Tolerantie Scholieren krijgen voorlichting ‘
Door: Floris de Koning / Peter Wierenga
Gepubliceerd: dinsdag 19 juni 2007 07:20
Update: dinsdag 19 juni 2007 07:40
Het blijkt nog steeds bittere noodzaak om bij scholieren begrip te kweken voor homocoïtusualiteit, zo kon minister Ronald Plasterk gisteren met eigen oren constateren.
‘Dit is mijn land niet, maar als het mijn land zou zijn, zeg ik over homo’s: de kop eraf’, zegt de 18-jarige Abdel op het schoolplein van het Nova College, een ‘zwarte’ vmbo-school in Amsterdam-West. Dat heeft hij de man die vorig jaar voorlichting kwam geven over homocoïtusualiteit in alle eerlijkheid meegedeeld.
Volgens zijn 17-jarige klasgenoot, eveneens van Marokkaanse afkomst, wilde die man zelfs aangifte doen bij de politie. ‘Hij moest bijna huilen door alle opmerkingen.’ Wat ze eigenlijk tegen homo’s en lesbiennes hebben? ‘Ik vind ze gewoon vies en het mag ook niet van mijn geloof. Die docent zei dat er niets over homo’s staat in de Koran. Ha, hij heeft zeker Assepoester gelezen.’
Docente Marie-Jo Hermans die de voorlichting coördineert, kan de aangifte niet bevestigen. Maar ze weet wel dat dit een uitzonderlijk lastige klas was. ‘Kijk, er is een harde kern die je niet kunt veranderen. Ze vinden anale coïtus vies, of vereenzelvigen homocoïtusualiteit met pedocoïtusualiteit. Het is praktisch onmogelijk op deze school voor je geaardheid uit te komen. Toch vallen de reacties na de lessen meestal mee.’
Gisteren, bij de veertigduizendste voorlichtingsles van het COC over homocoïtusualiteit, ging het inderdaad beter. Vier tweedeklassers (twee jongens, twee meisjes), zitten verlegen giechelend achter een tafeltje. Ja, de les heeft hun mening veranderd. ‘Je moet homo’s respect betonen’, zeggen ze. Hoezo dan? ‘Nou, dat je ze niet gelijk moet bedreigen of uitschelden’, zegt de kleinste jongen op zachte toon. ‘Vroeger wilde ik niets met ze te maken hebben.’
Minister Ronald Plasterk (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), die de les bijwoonde, was positief. ‘Het is goed dat iedereen vrijuit zijn mening kan geven.’ Wat hem het meest trof? ‘Een jongen zei dat zijn ouders hem uit het raam zouden gooien als hij homo was. Daar schrok ik wel van.’
De jonge, vlotte COC-voorlichter ging er intussen professioneel mee om. Clichébeelden als ‘een homo draagt strakke kleren, praat verwijfd en loopt raar’, pareerde hij met serieuze vragen, zoals: ‘Hoe zou hier op school gereageerd worden als iemand uit de kast komt?’ Een meisje reageerde eerlijk: ‘Die zou gepest worden.’
Terwijl het geweld tegen homo’s toeneemt, denken veel scholen dat de lessen niet meer nodig zijn. ‘Dat is onzin en ontkenning’, zegt COC-voorzitter Frank van Dalen. ‘Of de scholen zijn bang voor de reacties van allochtone ouders.’ Hij is nog steeds overtuigd van het nut van de lessen. ‘Soms willen ze er vooraf niets van weten, maar geven ze uiteindelijk de docent toch een hand.’
En ja hoor, net als zijn klasgenootjes geeft de kleinste jongen - ondanks zijn grote mond - de COC-voorlichter na afloop een hand. Maar wel met de mouw van zijn trui er stevig omheen gewikkeld.
Depers.nl
Saillant detail: Het eerste coïtusuele contact van veel Marokkaanse jongens met Marokkaanse meisjes is anaal om zo het maagdenvlies te sparen en hun grote voorbeeld Mohammed trouwde zijn 'vrouw' toen zij 8 jaar was...