XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

• #149.385
IMG-20201122-WA0004.jpg
Je weet dat ik aangetoond heb dat die testen net zo onbetrouwbaar zijn als de Corona sneltesten?

• #149.388
:roflol:

Jup maar sneller dan verwacht. Ze heeft meer dan 10 jaar de pil geslikt. De huisarts zei dat het minstens een half jaar kan duren voordat ze zwanger wordt.

T heeft slechts 6 weken geduurd. 2x per dag batsen zal er ook wel aan bijgedragen hebben.
nu is het een verkapte kijk mij eens 2x per dag seks hebben post :D
Liever wat sneller dan maandenlang proberen, scheelt een hoop stress.

geniet nog even van die 2x, over enkele maanden is dat een utopie :p

• #149.393
Natuurlijk.

Het is wel kut dat ik bepaalde producten niet meer mag gebruiken om mee te koken. Waaronder dus ketjap en soja saus.

Bevat fyto-oestrogenen. Dan wordt het een soyboy, zoals @Steks :D
Ik heb nog nooit gehoord dat je dit tijdens de zwangerschap niet meer mag eten....
Wel heb ik gehoord dat je met soja producten in het algemeen moet oppassen vanwege je hormoonhuishouding.. maar dat gaat toch om veel grotere hoeveelheden dan wat ketjap en sojasaus?

Wel gek omdat er tijdens de zwangerschap wel wordt gewaarschuwd voor rauwe vis en rauw vlees maar niet voor sojaproducten.

Geen aanval ofzo hoor! Vraag het me af omdat zo'n 60% van mijn eiwitinname uit soja producten bestaat... (ben niet zwanger overigens)

• #149.394
Ik las dat de fyto-oestrogenen kunnen klooien met de hormoonhuishouding van het ongeboren kind. Het is natuurlijk nog heel teer en volop in ontwikkeling.

Anderen zeggen weer dat het niet zoveel kwaad kan. Maar dat zegt men ook over blikvoedsel (zit een plastic laag in die weekmakers bevat (BPA, phthalaten). Deze stoffen zijn ook schadelijk voor je hormoonhuishouding.

Voorkomen is beter dan chinezen.

• #149.395
Ik las dat de fyto-oestrogenen kunnen klooien met de hormoonhuishouding van het ongeboren kind. Het is natuurlijk nog heel teer en volop in ontwikkeling.

Anderen zeggen weer dat het niet zoveel kwaad kan. Maar dat zegt men ook over blikvoedsel (zit een plastic laag in die weekmakers bevat (BPA, phthalaten). Deze stoffen zijn ook schadelijk voor je hormoonhuishouding.

Goed dat je je daar zo bewust van bent!
BPA en andere weekmakers kende ik wel inderdaad en ben ik vrij alert op. Bij het KDV goten ze bijvoorbeeld kokend water in BPA houdende kannen om thee van te maken, dat pakken ze nu anders aan.

Net zoals jij al aangaf, voorkomen is beter dan genezen. En het is een kleine moeite toch 😀

Gefeliciteerd met de zwangerschap!

• #149.396

Voor zover ik begrepen heb is dat vooral bij grote hoeveelheden ongefermenteerde soja (tofu) een probleem.

Die blikjes zou alles meevallen als je maar niet met metaal leegschraapt.

• #149.397
Het schijnt ook dat als je vrouw zich injecteert met testosteron tijdens de zwangerschap het kindje er beastmode uitkomt.

1606139573834.png

• #149.398
Voor zover ik begrepen heb is dat vooral bij grote hoeveelheden ongefermenteerde soja (tofu) een probleem.

Die blikjes zou alles meevallen als je maar niet met metaal leegschraapt.
Ligt er ook aan wat er in zit.

Weekmakers, net als plastics zelf, zijn oplosbaar in organische vloeistoffen. Niet heel goed, maar alsnog wel oplosbaar.

Zonnebloemolie zit bijvoorbeeld vrijwel altijd in een plastic fles. Die fles bevat BPA en phthalaten. Die zijn makkelijker oplosbaar in een organisch medium, in dit geval zonnebloemolie, dan bijvoorbeeld in water.

De schadelijke stoffen zullen dus gaan 'lekken' in de olie, de olie die jij vervolgens binnenkrijgt.

Waar zitten BPA en weekmakers allemaal in?

- De witte laag aan de binnenkant van blikvoedsel. Hoge zuurgraad (zoals bij frisdrank in blik) versterkt het 'lekken'.
- Binnenkant deksel van potjes
- Binnenkant van vrijwel alle pakken drinken (van melk tot fris tot sapjes). Zie Tetrapak
- Kassabonnen
- Vrijwel alle plastic flessen (sommige vermelden BPA vrij te zijn maar bevatten dan gewoon BPB of BPC)

Het zit op vrijwel elk soort voedselcontainer. Het is praktisch onmogelijk om het geheel te vermijden. Dat worden dus 9 maanden koken met zoveel mogelijk vers voedsel. Zo min mogelijk uit pak, blik of pot. Gaat een hele opdracht worden.
Biologisch eten vind ik dan weer wel geldklopperij en doe ik niet aan.

Laatst bewerkt:
  • #149.399
Maar gelukkig hebben we ook BPC en BPF (en nog wat andere zooi), dus kunnen we prima BPA vrije kunststoffen voor onze voedselverpakkingen gebruiken.

Helaas is daar tot op heden veel minder onderzoek naar gedaan en weet men dus niet of het meer of minder schadelijk is, maar we kunnen mooi BPA vrij claimen.

Laatst bewerkt:
  • #149.400

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven