XXL Nutrition

Wel gyno maar in rust of?

Just me

Dutch Bodybuilder
Waardering
3
Lengte
1m78
Massa
87kg
Vetpercentage
10%
BB vrienden, even een vraag. Ik ben momenteel bezig met 500 test e en 400 mast e per week. Ik neem om het jaar een klein kuurtje. Nou ben ik blijkbaar gyno prone :-( als ik test neem. Dit keer merkte ik in week 2 van de kuur al dat mijn gyno op kwam. Het is maar aan 1 kant gelukkig. Meteen nolva genomen en letro besteld. Ben nu vier dagen met 1,25mg letro bezig. Nu de vraag:

Ik heb geen last van mijn tepels...totaal geen prijn in mijn gyno plek. De plek is wel wat meer aanwezig. Wat voller etc. Mijn kuur is nog lang niet klaar. Ik vraag me af of door de letro de groei etc. gestopt is en het teveel aan oestrogeen niet meer zijn ding kan doen door de letro en dat ik daarom geen last er van heb. Of kan het zijn dat gyno gewoon door groeit zonder dat je er last van hebt.

De gyno is een heel klein beetje te zien.... Misschien dat aan het einde van de kuur en na de pct....het ook weer afslankt.

Heb hetzelfde probleem hier, begonnen met nolva nu 1,5 week de groei is gestopt en de pijn iets minder maar het gaat ook niet weg. Ga vd week ook maar letro halen en hopen dat het helpt

mensen.. je gyno verdwijnt niet TIJDENS je kuur. Je kunt de ontwikkeling ervan stopzetten/minimaliseren maar het gaat pas echt goed slinken als je de aromatiserende gear eruit haalt of helemaal stopt met je kuur

en je gyno zal in principe nooit meer weg gaan, enkel slinken tot een minimum. Je moet er dus altijd rekening mee houden als je gaat kuren, of een operatie laten doen...

En zelfs na een operatie kan het terugkomen.minder snel maar het kan wel. Ze halen nooit al het klierweefsel weg. Heb zelf wel gemerkt dat het een stuk minder snel terugkomt. Wordt wel gevoelig maar groeit niet zo snel meer

• Topic Starter Topic Starter
Nou ja een operatie zal nog niet nodig zijn (hoop ik).
Kost zoiets eigenlijk?

Gewoon via t ziekenhuis. Moet je wel nog goedkeuring krijgen van de verzekering. Wordt niet bij elke verzekering vergoed

Weet er iemand waarom ze gewoon de klieren er meteen niet uithalen bij een gyno operatie?

+ OP: hoeveel was je VP% toen je begonnen bent met deze kuur?

Hoe bedoel je 'de klieren'. Gyno zijn klieren, melkklieren. Je hebt ook gyno operaties waar ze ook liposuctie doen maar dat is ( als t goed is ) bij bodybuilders niet nodig.

Dus er bestaat geen blijvende operatie waarbij de gyno for life wordt verwijderd?

Ik dacht namelijk dat de geneeskunde van vandaag hiertoe wel in staat was.

bedankt voor de verduidelijking!

Weet er iemand waarom ze gewoon de klieren er meteen niet uithalen bij een gyno operatie?

+ OP: hoeveel was je VP% toen je begonnen bent met deze kuur?

Omdat je in de meeste gevallen dan een soort deuk in je borst krijgt en dat ziet er net zo stom uit. Daarom laten ze altijd een klein deel zitten.

Dus er bestaat geen blijvende operatie waarbij de gyno for life wordt verwijderd?

Ik dacht namelijk dat de geneeskunde van vandaag hiertoe wel in staat was.

bedankt voor de verduidelijking!

volgens mij laten ze een klein deel zitten zodat je niet een kuiltje krijgt, ziet er namelijk onnatuurlijk uit dan

Ik begon op 10% vanuit de cut. Sta nu op 12 of zo. De letro werkt goed. Na een week op 1.25 voelt alles weer een stuk beter aan. Merk wel dat ook de gewonnen kracht minder is deze week. Dus nu letro afbouwen en als ai gebruiken.

Ben er ook gevoellig voor jammer genoeg. Ben nu bezig met een test-e winny kuurtje en neem 10mg nolva eod, dit werkt voor mij vrij goed. Ik voel wel wat harde plekjes maar het word niet groter en ook niet puffy tot zover.

Ben er ook gevoellig voor jammer genoeg. Ben nu bezig met een test-e winny kuurtje en neem 10mg nolva eod, dit werkt voor mij vrij goed. Ik voel wel wat harde plekjes maar het word niet groter en ook niet puffy tot zover.

Dan kan je volgens mij beter overstappen op een ai zoals letro, ari of aromasin. Nolva helpt wel maar doet verder niets aan het aromatiseren. Dus volgens mij stapelt oestrogeen nu wel op in je lichaam.

Je moet eigenlijk nu voor jezelf uitmaken of je de gyno tijdens je kuur wil aanpakken of nadien.

Als je nu off zou gaan en nolva pakt, is de kans groot dat het gewoon wegtrek (lees: zo klein/ongevoelig wordt dat je het zelf amper kan voelen).

Als je doorgaat moet je bepalen of je de gyno wil proberen stabiliseren en dan hopen dat het nog wegtrekt in nakuur of je de gyno nu wil gaan verkleinen.

Gezien je de gyno al hebt van week twee zou ik:

1) stoppen en pct
2) doorgaan en aan de letro

Ik heb gyno gekregen in week 3 van mijn kuur na een hoop aromatiserende middelen bij elkaar te pakken zonder AI (I know, stupid....).

Wat ik heb gedaan (ik heb besloten gewoon door te kuren en meteen te cutten naar 4-6%):

1) Test verlagen naar de basis (125-250mg pw)
2) Alle andere aromatiserende middelen eruit: bold en dianabol in mijn geval
3) Letro op 2,5mg per dag
4) Tren ace erbij: 100mg EOD
5) Vitamine B6 erbij (200-400mg per dag) verlaagt progesteron (I know, is broscience maar toch..)
6) Mast erbij (werkt anti oestrogeen in beperkte mate)

Het ding met letro is: als je on bent worden de sides extreem zwaar overroepen. Eerste dagen ben je wat moe maar dit gaat over. Sexlust verdwijnt wel volledig. Je verliest enorm veel vocht. Letro werkt pas echt na een tijdje 2,5mg aan te houden. Ik pak het nu bijna een maand en gyno is reeds met 80% verdwenen. Ik had grote knobbels aan beide kanten (lees: 4-tal cm lang en 2cm breed). Momenteel voelt de gyno zo squishy dat ik bijna zeker ben dat hij over paar weken zogoed als weg is en anders hopelijk dat laatste beetje in pct.

1,25mg vind ik te weinig als je nog on bent en redelijke dosis test pakt. Letro verlaagt in mannen het oestrogeen met zo'n 50% (op een dosis van 2,5mg per dag). Als je een iet of wat serieuze knobbel wil wekrijgen terwijl je test de pan uitswingt dan is het in mijn ogen aan te raden op te bouwen naar 2,5mg.

Als je off zou zijn was 1,25mg meer dan zat (of preventief 2,5 per week).

Ik maak nu nog gains (zij het zeer beperkt) door toevoeging tren. Letro vormt hier geen probleem. Ik blijf quasi op hetzelfde gewicht en ben al ettelijke % gedaald in vet.

PS: wacht niet te lang met opbouwen als je besluit door te gaan, je wilt het zo snel mogelijk de kop in drukken en zo snel mogelijk wegkrijgen.

Ik had met test tren ook last van gyno, alleen test stukken minder. Zou tren dan ook niet aanraden. Ik was veel minder gevoelig voor gyno met test/ bold combo

Je moet eigenlijk nu voor jezelf uitmaken of je de gyno tijdens je kuur wil aanpakken of nadien.

Als je nu off zou gaan en nolva pakt, is de kans groot dat het gewoon wegtrek (lees: zo klein/ongevoelig wordt dat je het zelf amper kan voelen).

Als je doorgaat moet je bepalen of je de gyno wil proberen stabiliseren en dan hopen dat het nog wegtrekt in nakuur of je de gyno nu wil gaan verkleinen.

Gezien je de gyno al hebt van week twee zou ik:

1) stoppen en pct
2) doorgaan en aan de letro

Ik heb gyno gekregen in week 3 van mijn kuur na een hoop aromatiserende middelen bij elkaar te pakken zonder AI (I know, stupid....).

Wat ik heb gedaan (ik heb besloten gewoon door te kuren en meteen te cutten naar 4-6%):

1) Test verlagen naar de basis (125-250mg pw)
2) Alle andere aromatiserende middelen eruit: bold en dianabol in mijn geval
3) Letro op 2,5mg per dag
4) Tren ace erbij: 100mg EOD
5) Vitamine B6 erbij (200-400mg per dag) verlaagt progesteron (I know, is broscience maar toch..)
6) Mast erbij (werkt anti oestrogeen in beperkte mate)

Het ding met letro is: als je on bent worden de sides extreem zwaar overroepen. Eerste dagen ben je wat moe maar dit gaat over. Sexlust verdwijnt wel volledig. Je verliest enorm veel vocht. Letro werkt pas echt na een tijdje 2,5mg aan te houden. Ik pak het nu bijna een maand en gyno is reeds met 80% verdwenen. Ik had grote knobbels aan beide kanten (lees: 4-tal cm lang en 2cm breed). Momenteel voelt de gyno zo squishy dat ik bijna zeker ben dat hij over paar weken zogoed als weg is en anders hopelijk dat laatste beetje in pct.

1,25mg vind ik te weinig als je nog on bent en redelijke dosis test pakt. Letro verlaagt in mannen het oestrogeen met zo'n 50% (op een dosis van 2,5mg per dag). Als je een iet of wat serieuze knobbel wil wekrijgen terwijl je test de pan uitswingt dan is het in mijn ogen aan te raden op te bouwen naar 2,5mg.

Als je off zou zijn was 1,25mg meer dan zat (of preventief 2,5 per week).

Ik maak nu nog gains (zij het zeer beperkt) door toevoeging tren. Letro vormt hier geen probleem. Ik blijf quasi op hetzelfde gewicht en ben al ettelijke % gedaald in vet.

PS: wacht niet te lang met opbouwen als je besluit door te gaan, je wilt het zo snel mogelijk de kop in drukken en zo snel mogelijk wegkrijgen.

Thnx voor de uitgebreide reactie!
Ik ga ook door. Zit op maar 500mg test e pw en 400 mast e pw. Nu psies een week 1,25 letro ed. Ik merkte vrij snel dat ik het gevoel van een plofkop te hebben was verdwenen. Ben ook gestopt met de nolva vanaf dag twee letro. Ik heb vrijwel geen last van mijn tepels, wel is mijn gyno plekje nog wat gevoelig maar zo op het eerste gezicht wel minder. Verder nog geen sides van de letro gemerkt. Hoewel ik wel moe ben in de middag....maar dat komt voornamelijk van het te laat naar bed gaan en te vroeg er uit en het drukke leven (werken plus gezin) en het Trainen circa zes dagen in de week.

Twijfel wel om de test eventueel naar 250mg per week te brengen en weer te cutten naar 8%. Zou wel te vroeg zijn aangezien ik met deze kuur en het aanpassen van mijn voeding wat schone massa wilde winnen.

Kijk het nog even een week aan.....

Ik had met test tren ook last van gyno, alleen test stukken minder. Zou tren dan ook niet aanraden. Ik was veel minder gevoelig voor gyno met test/ bold combo

Naar mijn ervaring is gyno een samenspel van oestrogeen, progesteron, prolactine en (wat hier en daar beweerd wordt) IGF-I.

Echter, zonder oestrogeen kan het boeltje niet op gang komen. Oestrogeen controle is dus de boodschap, zowel voor "oestrogeen" als "progesteron/prolactine" - gyno.

In mijn ogen wordt het bij sommigen bij tren erger omdat dit de andere hormonen (niet oestrogeen) beïnvloedt. Wederom, hou je oestrogeen in check en er is niks aan de hand.

Terug
Naar boven