MuscleMeat

Welk brood?

Volgens mij zat daar wel degelijk transvet in.. Is wel eens iets over langsgekomen bij kassa als ik me niet vergis. Bepaalde broden bij AH sowieso in ieder geval. Maar probleem was geloof ik dat het niet vermeld hoeft te worden als het minder is dan 1gr. Werd inderdaad toegevoegd omdat het goedkoop is en het brood langer vers blijft.

Persoonlijk mijd ik brood zoveel mogelijk maar dan met name vanwege het zout dat erin zit.

Nee, de vetten die erin zitten staan er op vermeld, en transvet of gehard vet staat niet op de zak. En dat is verplicht bij dit soort broden. Het is prima brood hoor, duurder is niet altijd beter.

Oke, goed om te weten! Ik weet namelijk dat ze wel brood met geharde vetten hebben gehad, dat stond tussen de ingredientenn, maar hun producten worden natuurlijk ook vernieuwd.

Volgens mij zat daar wel degelijk transvet in.. Is wel eens iets over langsgekomen bij kassa als ik me niet vergis. Bepaalde broden bij AH sowieso in ieder geval. Maar probleem was geloof ik dat het niet vermeld hoeft te worden als het minder is dan 1gr. Werd inderdaad toegevoegd omdat het goedkoop is en het brood langer vers blijft.

Persoonlijk mijd ik brood zoveel mogelijk maar dan met name vanwege het zout dat erin zit.
hoop niet dat dit waar is,
anders zijn het echt een stelletje....:mad:

Met normaal bruin volkoren brood is niets mis. Maar brood dat echt donker van kleur is, wordt met kleurstoffen bewerkt om domme huisvrouwen te misleiden.

Kan maar hoeft niet Mark,als er een percentage roggemeel doorheen gaat is het brood ook heel donker..

Tja, daar heb ik allemaal geen tijd en geld voor om dat te onderzoeken, maar gehard plantaardig vet en E-nummers zijn nooit goed voor je, toch?

Transvetzuren. Transvetzuren zijn vetzuren met een dubbel binding van het trans-type. Bij natuurlijke enkelvoudig of meervoudig onverzadigde vetzuren zijn de verbindingen meestal van het cis-type. Bij een cis-verbinding staan de waterstofatomen ruimtelijk gezien aan dezelfde kant. Bij de trans-verbinding in transvetzuren staan de waterstofatomen tegenover elkaar. Hoewel transvetzuren en onverzadigde vetzuren dezelfde chemische formule kunnen bezitten, zijn de eigenschappen geheel anders. Transvetzuren ontstaan bij het het gedeeltelijk harden van vetten. Omdat studies hebben aangetoond dat transvetzuren ongezonder zijn dan verzadigde vetten worden deze transrijke geharde vetten tegenwoordig veel minder gebruikt, hoewel zij wel dikwijls in de verborgen vetten in producten kunnen zitten. Vaak onder de naam "gedeeltelijk gehard vet" of "gedeeltelijk gehydrogeneerde plantaardige olie". Soms staat er zelfs helemaal geen vetzuurspecificatie op de verpakking of alleen "plantaardige olie.. en E nrs hoeven niet per defenitie slecht te zijn er zijn ook vitamines en bijv lecithine welke een e nr hebben gekregen...maar ben met je eens dat veel e nrs chemische toevoegingen zijn.

Ja dat klopt, maar ik bedoel te zeggen dat die broodverbetermiddelen juist slecht voor je zijn.

Het graan in brood bevat van nature plantaardig vet. Het toegevoegde vet uit een broodverbetermiddel kan van zowel plantaardige (kokos-, palmpit- of sojaolie) als van dierlijke (visolie, varkensvet of rundvet) oorsprong zijn.
Brood is een belangrijke leverancier van B-vitamines, met name B1 en B6. Vitamines komen hoofdzakelijk voor in de zemelen en de kiem van de graankorrel. Volkorenbrood bevat daarom meer vitamines dan witbrood.

Allleen daarom al haal ik mijn brood (zoutloos)bij een reformwinkel.

Het bakken van brood gebeurt op een temp van meer dan 200graden. Ik vrees een beetje voor die vitamine B eigenlijk.

[Afbeelding niet meer beschikbaar][Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Volkorenbrood, Donker Roggebrood, Volkoren knäckebröd
Niet zeiken gewoon vreten :D

Terug
Naar boven