MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #134.725
Wacht maar tot je op jezelf woont.

Ik denk dat wij hier allemaal niet van de hoed en de rand weten en de details niet kennen om hier over te kunnen oordelen (of heb jij het 1600 pagina's tellende rapport gelezen en het 'mislukte fotorolletje' gezien?). Duidelijk is dat de eenheid daar niet opgewassen en te licht bewapend was. Verder ga ik er niet over oordelen, maar ik ga er vanuit dat de militairen daar naar eer en geweten hebben gehandeld.

Er zullen wellicht fouten gemaakt zijn, maar dat kan je niet alle militairen die daar zaten aanrekenen.
Die laatste zin van je vind ik wel erg ongenuanceerd.

In oorlogstijd is die laatste zin niet zo ongenuanceerd ,als soldaat. word je dan geacht om te doden of gedood te worden ,sterker nog bij weigering kom je voor de krijgsraad en vervolgens voor het vuurpeloton,,zo verschrikkelijk is de keiharde waarheid van het soldaat zijn ,en een die je niet ziet in de wervingscampagnes van defensie,

wil je de mensheid dienen zonder risico dan is het leger des heils een gezondere optie

Laatst bewerkt:
  • #134.726
In oorlogstijd is die laatste zin niet zo ongenuanceerd ,als soldaat. word je dan geacht te doden of gedood te worden ,,sterker nog bij weigering kom je voor de krijgsraad en vervolgens voor het vuurpeloton,,zo verschrikkelijk is de keiharde waarheid van het soldaat zijn die je niet ziet in de wervingscampagnes van defensie
Definieer oorlogstijd? Wat jij hier schetst is wel heel erg koude-oorlogdenken. Vandaag de dag is er veel meer sprake van een asymmetrische oorlogsvoering, waarbij constant (terreur)dreiging is en de vijand niet zo zichtbaar. Maar verkeren we dan ook in oorlog? Het traditionele twee legers tegenover elkaar met tanks en geweren is niet meer de wijze van oorlogsvoering van vandaag de dag. Het doden of gedood worden was vroeger vaak het geval, maar in de gewapende conflicten is vaak de taak van missies te interveniëren en escaleren voorkomen zonder dat er doden vallen.

Hiermee ga ik Srebrenica niet goedpraten overigens.

(Soldaat is trouwens een rang, maar dat terzake. Daarnaast is ook niet iedere militair infanterist en opgeleid om te doden. Natuurlijk krijg iedereen basis militaire vaardigheden en ook ik sta 1x per jaar op de schietbaan, maar zelfs op uitzending zal ik veelal geen wapen bij mij hebben.)

• #134.727
Dus is de kans dat je als (Nederlandse) militair sneuvelt ook vrij klein.

• #134.728
In hedendaagse conflicten wel. Tegenwoordig zijn burgers veel vaker het slachtoffer in conflicten, d.m.v. geforceerde migratie, pressiemiddel, ontvoeringen enzovoort. Daarnaast zijn militairen tegenwoordig beter beschermd dan burgers in conflictgebieden.

• Like
Waarderingen: BB_
  • #134.729
Hiermee ga ik Srebrenica niet goedpraten overigens.
Bleek een onuitvoerbare opdracht. Er is heel veel verkeerd gegaan. Met name op politiek vlak vanuit de VN (en Murica). Dutchbat had geen schijn van kans. Iedereen die zegt dat hij of zij daar voor een soort Rambo had lopen spelen is een internetheld. Nou doen de media ook geen goed en de videobeelden maar dat is een heel klein radartje in het veel grotere geheel.

Er was ook geen sprake van een anti moslim houding van Dutchbatters, of relatief veel wangedrag. De massa executies speelden zich tevens geheel buiten het gezichtsveld van Dutchbat af.

Laatst bewerkt:
  • #134.730
Bleek een onuitvoerbare opdracht. Er is heel veel verkeerd gegaan. Met name op politiek vlak vanuit de VN (en Murica). Dutchbat had geen schijn van kans. Iedereen die zegt dat hij of zij daar voor een soort Rambo had lopen spelen is een internetheld. Nou doen de media ook geen goed en de videobeelden maar dat is een heel klein radartje in het veel grotere geheel.

Er was ook geen sprake van een anti moslim houding van Dutchbatters, of relatief veel wangedrag. De massa executies speelden zich tevens geheel buiten het gezichtsveld van Dutchbat af.
Klopt, ik meen mij ook te herinneren (ben niet goed ingelezen) dat Dutchbat daar tegen een zware overmacht stond als blauwhelmen (lees; je mag geen fl**ker) en meerdere malen om luchtsteun hebben gevraagd en deze herhaaldelijk is afgewezen. Ze stonden machteloos.

Kende een sergeant-majoor die toen der tijd daar is gegijzeld en samen met anderen aan lantaarnpalen zijn vastgebonden voor als de bombardementen zouden plaatsvinden zij op hun eigen mensen vuurden.

• #134.731
Wat is klein? In Uruzgan zijn er 21 om het leven gekomen (als gevolg van de missie in Afghanistan in totaal 25), niet allemaal door vijandelijk vuur.
Ter vergelijking: in Afghanistan zijn er 2.197 Amerikaanse militairen om het leven gekomen. De missies waren anders (oorlogsmissies, vredesmissies), de VS zaten er met veel meer militairen en er waren zo veel verschillen dat dit niet te vergelijken is.
Daarnaast is de kans om om te komen in een gevechtsfunctie veel groter dan in een ondersteunende functie.
In hedendaagse conflicten wel. Tegenwoordig zijn burgers veel vaker het slachtoffer in conflicten, d.m.v. geforceerde migratie, pressiemiddel, ontvoeringen enzovoort. Daarnaast zijn militairen tegenwoordig beter beschermd dan burgers in conflictgebieden.
Klopt.

Klopt. Bepaalde zaken, zoals de communicatie tussen Karremans en Mladic, zijn natuurlijk wel twijfelachtig. (En de feestvierende militairen in Zagreb.)

• #134.732
Klopt, ik meen mij ook te herinneren (ben niet goed ingelezen) dat Dutchbat daar tegen een zware overmacht stond als blauwhelmen (lees; je mag geen fl**ker) en meerdere malen om luchtsteun hebben gevraagd en deze herhaaldelijk is afgewezen. Ze stonden machteloos.

Kende een sergeant-majoor die toen der tijd daar is gegijzeld en samen met anderen aan lantaarnpalen zijn vastgebonden voor als de bombardementen zouden plaatsvinden zij op hun eigen mensen vuurden.
Klopt. De laatste maal is er wel luchtsteun gekomen, maar onvoldoende (2 NL'se F-16's onder andere). Wow, heftig.
Ik ben overigens ook niet heel goed ingelezen, daarom oordeel ik er liever niet over. In een aantal posts hierboven (m.n. van @Vieze jij ) wordt wel heel gemakkelijk ge-/veroordeeld.

• #134.733
Ik ben overigens ook niet heel goed ingelezen, daarom oordeel ik er liever niet over. In een aantal posts hierboven (m.n. van @Vieze jij ) wordt wel heel gemakkelijk ge-/veroordeeld.

Ik gok dat ik 500 tot 600 pagina's heb gelezen. Nog geen 10%, meen dat het totaal meer dan 6000 pagina's telt (en tig miljoen heeft gekost). Verder verschillende docu's en paar gesprekken met een aanwezige van daar toentertijd. Weet er dus ook maar iets van maar toch was het voor mij genoeg om met veel meer nuance over deze nachtmerrie te denken en spreken.

• Like
  • #134.734
Ik gok dat ik 500 tot 600 pagina's heb gelezen. Nog geen 10%, meen dat het totaal meer dan 6000 pagina's telt (en tig miljoen heeft gekost). Verder verschillende docu's en paar gesprekken met een aanwezige van daar toentertijd. Weet er dus ook maar iets van maar toch was het voor mij genoeg om met veel meer nuance over deze nachtmerrie te denken en spreken.
Ik zei 1.600, maar moest inderdaad 6.000 zijn. Wow, dan ben je wel goed ingelezen.:eek: Waar haal jij je tijd vandaan? (Dat denk ik trouwens bij heel veel onderwerpen hier, alsof iedereen zeeën van tijd heeft, politiek, religie, klimaatgebeuren, films.)

• #134.737
Ik zei 1.600, maar moest inderdaad 6.000 zijn. Wow, dan ben je wel goed ingelezen.:eek: Waar haal jij je tijd vandaan? (Dat denk ik trouwens bij heel veel onderwerpen hier, alsof iedereen zeeën van tijd heeft, politiek, religie, klimaatgebeuren, films.)
Doorgaans voor het slapen gaan een uurtje lezen. Heb ook een tijd lang gesport op 120 km van waar ik woonde. Dat gaf mij de gelegenheid veel te lezen in de trein, en studeerde toen ook een uurtje uit de buurt.

• Like
  • #134.738
Doorgaans voor het slapen gaan een uurtje lezen. Heb ook een tijd lang gesport op 120 km van waar ik woonde. Dat gaf mij de gelegenheid veel te lezen in de trein.
Aha, ik ga voor het slapen gaan even het nieuws kijken en DBB'en (dat is dus nu). Lezen wil ik ook meer tijd voor vrij maken, maar komt er niet van.

• #134.739
Aha, ik ga voor het slapen gaan even het nieuws kijken en DBB'en (dat is dus nu). Lezen wil ik ook meer tijd voor vrij maken, maar komt er niet van.
Gaat nu ook lastiger af. Val in slaap. Moet tegenwoordig echt een boek vasthouden. Zit hele dag al voor een scherm.

• Like
Terug
Naar boven