- Waardering
- 359
Eigenlijk zit altijd wel tegenop als mensen over koelen beginnen als het om blessures gaat.
Waarom?
Nou als we gaan kijken waarom we koelen kan ik niet meer voordelen vinden dan dit;
1: beperkt ontstekingsreactie
2: vermindert pijn
3: inwendig vocht en bloedverlies tegen gaan.
Nou heel leuk allemaal, maar bevordert dit nou herstel?
Lijkt mij dus niet.
Als je de blessure koelt, dan stopt de bloedsomloop op de gekoelde plek.
Er kan dus geen bloed getransporteerd worden en dus ook geen voedingstoffen om de blessure te herstellen!
Dat wil je toch juist voorkomen lijkt me
Een hele dag om de paar uur je blessure koelen (wat altijd geadviseerd word) is dus amper tot geen herstel.
Ik zou dus zeggen, pomp de spier vol bloed, verwarm het met warmte elementen (bevorderd bloedsomloop), ect ect, zolang er vol bloed gepropt word voor herstel.
Aanhechtingen bijvoorbeeld doorbloeden al helemaal slecht dus koelen maakt het helemaal onmogelijk.
Het koelen lijkt me dus een tegendraads effect als je het wilt genezen.
Dus zit me af te vragen of ik wat over het hoofd zie als het om koelen gaat.
Wat denken jullie erover?
Iemand die hier nog over kan vertellen?
Waarom?
Nou als we gaan kijken waarom we koelen kan ik niet meer voordelen vinden dan dit;
1: beperkt ontstekingsreactie
2: vermindert pijn
3: inwendig vocht en bloedverlies tegen gaan.
Nou heel leuk allemaal, maar bevordert dit nou herstel?
Lijkt mij dus niet.
Als je de blessure koelt, dan stopt de bloedsomloop op de gekoelde plek.
Er kan dus geen bloed getransporteerd worden en dus ook geen voedingstoffen om de blessure te herstellen!
Dat wil je toch juist voorkomen lijkt me

Een hele dag om de paar uur je blessure koelen (wat altijd geadviseerd word) is dus amper tot geen herstel.
Ik zou dus zeggen, pomp de spier vol bloed, verwarm het met warmte elementen (bevorderd bloedsomloop), ect ect, zolang er vol bloed gepropt word voor herstel.
Aanhechtingen bijvoorbeeld doorbloeden al helemaal slecht dus koelen maakt het helemaal onmogelijk.
Het koelen lijkt me dus een tegendraads effect als je het wilt genezen.
Dus zit me af te vragen of ik wat over het hoofd zie als het om koelen gaat.
Wat denken jullie erover?
Iemand die hier nog over kan vertellen?
Laatst bewerkt:

!