AndroidHealthClinic

Waarom cardio op een lege maag???

omdat dat voor een operatie ook moet.. omdat je anders kan gaan braken van de verdoving

je heb gelijk Jomme!

hoi Jomme,

Volgens mij is elderson aan bijscholing toe wat betreft Fysiologie en trainingsleer. het is voor mij al weer een paar jaar geleden dat ik afgestudeerd ben van de ALO in Tilburg ( Sportacademie) en dus wel weer een beetje weggezakt, maar wat jij verteld stond ook in mijn Fysiologie boek.

groeten,

Zindle

Ga werk zoeken ;)

Laatst bewerkt:
Ik ren ook veel 's ochtends (3 -5x pw zo'n 8km voor m'n werk) om de laatste kilootjes voor de zomer eraf te krijgen, alleen neem ik meteen als ik op ben een NO product (NO Xplode), 25ml vloeibare amino's en nog een stacker om de vetverbranding wat aan te jagen. Ongeveer een kwartiertje later ga ik rennen.

Hoe zit het in mijn geval met de afbraak van spiermassa? Zijn er nog dingen die ik kan verbeteren? Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat er in die NO Xplode genoeg suikers zitten om me op de been te houden en dat de amino's voorkomen dat er eiwitten uit mijn spieren worden afgebroken.

Ik neem voor ik ga slapen nog een time-release shake (zo'n 7 a 8 uur voor het hardlopen) en meteen na het hardlopen vul ik aan met een whey shake en koolhydraten.

Theorie is leuk, maar praktijk rules. Probeer 't uit, bevalt 't, vooral doorgaan. Bevalt 't niet, doe je iets anders. Je eigen lichaam geeft vanzelf wel aan of iets 'goed' of 'fout' is, je moet alleen leren luisteren....
Als deze thread iets aantoont, is het dat men het nog niet precies weet. Kennis opdoen is prima, maar deze thread toont al aan dat het veelal een 'cijferneukerij' wordt, een 'feitjes' opsomming, statisch geneuzel, en veelal met wijzende vingertjes richting onderzoeken om theorien te 'bewijzen'.

Geloof me, simpelweg linken naar 1 of 2 onderzoeken bewijst nog niet een zwaar ingewikkelde en complexe materie als 'vetverbranding binnen het menselijk lichaam'. De thermodynamische processen die hierbij een rol spelen zijn zo complex, dat je niet kan roepen 'als de suikers op zijn, dan doet het lichaam zus en zo.....', alsof er maar 1 of 2 processen binnen het lichaam optreden ...
Ik lees zoveel tegenstrijdige berichten binnen dit soort threads, dat de enige conclusie die je kan trekken is 'men weet het nog niet zeker'.
De aangehaalde onderzoeken zijn of te theoretisch, of te fundamenteel of te 'kort/kleinschalig' (veel zijn 'deel onderzoeken') of gestaafd op dieronderzoek (iets waar je voorzichtig mee om moet gaan om dat direct naar de mens te linken!!). Ik zie vaak links met een onderzoek waar men een groepje van 10 mensen heeft onderzocht en daaruit bleek.... yeah right, en dat is dan je fundament... Sterker nog, die onderzoeken zelf (de onderzoekers ed) geven zelf al aan dat hun onderzoek 'ondersteunend' is, 'we vermoeden dat...' 'er bestaat een vermoedelijke samenhang', maar de 'zekerheid' die tijdens ook deze thread naar boven gehaald wordt, is NOOIT zo zeker!
Verder valt het me op dat iedereen zich continue herhaalt... :rolleyes:

Beste onderzoek is je eigen lichaam en je eigen ervaring. Ik vind theorie hastikke leuk hoor (ben ook 'oud' Medisch Bioloog met 1 jaar 'lab-rat' ervaring), maar eigen ervaringen zijn nog altijd de beste. en als het voor mij werkt, hoeft dat nog niet te betekenen dat het voor een ander werkt!! al aangevend dat er geen 'wet' bestaat die voor iedereen hetzelfde is....

Ik doe dit 'op nuchtere maag cardio' al een tijdje, en bevalt prima. Ik doe het alleen niet te intensief, want dan stap ik er hondsberoerd uit. Dito met toch iets van eiwit nemen voor de tijd. Werd daar juist misselijk van.
Ik vind het op zich wel prettig, 20-30 op low intensity doen. Ben je wakker en fit voor de dag, en heeft wel degelijk effect, want ik heb s middags toch vaker honger hierdoor.... doet blijkbaar toch iets in m'n lichaam :p

PS @elderson: tis gluCose en gluConeogenese (niet glukose, glykoneogenese).

Ieder gezond stel genen verteld je 's ochtends dat het tijd is om te ETEN, niet om te rennen.

Genes overrule all. :D

en heeft wel degelijk effect, want ik heb s middags toch vaker honger hierdoor.... doet blijkbaar toch iets in m'n lichaam :p

@elderson, zonder ouwe koeien......ik kan me vaag iets hierover herinneren met een soort hoongelach op de achtergrond ;) !

Kan je 't niet een tijdje uitproberen, tijdens je ochtendkardio? Gewoon bij het opstaan 100 kcal sportdrank of dextrosedrank (geen eiwitten, die verteer je nooit op tijd om ervoot het lopen wat aan te hebben), ik maak me sterk dat je dan binnen een paar keer vanzelf sneller en gemakkelijker gaat lopen en langer door kan gaan zonder beroerd te worden.

Baat 't niet dan schaadt het niet, en niet geschoten is altijd mis toch?
sure, maar ik train eigenlijk juist vanwege 'het nuchtere maag effect' (wat ook weer door onderzoekje was aangetoond, 300% meer verbranding meende ik... jaja, ik val ook voor dit soort berichtjes, ben ook maar mens...:p )

Op zich, toch even theorie in, zou'k ook Vitamine C kunnen nemen, tis vooral de cortisol die de boosdoener is, en ik meende dat Vitamine C dat ook tegengaat. Een 'tipje' koolhydraat zou natuurlijk ook kunnen werken (insuline shoot gaat cortisol ook tegen).

Daarbij, ik denk niet dat je glycogeen helemaal leeg s ochtends, zou heel raar zijn eigenlijk. Je zult dus altijd soort combi krijgen van glycogeen/vet verbranding.... ach ja... het andere 'effect', het idee dat je al 'goed begonnen bent' is eigenlijk de beste. En dat je natuurlijk je kacheltje opstookt.
het echte vetverbranden ligt natuurlijk grotendeels bij de verdere voeding...

Terug
Naar boven