AndroidHealthClinic

waarom koelen bij blessures?

hardcorebuilder

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
359
Eigenlijk zit altijd wel tegenop als mensen over koelen beginnen als het om blessures gaat.

Waarom?
Nou als we gaan kijken waarom we koelen kan ik niet meer voordelen vinden dan dit;

1: beperkt ontstekingsreactie
2: vermindert pijn
3: inwendig vocht en bloedverlies tegen gaan.

Nou heel leuk allemaal, maar bevordert dit nou herstel?
Lijkt mij dus niet.

Als je de blessure koelt, dan stopt de bloedsomloop op de gekoelde plek.
Er kan dus geen bloed getransporteerd worden en dus ook geen voedingstoffen om de blessure te herstellen!
Dat wil je toch juist voorkomen lijkt me :scratch:
Een hele dag om de paar uur je blessure koelen (wat altijd geadviseerd word) is dus amper tot geen herstel.

Ik zou dus zeggen, pomp de spier vol bloed, verwarm het met warmte elementen (bevorderd bloedsomloop), ect ect, zolang er vol bloed gepropt word voor herstel.
Aanhechtingen bijvoorbeeld doorbloeden al helemaal slecht dus koelen maakt het helemaal onmogelijk.

Het koelen lijkt me dus een tegendraads effect als je het wilt genezen.
Dus zit me af te vragen of ik wat over het hoofd zie als het om koelen gaat.

Wat denken jullie erover?
Iemand die hier nog over kan vertellen?

Laatst bewerkt:
Zit wat in, alleen heb er 0.0 verstand van :p

Die 10 minuten koelen kunnen wel van het herstelproces af hoor, zoveel verschil maakt dat niet. Koelen is meestal vooral om zwellingen tegen te gaan, en het verlicht de pijn wat.
Bovendien gaat het bij koelen meestal om gewrichten.

Eigenlijk zit altijd wel tegenop als mensen over koelen beginnen als het om blessures gaat.

Waarom?
Nou als we gaan kijken waarom we koelen kan ik niet meer voordelen vinden dan dit;

Lijkt mij dus niet.

Er kan dus geen bloed getransporteerd worden en dus ook geen voedingstoffen om de blessure te herstellen!
Een hele dag om de paar uur je blessure koelen (wat altijd geadviseerd word) is dus amper tot geen herstel.

Ik zou dus zeggen, pomp de spier vol bloed, verwarm het met warmte elementen (bevorderd bloedsomloop), ect ect, zolang er vol bloed gepropt word voor herstel.
Aanhechtingen bijvoorbeeld doorbloeden al helemaal slecht dus koelen maakt het helemaal onmogelijk.

idd wat robbert zei ij is om zwelling tegen te gaan zodat het erna het goed doorbloed kan worden en dus sneller hersteld als het zweld zijn je bloedvaten nauwer en dus kan het mindergoed doorbloed worden

spieren moet je ook verwarmen gewrichten/pezen koelen

reden waarom bij voetbal enkels gekoelt worden en hamstrings niet als je een verzorger met verstand hebt dan die van mij van dit jaar wilde hem dus ijzen bij mij toen ik zei nee ging ze het navragen aan de verzorgen van de tegenpartij die zei dat ik gelijk had

spieren moet je ook verwarmen gewrichten/pezen koelen

Dit dus.

En pezen ontsteken ook sneller, spieren niet zo gauw. Dan heeft 't meer zin om te koelen.

Verder kan afwisselend koelen/warm maken nog wel voor extra doorbloeding zorgen dan alleen warm houden.

Voornamelijkste reden waarom ik bijv. me enkel koel is zodat ik de dag erna nog schoenen aankan :P!

Waarom?

Lijkt mij dus niet.

Koelen zorgt in eerste instantie voor vasoconstrictie ( vaatvernauwing). Secundair voor vasolidatie ( vaatverwijding) en dus voor grotere blodstroom.

Vraag is of koelen op de huid voldoende is om weefsel in het lichaam ook te koelen.

• Topic Starter Topic Starter
ok, duidelijk.

Ik kwam na wat rond zoeken dit artikel tegen.
Tot mijn verbazing heeft hij dezelfde gedachte als ik heb en is hij ook tegen het gebruik van koelen
Absolutely no ice – I used some moist heat instead. Again, the key is blood flow. If you want something to heal, it requires blood! Don't slow down this process with ice.

Hier het hele artikel: http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/radical_methods_of_injury_rehabilitation

Hij heeft het ook over 'movement with traction'
Bedoeld hij nou gewoon de blessure te trainen maar dan met licht gewicht?

Daarom dat koelen enkele de eerste dagen na een blessure wordt aanbevolen. Daarna wordt warmte therapie eerder aanbevolen.

• Topic Starter Topic Starter
Daarom dat koelen enkele de eerste dagen na een blessure wordt aanbevolen. Daarna wordt warmte therapie eerder aanbevolen.
Hoe weet je dan of je niet meer hoeft door te koelen en over kan gaan naar warmte?
Als de blessure geen pijn meer doet ofzo?

Hoe weet je dan of je niet meer hoeft door te koelen en over kan gaan naar warmte?
Als de blessure geen pijn meer doet ofzo?

http://www.physiotherapy.ca/PublicUploads/222460Hot or Cold Therapy.pdf

When a cooling agent is applied to the skin, blood vessels narrow and blood flow decreases, resulting in reduced swelling and
inflammation. Skin temperature is also decreased, inducing an analgesic or numbing effect that plays an important role in pain
management.
Cold is typically applied within the first 24-48 hours of the acute stage of an injury, to prevent tissue damage, or after the first
48 hours if inflammation persists. It may also be used after an exercise program to prevent or reduce pain and swelling or to
ease muscle spasms. Follow the “PRICE” protocol to manage an injury in the early stages when swelling and pain are at their
peak: Protection, Rest, Ice, Compression, and Elevation. After the initial application, cold therapy may be used periodically
throughout the day for approximately 10 to 15 minutes at a time.

Hot packs dilate blood vessels and increase blood flow, delivering needed nutrients and oxygen to cells in the area being
heated, aiding the removal of cell waste and promoting healing.
Therapeutic heat is often used in the chronic phase of an injury. It may also be used prior to physiotherapy or exercise to
decrease muscle tension and increase flexibility and range of motion. It also plays a role in pain management and reduction of
muscle spasms, muscle tension and joint stiffness. Heat therapy should be avoided in the acute phase of an injury when
swelling is present and the skin is hot to touch.

Ik zit me alleen nog af te vragen hoe je weet wanneer een blessure ontstoken is en wanneer niet.

Dat is ook niet altijd zo eenvoudig uit te maken.

Ontsteking gaat vaak gepaard met pijn, zwelling, warmte, roodheid, en wordt vaak gekenmerkt door pijn en stijfheid die het hevigst is na een periode van rust (na enkele uur rust, of 's ochtends), die wegebt wanneer je begint te bewegen (bv. na een paar lichte setjes opwarmen).

Ontsteking is vaak het gevold van een langdurige overbelasting, en komt vaak geleidelijk op over een periode van weken (hoewel het ook na een acute blessure kan ontstaan).
Als een blessure na enkele weken niet veel minder pijn begint te doen, dan is de kans groot dat je met een chronische ontsteking bent achtergebleven.

Terug
Naar boven