MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

altijd dezelfde kwark (magere franse kwark C1000), en toch smaakt ie veel lekkerder dan anders

Vpr op ohp en sinds 1 week conv deadlift en meteen m'n sumo pr verbroken ^^

Kan je met sumo nou meer dan conventional als je de techniek doorhebt?:scratch:

Nog nooit sumo DL gedaan :o

Kan je met sumo nou meer dan conventional als je de techniek doorhebt?:scratch:

Nog nooit sumo DL gedaan :o

Ik denk zelf dat de meerderheid sumo een hogere max heeft dan conventional ja.

maar het is een technische ingewikkeldere lift en minder populair dan conventional, daarom denk ik dat je toch relatief weinig sumo deadlifters ziet aannemend dat het toch de efficientere variant is.

Ik denk zelf dat de meerderheid sumo een hogere max heeft dan conventional ja.

maar het is een technische ingewikkeldere lift en minder populair dan conventional, daarom denk ik dat je toch relatief weinig sumo deadlifters ziet aannemend dat het toch de efficientere variant is.

Absoluut niet dat de meerderheid sumo een hogere max heeft. Kijk maar eens naar alle raw-records en naar hoe de meeste lifters raw liften. Als ik denk aan mensen die goed raw sumo kunnen pullen kan ik alleen maar freaks met erg lange armen en vrij kleine lengte bedenken zoals Ian Bell, Wierzbicki, Pozdeev, Belyaev, Malanichev etc.

Het is heel erg afhankelijk van mobiliteit hoe goed je herstelt van sumo pulls en 9/10 recreatieve lifters heeft dat niet omdat ze de hele dag op hun gat zitten.

Ik zou nou niet meteen wereldrecords willen associren met ideaal trainen in deze sport. Er zijn genoeg voorbeelden te verzinnen van top notch lifters die blatantly onhandige dingen doen (vaak onder het mom van it works for me). Denk aan edje coan die voor het eerst in zn hele meet prep sumo trekt in de warm-up ruimte, de lilliebridges die (zeker vergeleken met hoe in europa vaker getraind wordt) extreem low frequency trainen of ray williams die zichzelf door maar een beetje aan te modderen in zn gymmetje totdat iemand op internet hem er op attendeerde dat hij echt vies sterk is nu echt 1 van de beste is geworden.

In een sport zoals deze kan je ondanks veel (relatief kleine) foutjes maken alsnog prima de top bereiken, daarom lijkt het me niet heel onwaarschijnlijk dat een boel mensen misschien best mits ze de tijd nemen om de skill/mobility ervoor te verkrijgen sumo iets meer zouden kunnen trekken. De lift lijkt vanuit fysiologisch perspectief ook wel efficienter.

Denk dat er sowieso wel overschat wordt hoe optimaal de top van de top nou eigenlijk traint in veel sporten, het is zeker (nog) geen exacte wetenschap.

Maar goed ik weet het ook niet zeker, is maar speculatie.

Maar hier heeft Eddine juist ook een punt, efficiënte vanuit fysiologisch perspectief is in principe een variabel, niet iedereen heeft namelijk dezelfde bouw.

Klopt maar knie- en heupgewricht meer open betekent hoger uitoefenbare kracht, krachtarm tussen schouders en heupen betekent hoger uitoefenbare kracht en omdat je torso verticaler is is het makkelijker om spanning te houden. Het is natuurlijk wel zo dat je daar inderdaad niet veel aan hebt als je niet goed kan herstellen van sumo deadlifts of ze uberhaupt kan doen vanwege mobiliteit.

het foute uur :)

schoenen zijn binnen :D altijd leuk om een pakketje te krijgen.

laat de deadlift gains maar komen

It's Wednesdaaaaaayyyyyyy :D

Terug
Naar boven