gehad en heb gescoord met een mooie 18/20. :D

Nee voor neen of nunander maar hebt ge koolman nog noot zien zwetuh op een bruut sTe loop band met een dmx cd op?

For the record coleman poept ook en hij traint ook buikspieren:)

:D ok we stoppen hier want we gaan het nooit eens zijn. Ik zal eens zoeken of ik het juiste schema vind en post het hier dan. KH en Vet verbruik kunnen niet samen gelijkwaardig stijgen en op hoge intensiteit kan je geen vetverbranden omdat er dan niet genoeg zuurstof aanwezig is. Maar er is wel altijd een heel minieme hoeveelheid kh nodig om vet te kunnen verbranden. Dit noemen ze wel eens vetverbranding in een vlammetje van KH. Ik heb respect voor je mening maar er is geen mening, alleen feiten. Ik post het schema straks.

Greetz

Tijdelijk, voor een marathon, door een week veel KH te eten en het niet te verbruiken, kun je je glykogeenbuffer hoog krijgen, en dan nog hou je het er geen hele marathon mee vol. Een week lang veel KH eten houdt ook in veel extra vetopslag.

Uit mijn link blijkt dat je wel 'n koolhydraatvoorraad kunt opbouwen dit in tegenstelling tot wat jij eerder beweerde.

Daarnaast als je quote dan wel het juiste eruit halen zoals;

"De ‘gewone‘ koolhydraatvoorraad in een lichaam zou genoeg energie kunnen leveren voor 95 minuten hardlopen, maar een marathon duurt langer."

Aangezien er "niemand" hele marathons loopt, hebben de meeste voldoende om in de ochtend aan cardio te doen. Het is al meer gezegd dat 45 minuten cardio op nuchtere maag geen enkel probleem oplevert voor de BB.

Lijkt me niet van toepassing op normale BB training. Niet bij de cut, maar ook niet in de bulk, want elke training maakt de buffer weer leeg.

Nee, het topic is daarom ook "Waarom cardio op een lege maag?", dus wel ontopic blijven. ;)

ik ben het met jomme eens,er is idd te weinig zuurstof om op hogere int. vet te verbranden

Mijn god Elderson wat denk je alles toch altijd goed te weten. Al tientallen jaren doen profbodybuilders het zo (je ziet niemand intensieve cardio doen) en een of andere amateur die 2x fullbody per week traint en denk door wat vet kwijt te raken een nieuwe afval guru te zijn zegt even precies het tegenovergestelde!

Kijk je eigen feiten even na, bij hoge intensiteit kan het lichaam maar moeilijk vet aanspreken! Het gaat ook niet eens zo zeer om het moment van de dag dat je de cardio doet, maar om de balans kcals in en kcals verbruikt over een bepaalde periode. :rolleyes:

Vergeet het maar. Misschien dat een goedgetrainde echte marathonloper dat kan, maar voor BB'ers mag je 20 minuten aanhouden, en bij cutters nog minder omdat die door langdurig weinig eten juist gemiddeld lagere glykogeenbuffers hebben. Op de kardio ga je na 20 minuten over op voornamelijk vetverbranding. De glykogeen is dan nog niet helemaal op, maar zo laag dat de vetverbranding de overhand krijgt. De vetverbranding begint vanaf de eerste tel, maar is de eerste twintig minuten lager dan de koolhydraatverbranding. Uiteraard is die tijdsduur behoorlijk variabel, afhankelijk van konditie, tijd van de dag, voorgaande aktiviteiten en voeding, het kan 10 zijn, het kan 30 zijn, maar 95 minuten zal het nooit zijn.

Misschien dat die 20 minuten van je is gebaseerd op je eigen belevenis, maar ook onze Vlaamse vrienden zijn er van overtuigd dat dit toch 90 minuten is.

Terug
Naar boven