Fitness Seller

Wat is het best split off full body?

Wittoeck_g

Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
105kg
heb 2 doelstellingen afvallen en terug wat gespierder worden.

ben nu 1 jaar bezig met 2x per week te trainen in soort v split

maandag borst,bicep, tricep, buik
donderdag benen rug schouders,buik
per groep 3 oefeningen 3 sets v 12 reps
training +/- 90 min

2x per week ofwel lopen (20 min) of zwemmen (30min)

ben vertrokken met 117 kg nu 105 kg eindoelstelling zou onder de 90kg zijn

nu vraag ik mij af of ik niet beter full body zou doen 2x per week en zo ja hoeveel oef per groep?

ben ook sinds november bezig met het cutten (althans probeer het) hoelang kan je dit doen?
tot je op gewicht bent of staan hier perioden op?

kijk uit naar jullie commentaar

Ik zou, als je maar 2x per week kunt trainen fullbody doen, mits er minimaal één rustdag tussen zit.
Ik zou dan gaan voor een compoundgericht fullbody, want tijdens cutten wil je spiermassa behouden en dat doe je door wat lager in reps te gaan (4x6 oid).

Hoe lang je kan cutten ligt aan het tekort. Als je een tekort aanneemt van maximaal 500 kcal per dag, dan kan je dit zolang als je wilt doen, maar een hoger tekort zou ik niet een te lange tijd volgen, omdat de kans op spiermassaverlies daarmee groter is.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou, als je maar 2x per week kunt trainen fullbody doen, mits er minimaal één rustdag tussen zit.
Ik zou dan gaan voor een compoundgericht fullbody, want tijdens cutten wil je spiermassa behouden en dat doe je door wat lager in reps te gaan (4x6 oid).

Hoe lang je kan cutten ligt aan het tekort. Als je een tekort aanneemt van maximaal 500 kcal per dag, dan kan je dit zolang als je wilt doen, maar een hoger tekort zou ik niet een te lange tijd volgen, omdat de kans op spiermassaverlies daarmee groter is.

ok bedankt voor je reactie, ga eens zien welke oef dat zijn compound gerichte.

Bijna helemaal eens met @Hell93. Inderdaad full-body, maar 8-12 reps is in mijn ogen ook prima.

Persoonlijk zou ik iets hoger in reps blijven. Opblazen die spieren.

Maar je kan ook de ene training meer krachtgericht doen en de andere hypertrophy gericht.
Maandag 4 x 6 reps of 5 x 5 reps en donderdag 4 x 10 tot 12 reps

De basis compound oefeningen zoals onder andere squat, walking lunges, deadlift, pull-up, bankdrukken, shoulderpress enzovoorts en aanvullen met barbell curls en triceps extensions

Voor de duur van cutten staat geen termijn. Je cut op een manier die voor jou goed voelt en of effectief genoeg is en tot het vetpercentage dat door jou gewenst is.
Hoe lang dat duurt is daarom bij iedereen anders.

@martinnoppert Wat heeft het opblazen van de spieren voor nut in het behoud van spiermassa?

IMO maakt het voor spierbehoud weinig uit of je 6 reps doet en misschien wat meer sets of dat je 12 reps doet.
Ik zou in ieder geval de compounds niet hoger doen dan 6 reps. Je doel is om je kracht te behouden, als je veel in kracht achteruit gaat, verlies je ook massa. Dus zwaar blijven liften is nodig, en het kost meer energie om 12 reps te doen met zwaar gewicht, dan om 6-8 reps te doen met zwaar gewicht.

@martinnoppert Wat heeft het opblazen van de spieren voor nut in het behoud van spiermassa?

IMO maakt het voor spierbehoud weinig uit of je 6 reps doet en misschien wat meer sets of dat je 12 reps doet.
Ik zou in ieder geval de compounds niet hoger doen dan 6 reps. Je doel is om je kracht te behouden, als je veel in kracht achteruit gaat, verlies je ook massa. Dus zwaar blijven liften is nodig, en het kost meer energie om 12 reps te doen met zwaar gewicht, dan om 6-8 reps te doen met zwaar gewicht.
+1

Compounds op lage reps 3 tot 6.
Isolatie 8 tot 12 reps.

Het doel is body recompositie en spiermassa bouwen.
Dus kan je beter richten op spiermassa bouwen/behouden dan alleen op kracht richten die toch verminderd naarmate het deficit groter wordt.
Voor zowel fatloss als spiermassa bouwen is een iets hoger volume + een hogere intensiteit nog altijd het beste.

In kracht achteruit gaan hoeft niet persee te betekenen dat je in massa achteruit gaat. Andersom is het vaker wel het geval. Achteruit in massa is vaker ook achteruit in kracht.

Sowieso fullbody.
Doe zelf starting strength met rows ipv powercleans omdat niet elke gym dat leuk vindt ivm de vloer.
In mijn ogen is 5x5 beter omdat je rond 70-75% zit van je 1 rm.
12 reps is mijn ogen te laag om kracht te behouden.
Juist door 5x5 heb je genoeg volume om metabolische vermoeidheid te krijgen( handiger voor massa)

Dus kan je beter richten op spiermassa bouwen/behouden dan alleen op kracht richten die toch verminderd naarmate het deficit groter wordt.
Voor zowel fatloss als spiermassa bouwen is een iets hoger volume + een hogere intensiteit nog altijd het beste.

In kracht achteruit gaan hoeft niet persee te betekenen dat je in massa achteruit gaat. Andersom is het vaker wel het geval. Achteruit in massa is vaker ook achteruit in kracht.

Als je kracht minder wordt door een groot deficit dan cut je IMO verkeerd.

Krachttraining verhoogt de eiwitsynthese (en dus spiergroei) voor een periode van 36-72 uur. De tijd die je langer wacht om de spier weer te trainen is verloren tijd.

Bijna helemaal eens met @Hell93. Inderdaad full-body, maar 8-12 reps is in mijn ogen ook prima.

Je prestaties op hogere repranges gaan in de cut eerder omlaag dan die in de lagere rep ranges. En om te voorkomen dat je spiermassa verliest is het belangrijk om in ieder geval niet lichter te gaan trainen in de cut. Vandaar dat het vaak wordt aangeraden om in de lage repranges te blijven. Gewicht hoog laten. En volume (hoeveelheid sets) verminderen.

Als je aan de juice zit gaat dit allemaal niet op trouwens.

Het doel is niet recomp. Het doel is 15kg afvallen.

Als je twee keer per week traint (en aan het cutten bent), zou ik zoiets doen:

Opwarmen op cardio apparaat 15 min.

Benchpress
Squat
Deadlift
Row
Shoulder press
Hammer curl
Tricep extension

Succes.

• Topic Starter Topic Starter
thx bk2000, het meeste had ik al gepland alleen row niet, veronderstel dat dit ongeveer zelde is als optrekken aan de bar ?
en heb compound oef power clean er ook inzitten.

gisteren getraind met volgend schema

power clean + schoulder press
bench
bench met halters
squad
dips
cable triceps extension
pull ups aan de bar afgewisseld met dips (met ondersteuning)
seated hammer curl
isolate bicep curl (1 arm on bench)
curl met z bar
leg press
ab cruch machine

moet zeker nog wat getuned worden

Terug
Naar boven