Ik had graag eerder willen reageren, maar de zon scheen en het was acht graden. De ideale dag om de strontlucht in de polder op te snuiven tijdens het hardlopen. Bij sommige klinkt dit als muziek in de oren en andere zitten met 'n diarree-aanval.
Ach ja Elderson heeft wel gelijk
Want? Graag je reactie motiveren, zoals.
Kijk het maar na: bij hogere intensiteit stijgen vetverbranding en KH verbranding allebei. Dat is een onomstreden wetenschappelijk feit. Boven een bepaald niveau stopt de vetverbranding, maar dan zit je zo hoog dat je de spier volledig uitput zoals bij KT, en dat hou je domweg niet lang genoeg vol dus bij kardio kom je nooit op dat niveau.
De kardio die het meeste vet direkt verbrandt is dus de hoogste intensiteit die je een behoorlijke tijd kan volhouden. Dat is één. Er is geen speld tussen te krijgen, of je het gelooft of niet verandert daar niets aan.
De gedachte dat je je vetvoorraad alleen verkleint door direkte vetverbranding tijdens een rustige kardiotraining klopt domweg niet.
Klopt echt niet. Hogere intensiteit is meer KH én meer vet verbranden. Er is een bovengrens maar die ligt veel hoger dan wat je driekwartier vol kan houden.
Wedje leggen? Ik wed dat je in de "konditiezone" meer vet én totaal kalorieën direkt verbrandt dan in de "vetverbrandingszone".
Dat vetverbranding toeneemt bij toenemende intensiteit van de kardio is geen kwestie van al of niet mee eens zijn hoor. Keihard feit!
je geeft mijn woorden verkeerd weer. Ik zeg: als je zoveel mogelijk vet wil verbranden, dan moet je zo snel als je kan, maar niet boven de 65% VO2max uit.
1. Hij z'n mening inmiddels al 16 keer heeft veranderd? De optimale vetverbranding begon op maximale vo2 en nu nog 65%. Als zelfs je eigen bron over 65% praat, wordt het inderdaad moeilijk om de maximale vo2 aan te houden.
Hoe intensiever de kardio, hoe meer vet er per tijdseenheid verbrand wordt, tot aan 65% VO2max.[/B]
Bovengrens: Behalve bij getrainde duursporters kun je als vuistregel aanhouden dat je op de hoogste intensiteit die je een uur kan volhouden zonder volledig uitgeput te raken, het meeste vet verbrandt. De precieze bovengrens bv in hartslag, is individueel.
2. Z'n vuistregel verkeerd wordt geïnterpreteerd qua tijdsduur?
Je hebt namelijk geen koolhydraatvoorraad, alleen een buffertje dat je wel leeg kan trainen maar dat wordt na de training gewoon weer aangevuld terwijl je extra vet verbrandt (de naverbranding).
3. Hij van mening is dat je geen koolhydratenvoorraad kunt opbouwen, terwijl men in 1939 al ontdekte dat dit wel kon en van positieve invloed was op de duurtraining? Dat je Glucose voorraad op het laagste punt is in de morgen heeft totaal geen invloed op de inspanning die je wilt leveren, je prestatie wordt daarop afgestemd.
4. Top Wielerploegen met 'n budget tussen de 10 en 20 miljoen vandaag de dag trainingen uitvoeren op de nuchtere maag. Vanzelfsprekend kun je deze groep met (top)sporters verder uitbreiden.
Vergeet het maar. Misschien dat een goedgetrainde echte marathonloper dat kan, maar voor BB'ers mag je 20 minuten aanhouden, en bij cutters nog minder omdat die door langdurig weinig eten juist gemiddeld lagere glykogeenbuffers hebben. Op de kardio ga je na 20 minuten over op voornamelijk vetverbranding. De glykogeen is dan nog niet helemaal op, maar zo laag dat de vetverbranding de overhand krijgt. De vetverbranding begint vanaf de eerste tel, maar is de eerste twintig minuten lager dan de koolhydraatverbranding. Uiteraard is die tijdsduur behoorlijk variabel, afhankelijk van konditie, tijd van de dag, voorgaande aktiviteiten en voeding, het kan 10 zijn, het kan 30 zijn, maar 95 minuten zal het nooit zijn.
De website zou er beter aan doen zijn aanwijzingen aan te passen aan wat ze eigenlijk wel weten, want nu zijn ze inkonsistent. In ieder geval toont zo'n stukje tekst niets aan.
Vragen die lui zich nooit af wat je verbrandt als je nuchter aan je kardio begint en dan flink doortraint? Volgens hun redenering heb je dan immers geen KH meer en je verbrandt geen vet, iets anders kunnen de spieren niet gebruiken, dus... loop je op lucht en water? Koude kernfusie?
5. Websites die niet stroken met zijn ideeënwereld veranderd moeten worden qua inhoud zoals de koolhydratenvoorraad die volgens hem max 20 minuten is. De Belgische overheid kun je
hier bereiken en als je toch bezig bent bel "Professor dokter Kenny De Meirleir" (lid van "BLITS" (Brussels Laboratorium voor Top sporten) deel de beste man mede dat hij het toch echt fout ziet wat betreft zijn mening over nuchter trainen oftewel de [Link niet meer beschikbaar].
Indien nodig kan ik nog naar 841 websites linken, maar of die allemaal de inhoud gaan aanpassen, ik geloof het niet.
Gelukkig dat er 'n contest is waaruit de BB van de maand wordt gekozen. Reus en Mass_builder zijn even de personen waarvan ik weet dat ze nuchter aan cardio doen. Beide hebben 'n uitstekende fysiek opgebouwd en als je dat al kunt bereiken door de "onjuiste trainingsmethode", ben ik reuze benieuwd hoe de fysieks eruit zullen zien van mensen die wel op de "juiste manier" trainen. Verras me maar.....
Bij sporters kun je twee groepen onderscheiden, de groep met het zweetbandje en de groep met de prestaties.