AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

Wat voor nut heeft een zwelling/ontsteking nou:scratch:
Je immuun systeem doet het niet voor niets toch?

een ontsteking creëert dilatatie van de bloedvaten en verhoogde adhesie van de bloedvatwand, waardoor leukocyten (witte bloedcellen) naar de site van infectie/weefselschade kunnen migreren en hun effecten uitoefenen; in het kort.

maar het baadt dus wel nog altijd om er ijs op te leggen, want hier wil je juist de ontstekingsreactie tegen gaan, omdat dat zo'n te felle reactie is van het immuunsysteem en ook pijn veroorzaakt. ga je akkoord tommieee?

Waarom zou je de natuurlijke onstekingsreactie willen tegengaan?

Ijs word alleen gebruikt om de pijn te verminderen. Alleen in extreme gevallen van zwelling waarbij de mobiliteit volledig beperkt word zou je ijs kunnen gebruiken om de zwellen af te laten nemen zodat er weer bewogen kan worden.

Laatst bewerkt:
Waarom zou je de natuurlijke onstekingsreactie willen tegengaan?

Ijs word alleen gebruikt om de pijn te verminderen. Alleen in extreme gevallen van zwelling waarbij de mobiliteit volledig beperkt word zou je ijs kunnen gebruiken om de zwellen af te laten nemen zodat er weer bewogen kan worden.

omdat de pijn ook veroorzaakt wordt door de ontstekingsreactie. de behandeling van vele ziekten houdt in dat men het eigen immuunsysteem onderdrukt, omdat deze dikwijls te hevig reageert.
nouja, we hadden het hier over een enkeldistorsie, dus ik weet niet hoe extreem de zwelling hier kan worden? maar verder ben ik het met je eens

Wat kixat zegt. ontstekingsreactie is een normale reactie van het lichaam. De vaten worden wijder zodat de doorbloeding toeneemt. In verschillende literatuur vind je ook wisselende uitspraken over wanneer wel of niet koelen.

omdat de pijn ook veroorzaakt wordt door de ontstekingsreactie. de behandeling van vele ziekten houdt in dat men het eigen immuunsysteem onderdrukt, omdat deze dikwijls te hevig reageert.
nouja, we hadden het hier over een enkeldistorsie, dus ik weet niet hoe extreem de zwelling hier kan worden? maar verder ben ik het met je eens

Je bedoelt dat de pijn te erg word voor de patient?

Mijn beredenatie is als volgt: Als een patient teveel pijn ervaart dan kan er gekozen worden voor een "behandeling" met ijs , is er door de pijn heen te bijten dan heel simpel kleine bewegingen zonder belasting te maken om de doorbloeding te stimuleren en zo het herstel bevorderen.

Als ik het me goed herinner dan zorgt het ijs er niet voor dat het herstel versnelt(in vergelijking met een situatie waarbij het niet word toegepast), door het gebied goed doorbloed te houden word het herstel versneld. (niet dmv warmte aangezien dit niet diep genoeg komt en de ontsteking erger kan maken> mensen met puisten hebben er meer last van als ze veel warme douches nemen dan als ze douchen met lauw of koud water). Ben even vergeten waarom fysiologisch gezien oppervlakkige vasodilatatie niet goed was bij een ontsteking.

@tommie ik had laatst nog een hele praktijk les er over, ben het allemaal vergeten :o Na me tentamens maar weer eens even opzoeken.

gelieve weer back on topic te gaan :mad:

ja stelletje nerds :mad:

Je bedoelt dat de pijn te erg word voor de patient?

Mijn beredenatie is als volgt: Als een patient teveel pijn ervaart dan kan er gekozen worden voor een "behandeling" met ijs , is er door de pijn heen te bijten dan heel simpel kleine bewegingen zonder belasting te maken om de doorbloeding te stimuleren en zo het herstel bevorderen.

Als ik het me goed herinner dan zorgt het ijs er niet voor dat het herstel versnelt(in vergelijking met een situatie waarbij het niet word toegepast), door het gebied goed doorbloed te houden word het herstel versneld. (niet dmv warmte aangezien dit niet diep genoeg komt en de ontsteking erger kan maken> mensen met puisten hebben er meer last van als ze veel warme douches nemen dan als ze douchen met lauw of koud water). Ben even vergeten waarom fysiologisch gezien oppervlakkige vasodilatatie niet goed was bij een ontsteking.

@tommie ik had laatst nog een hele praktijk les er over, ben het allemaal vergeten :o Na me tentamens maar weer eens even opzoeken.

ik redeneer gewoon algemeen, zonder rekening te houden met de ernst of mate van pijnbeleving van de patiënt.

onsteking -> zwelling -> druk op de zenuwuiteinden -> pijn, + nog een aantal stoffen afgegeven door inflammatoire cellen die pijn veroorzaken.
ijs erop leggen -> vasoconstrictie -> zwelling neemt af -> pijn weg

maarja, als jullie volledige lessen krijgen over wanneer wel en wanneer niet ijs te gebruiken, dan zal je het wel beter weten.
in het geval van een enkeldistorsie, zou je er nu ijs op leggen of niet?

ik geloof mickie want hij is buffer

ik redeneer gewoon algemeen, zonder rekening te houden met de ernst of mate van pijnbeleving van de patiënt.

onsteking -> zwelling -> druk op de zenuwuiteinden -> pijn, + nog een aantal stoffen afgegeven door inflammatoire cellen die pijn veroorzaken.

maarja, als jullie volledige lessen krijgen over wanneer wel en wanneer niet ijs te gebruiken, dan zal je het wel beter weten.

ijs moet in je mond niet op lichaamsdelen phaggots.

hhhnnnnggggg

koffie_royaal_open.jpg

Hmm wat is bulken toch nice sky!

En wat is cutten toch k*t. :o moet het doen met 1800 kcal per dag..

nog even mezelf aanvullen en dan laat ik het hierbij

ik denk dat we beiden wel een punt hebben en dat het een kwestie is van een gezond evenwicht te vinden (de goede effecten van de ontstekingsreactie versus de slechte effecten) daarmee rekening houdende met de klachten van de patiënt en wat hij het liefst zou zien gebeuren. vergelijk het met koorts: het helpt de infectie te bestrijden maar aan 43° ben je wel dood

Laatst bewerkt:
Onderhoud is nu 2200 op VVM berekend. :D

die 2200 is WSS je basaalmetabolisme, ofwel het aantal kcal wat je nodig hebt in rust. Reken je PAL-waarde eens uit en vermenigvuldig dat ermee, daar dan 400-500 kcal onder zitten;)

Mijn onderhoud is zo'n 2800-2900 en ik cut op 2400

Terug
Naar boven