Mwa niet helemaal mee eens.
Ik heb schoenen (hiking boots van Salomon, Goretex) die ik gebruik als motorschoenen. Ze zitten top, bieden goede bescherming en ik kan er nog normaal functioneel mee lopen (laarzen zijn wat dat betreft kut). Ik kan ermee in een plas water staan en m'n sokken blijven droog (khad ze mee naar Thailand tijdens het regenseizoen). Daarnaast heb ik een goede motorjas (geen leer, volledig goretex) die ik flink afgeprijst op de kop heb kunnen tikken (van €700+ voor €300).
Normaliter blijf ik bij een beetje regen gedurende 90 mins gewoon droog.
Echter heb ik laatst gedurende een rit van werk naar huis (Renesse -> Amstelveen -140km) 90 mins in zware regen gereden, zonder regenpak. Ik sopte in mijn schoenen, mijn jas was helemaal doorweekt.
Uit mijn ervaring werkt Goretex echt top, maar heeft het ook zijn grenzen. 90 minuten met 100km/u door 5 a 10mm per uur regen rijden kon het niet aan. De kleding hield het circa 45 mins vol.
Maja, normaal rij je ook niet zulke afstanden op de motor door de regen natuurlijk. Voor mijn huidige opdrachtgever ben ik echter genoodzaakt dit elke dag te doen (de vergoeding is zeer goed).
Door dat jaren 1980 regenpak gaat echter geen druppel doorheen.
Dus vandaar dat ik zulk spul wil hebben voor mijn schoenen en handschoenen.
Maar ik ben wel benieuwd welke winterhandschoenen jij hebt. Hoelang blijven ze waterdicht(uit ervaring?) en blijven ze ook goed warm?
Voor wat duiding:
Ik rijd al 10 jaar (sinds verkrijgen rijbewijs) overal heen op de motor. Werk, school, boodschappen, gym, vrienden, familie, etc. Zomer, winter, zon, sneeuw, droog, regen, maakt niet uit. Ik heb ook geen autorijbewijs en OV zuigt dus is de keuze snel gemaakt.
Ik heb echter nooit dagelijks zulke afstanden gereden voor werk. Dit is dus nieuw voor me. Gezien we richting de natte en koude maanden gaan zijn alle tips welkom.
Sommige stukken op de route zijn redelijk gevaarlijk:
- Heel veel hazen en ander gedierte op de N57.
- Veel vrachtwagens op de A15.
- In het algemeen veel dwazen op de weg.
Ik wil zo min mogelijk afgeleid zijn door bijv. koud. Die N57 is bijv. na zonsondergang een hell voor motorrijders. Je ziet de groepen hazen gewoon langs de weg zitten gedurende 30km. Kheb al meerdere close calls gehad in de afgelopen maand.
Alle tips zijn dus welkom!
Zelf heb ik voor woon-studie en woon-werk gelukkig nooit zo ver hoeven te rijden, meestal hoogstens de halve afstand (7 jaar Scheveningen-Leiden; 2 jaar Dokkum-Groningen, 4 jaar Lisse-Den Haag en 2 jaar Lisse-Purmerend). Op het
motor-forum.nl zitten ze wel die dagelijks rond de 150km vv rijden, dus stel ook daar eens je vragen. Die gasten zitten wel vaak op een BMW met een grote kuip.
Wel veel barre natkoude tochten meegemaakt in het voor- en naseizoen, en een enkele keer in de winter, bij uitjes naar de Ardennen. Rij al sinds 1978 motor en ook nog nooit een auto gehad, en lange periodes gekend dat het budget heel laag was (ook als de inkomsten goed waren maar de prioriteiten elders lagen), dus ik denk wel
een paar tips te kunnen geven.
Persoonlijk ben ik vaak meer bezig met bijzaken zoals de juiste kneesliders en kleur coördinatie van helm/leren pak/handschoenen/laarzen, maar mijn ex reed af en toe langs
Motoport Hillegom (soort zaak waar ze saaie maar vaak functionele spullen verkopen) en kwam dan thuis met praktische kledingstukken zoals de gevoerde
IXS Goretex handschoenen die ik nu al meer dan 5 jaar heb en die nog steeds 100% waterdicht zijn ondanks dagelijks gebruik.
Naast die volledige waterdichtheid is de manier waarop je de handschoenen draagt, in of over je mouwen, in combinatie met de hoogte van het stuur, bepalend of het water er al dan niet alsnog inloopt. Als de schacht erg ruim is (om goed over je mouwen te passen), krijg je de handschoen vaak niet in de mouw, en andersom. Een ruime of juist krappe mouw geeft het omgekeerde effect. Op mijn vorige motor met vrij lage clipons (Triumph Speed Four) liep de regen vrij snel in die waterproof IXS handschoenen met wijde schacht die ik over de mouw draag, terwijl ze op mijn huidige motor met halfhoog stuur (Triumph Speed Triple) droog blijven als ik mijn ellebogen naar beneden hou. Met een hoger toerstuur zou dat nog mooier passen.
Omdat ik erg fors ben, ben ik al blij dat ik af en toe iets vind dat überhaupt past, zelfs nu ik tegenwoordig in het duurdere segment kan kopen. Daarom draag ik ook doorrijkleding van anderen af, de motorrijdende vriend van een vrouwelijke collega van mij doet ook aan powerlifting en doneert af en toe een passende 5XL als hij voor zichzelf weer wat nieuws heeft weten te scoren. Daardoor heb ik niet altijd jassen en broeken met
gelamineerd Goretex, dat aan de buitenkant zit en geen water opzuigt. Als het waterdichte membraan aan de binnenkant zit zuigt de buitenlaag water op, wordt zwaar en op den duur ook heel koud. Het duurt ook soms langer dan 1 nacht om weer te drogen.
En de jas moet goed aansluiten bij je nek en lang genoeg zijn (de meeste doorrijbroeken zijn tegenwoordig belachelijk laag gesneden en veel jassen kort zodat de overlap minimaal is) om ook daar geen water door te laten.
We hebben
hier op dit forum ook een motoren topic waar we eventueel dieper op dit soort zaken in kunnen gaan. Edit: hier nu ook.
Edit:
verwarmde handvatten zijn tegenwoordig ook erg populair.