AndroidHealthClinic

Wat is nu de beste cardio?

Zwemmen is de gezondste sport: je gebruikt al je spieren. Probleem is alleen dat je met zwemmen niet echt makkelijk kunt bepalen in wat voor intervallen en-weet-ik-veel-wat traint, waar ik wel voor ga: HIIT (High Intensity Interval Training).

Daarom doe ik het liefst HIIT met hardlopen, zowel op de loopband als in de frisse buitenlucht (dat laatste nog wel het liefste). :)

Met HIIT pel je je vet van je lichaam en behoud je je zuurverdiende spiermassa. Uitstekende methode, dus!

heel belangrijk.....

Ik vind het fijner om cardio apart van m'n kt te doen, ben te kapot als ik eerst goeie kt doe en daarna nog cardio moet. En het is idd het best vol te houden in een leuke setting. Het wordt weer bijna lekker weer... buiten voetballen met vrienden dus! :D Dan heb je ook meteen een interval training... :)

ja voetballen, mijn idee.

1.72 m
90 kg
vetpercentage 12% wil ik 6%

bp 8x 120 kg
armcurl 8x 28 kg
squat 12x 110
squatmachine 12x 270

HIIT, had ik eigelijk nog nie van gehoord, handig dat ik et nu weet :D
Vrijdag mee beginne.

jah wat is beetje goed interval schema als je met hartslag meter buiten hardloopt?
op loopband kan je makkelijk houden aan inteval schema door snelheid te verhogen, buiten is dit echt onmogelijk
bijv 5min inlopen -- minuut hartslag naar de 180 verhogen -- 3minuten zachter, hartslag naar de 140 etc etc
wat is dan beetje goed schema om aan te houden?

je hebt veel soorten cardio.
Kies welke je de leukste vind

• Topic Starter Topic Starter
lol bedankt allemaal voor de tips:)

jah wat is beetje goed interval schema als je met hartslag meter buiten hardloopt?
op loopband kan je makkelijk houden aan inteval schema door snelheid te verhogen, buiten is dit echt onmogelijk
bijv 5min inlopen -- minuut hartslag naar de 180 verhogen -- 3minuten zachter, hartslag naar de 140 etc etc
wat is dan beetje goed schema om aan te houden?

Daar is geen betere manier om te intervallen dan met 'n hartslagmeter. Onder en bovengrens instellen op de hartslagmeter waarbinnen je wilt trainen en gaan. Op die manier bepaalt je lichaam wanneer je klaar bent om de snelheid te verhogen en niet de tijd of afstand.

Als je het geluidssignaal van de meter niet meer hoort, is het tijd om te stoppen. :D

Wat mijn ervaring met vetverbranding is?
1) je verbrand calorien, zo kom je onder je nderhoud en verlies je gewicht waar uiteraard ook vet bij is.
2) het is dus goed mogelijk om zonder enige vorm van cardio toch onder je onderhoud te gaan en weldegelijk te cutten.
3) wat volgens mij gebeurd, is dat waneer je langer je hartslag rond ongeveer 60% van je eigen max. hartslag houdt, je lichaam na ongeveer 45 minuten langzam overschakeld van suikerverbruik naar vetverbruik.
Ons lichaam is namelijk geprogrammeerd om te overleven, en als eerste energiebron zal altijd suiker gebruikt worden, waneer je lichaam merkt dat het waarschijnlijk nog heel lang dit zal moeten volhouden dan gaat het over naar een energiereserve => nl vet...voorwaarde is wel om er voor te zorgen dat je spieren NIET verzuren => dus ZEKER GEEN HOGE HARTSLAG => een spier die niet meer voldoende zuurstof of of suikers heeft gaat zowiezo verzuren bij een te hoge hartslag en dan ga je spieren verbranden.
Sommige zullen me oudbollig noemen en het afdoen als ouwewijvencardio...maar het werkt perfect
Btw ik doe in de cut enkel cardio om meer te kunnen eten, anders kan ik gezien de uiteindelijk zeer lage calorie-iname niet meer voldoende eiwitten binnenkrijgen.

Hoop dat je er wat aan hebt.

• Topic Starter Topic Starter
Ja heel erg bedankt :)

Spinnen/boksen/kickboksen

Ikzelf kies ook voor de crosstrainer, roeien heb ik nooit prettig gevonden. Wat ik wel eens doe om het cardioën leuk te houden is een boek (over krachttraining of iets dergelijks) erbij pakken..;)

Ik ben zelf een favoriet van zwemmen nu... Ben sinds 2 weken aan het zwemmen ( 3 keer 2km) en aan een goed tempo. Ik voel me beter in mijn vel en ook een pak strakker dan ervoor.

ik ben nu zelf 4 weken al bezig met intensieve cardio.. voor wat vet kwijt te raken
heb het lopen nu opgetrokken tot half u , 20 min fietsen en 12min steppen
dat 4/5 x per week

maar train ook nog twee x per week men armen en men benen
(zit nog met schouderblessure dus kan borst en schouders ni traine)

ik weeg me iedere vrijdag .. maar ik ben nog niks afgevallen (zit nog rond 77/78)

is dit te wijten aan dat ik nog altijd zwaar armen en benen train ? dat de massa me op men gewicht houd? of is men cardio gewoon ni zwaar genoeg om af te vallen?

de allerbeste is gewoon een uurtje spinning! verbrand je (als je goed je best doet) ongeveer 800 calorien!!

wat vinden jullie van de crosstrainers? ik verbrand in een halfuurtje vaak rond de 600 calorien (weerstand 10).. dat haal ik langenoeg niet met fietsen, hardlopen of roeien

Terug
Naar boven