XXL Nutrition

Wat maakt 'cream of rice' (cor) tegenwoordig zo populair?

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
10.000 likes
Waardering
10.930
In het laatst-genomen-foto-topic zie ik tegenwoordig om de haverklap (woordgrapje!) cream of rice voorbijkomen, waar vroeger alle bodybuilders aan de havermout zaten. Zelf houd ik het bij volkorenbrood en havermout als belangrijkste bronnen van (complexe) koolhydraten. Als ik de voedingswaarden vergelijk, lijkt me dat ook gezonder dan cream of rice (o.a. meer vezels en eiwit). Als ik de foto's bekijk, loopt het water me ook niet echt in de mond; het lijkt veel op babyvoeding zonder structuur.

Wat maakt dit goedje zo populair?

Ik vind het lekker en goed verteerbaar. Voor mij ideaal om niet op een lege maag te sporten/hardlopen en training af te kunnen maken zonder knorrende maag = inleveren op training.

Test eens 200/300gr havermout dagelijks en 200/300gr COR en je hebt je antwoord.

Naast dat COR in alle smaken ook te krijgen is en havermout

Havermout bevat een stuk meer vezels dan COR, (vrijwel geen vezels) vertering duurt daardoor langer bij havermout en valt bij mij veel zwaarder dan COR. En makkelijk een grote hoeveelheid carbs in de COR dus eet het om deze redenen altijd als pre workout meal & complexe carbs eet ik post workout en bij ontbijt.

Verteerd beter, verkrijgbaar in heel veel (lekkere) smaken, meer carbs per 100 gram dan havermout.
Smaakt niet naar zaagsel.

Vanwege de eenvoudiger vertering, zegt men.

Vanwege de eenvoudiger vertering, zegt men.
Tsja, het blijft natuurlijk wel (witte) rijst, en als je daar te veel van eet, raak je verstopt.
Daarentegen, als je te veel havermout zou nemen met al die vezels…

dumb and dumber GIF

Als je van COR vertering ellende krijgt moet je cor kopen die dmv het extrusie proces gemaakt is en niet simpelweg vermalen rijst (oa tbjp). Vermalen rijst heeft een vele hogere dichtheid dan cor geproduceerd dmv het extrusie proces en valt dus veel zwaarder op de maag, indien je veel eet.

Cor in poedervorm is vermalen rijst. Cor met structuur is extrusie. Nadeel van cor met structuur en dus geproduceerd met een extruder is dat een smaak hieraan toevoegen moeizaam is doordat het niet homogeen mengt en je dus happen meer/minder met de smaak proeft, waar poeder veel makkelijker/gelijkmatig mengt met een smaakstof. Echter 99.9% vd mensen voegt een eiwit smaak toe aan hun cor waardoor dit weer geen probleem is in de praktijk.

Op hoge Kcals wil je niet teveel vezels, dus is rijstebloem een goede optie.

Dat is je goed opgevallen. Heb zelf ook dat ik veel meer bloat op havermout. Rijstebloem heb ik dat nagenoeg niet. Weet niet of meer dit ondervinden?

Cor vanwege de platte buik.

Terug
Naar boven