MuscleMeat

Welke 5x5

Zal er toch nog eens goed naar gaan kijken dan, heb nog maar 1 Stronglifts workout gehad, dus gebruik die gewichten wel gewoon mocht ik Greyskull gaan doen.

programma hoppers komen meestal nergens, maak een keus en blijf volhouden tot je uit het programma groeit en niet hoppen.
Helaas ben jij degene die de begrippen lukraak door elkaar gooit.

Er zijn honderden programma's met squats, deadlifts en bench erin die totaal niets met powerliften te maken hebben.
er zijn inderdaad veel programma's, maar niet eentje is algemeen als zijn die doet alles of niets.

Waarom om vredesnaam kan het volgens jou geen powerlift programma zijn? dacht je dat powerlifter geen assists doen?
Het zijn gewoon goede algemene kracht- en massabouwers die al bestonden voordat het powerliften er was en dus in verschillende vormen in vrijwel ieder programma terugkomen.
Het zijn inderdaad prima programma's, behalve icf dan, dat is gewoon een goedkoop aftreksel van die anderen met een idioot dat een gevaarlijk deadlift vorm aanmoedigde en weet ik niet wat voor ongein pretendeert.

Je bouwt er ook massa mee op, maar als dat je doel is kun je beter een van de bekende hyperthropy georienteerde programma's nemen, maakt toch nog aardig wat uit. Andersom als je snel op de grote lifts vooruit wil zou ik deze programma's adviseren. Ook om die lifts even goed aan te leren.

Ken mensen die na een jaar overstapten op dergelijk programma's en terwijl ze sterker werken toch massa in leverden. Heb zo even geen onderzoekje bij de hand, maar vermoed dat er meer dergelijke ervaring is hier op site.
Is het een goede opstap naar het powerliften? Jazeker, maar het doel is om zo snel mogelijk kracht en massa op een novice te plakken, dat je sterker wordt op 'de grote 3' is een bijproduct.
Het is net andersom, de makers van 5x5 en sl geven zelfs aan dat deze programma's zijn gemaakt om juist meer kracht te ontwikkelen, de maker van sl geeft zelfs aan dat massa een bijproduct is.
Ook je argument dat geen enkel programma algemeen is is onzin en dat bevestig je eigenlijk zelf al door ieder programma met SBD erin als een powerliftprogramma te bestempelen.
Onzin, als iemand zegt dat een programma een specifiek doel heeft, dan betekend dat juist dat het NIET algemeen is.

Dit soort cookie cutter programma's hebben een algemeen doel: de nieuwe lifter zo effectief mogelijk sterker en groter te krijgen in de beginnersfase. Dat ze niet identiek zijn aan elkaar heeft daar niets mee te maken.
onzin, deze programma's hebben als doel de lifter zo sterk mogelijk te maken op deadlift, squat, bench, press, chinup, etc. En gebruiken een minimum aan oefeningen om bij benadering full body te trainen, de recovery periodes effecient te benutten, onbalans te voorkomen (ontstaat helaas wel), etc. Focus op kracht met de bijwerking dat de massa ook significant toeneem in deze fase van de atleet.

Dat jij dus persoonlijk vind dat het powerlift gerichte programma's zijn is leuk voor jou, maar het is een etiket dat jij er zelf opplakt. Beetje kinderachtig om vervolgens heel verbolgen te gaan reageren en kantklossen en blikken chilibonen erbij te halen als iemand je daar op wijst.
Omgekeerd leuk voor jou dat jij vindt dat het niet zo is, maar dat is dan natuurlijk jouw persoonlijk mening en niets meer dan dat.

Het kantklossen was omdat je opmerking geen meerwaarde had in deze thread, dit had ik er zelfs bijgezet voor je.

De (chilli)bonen omdat ik dat als avond eten had en toevallig het voorbeeld was dat de maker van SL gebruikt in zijn vervolg boek op SL om aan te geven wat ik daarmee aangaf.

Potverdorie @Starx6673 nu krijg ik door jou de neiging om straks ook greyskull lp te gaan volgen :D, vond het wel altijd een interessant schema.
Als de info net zo gepresenteerd zou zijn als bij SL 5x5 was het volgens mij het meest populaire programma geweest voor beginners en early intermediates. Het werkt echt heel goed. Als je het E-book ergens kunt "vinden" dan zou ik ervoor gaan.

Als de info net zo gepresenteerd zou zijn als bij SL 5x5 was het volgens mij het meest populaire programma geweest voor beginners en early intermediates. Het werkt echt heel goed. Als je het E-book ergens kunt "vinden" dan zou ik ervoor gaan.

Zal wel even de piraat uithangen voor dat boek, ben benieuwd of ik dan besluit voor greyskull :D.
Het klinkt overigens wel als een beter systeem. Maar dat is gewoon simpelweg doordat de progressie word gebaseerd op je vorige training i.p.v. elke training als een no-brainer 2,5 kg bij de lifts op gooien.
Zorgt dit ook voor beter herstel trouwens? Je hebt op greyskull daardoor ook minder kans dat je de reps niet haalt namelijk of wel?

programma hoppers komen meestal nergens, maak een keus en blijf volhouden tot je uit het programma groeit en niet hoppen.

klopt, maar waarom kan het dan geen powerlift programma zijn? dacht je dat powerlifter geen assists doen?

Eens, het zijn prima programma's, behalve icf dan, dat is gewoon een goedkoop aftreksel van die anderen.
Je bouwt er ook massa mee op, maar als dat je doel is kun je beter een van de bekende hyperthropy georienteerde programma's nemen, maakt toch nog aardig wat uit. Andersom als je snel op de grote lifts vooruit wil zou ik deze programma's adviseren. Ook om die lifts even goed aan te leren.
Nogmaals: het is GEEN powerlifting programma, omdat het daarvoor niet bedoeld is. Assistant lifts gebruik je uitsluitend om gedeelten van je lifts te versterken. Een chin up is dus geen assistant lift voor je benchpress...

Een newbie die meteen aan een "puur hyperthrophie" programma begint loopt meestal snel vast. Dan kunnen ze hier weer een thread openen waarom hun "chest" achterloopt terwijl ze sets van 12 lopen te doen met 40 kg benchpress.

Ken mensen die na een jaar overstapten op dergelijk programma's en terwijl ze sterker werken toch massa in leverden. Heb zo even geen onderzoekje bij de hand, maar vermoed dat er meer dergelijke ervaring is hier op site.

Het is net andersom, de makers van 5x5 en sl geven zelfs aan dat deze programma's zijn gemaakt om juist meer kracht te ontwikkelen, de maker van sl geeft zelfs aan dat massa een bijproduct is.
Madcow 5x5 is specifiek gemaakt voor bodybuilding doeleinden, dus dat de "makers" dat zeggen lijkt me vrij sterk. Bovendien is Mehdi natuurlijk gewoon een tool. En voor newbies geldt de simpele regel: meer kracht = meer massa. Iemand die al een jaar redelijk dedicated een bro split heeft gedaan en ook nog eens progressive overload heeft toegepast (bewust of onbewust) gaat natuurlijk nooit zo profiteren als een echte novice, dat is toch logisch?

Onzin, als iemand zegt dat een programma een specifiek doel heeft, dan betekend dat juist dat het NIET algemeen is.
Je geeft aan dat het allemaal programma's zijn met een powerlift focus...dat is dan toch een generalisatie en spreek je jezelf tegen?

onzin, deze programma's hebben als doel de lifter zo sterk mogelijk te maken op deadlift, squat, bench, press, chinup, etc. En gebruiken een minimum aan oefeningen om bij benadering full body te trainen, de recovery periodes effecient te benutten, onbalans te voorkomen (ontstaat helaas wel), etc. Focus op kracht met de bijwerking dat de massa ook significant toeneem in deze fase van de atleet.
Zucht, je haalt er weer allerlei specifieke oefeningen bij, die zijn irrelevant. Als ik je nou zou zeggen dat je met behind the neck presses, floor presses, box squats en powercleans je net zo sterk kan worden, geloof je me dan? Het enige dat de newbie hoeft te doen is braaf zijn sets en reps maken en iedere sessie gewicht toe te voegen en weer resetten als het niet lukt.

Omgekeerd leuk voor jou dat jij vindt dat het niet zo is, maar dat is dan natuurlijk jouw persoonlijk mening en niets meer dan dat.

Het kantklossen was omdat je opmerking geen meerwaarde had in deze thread, dit had ik er zelfs bijgezet voor je.

De (chilli)bonen omdat ik dat als avond eten had en toevallig het voorbeeld was dat de maker van SL gebruikt in zijn vervolg boek op SL om aan te geven wat ik daarmee aangaf.
Dit geloof ik allemaal wel...sorry. Dat jij mijn bijdrage geen meerwaarde vindt hebben mag je voor jezelf weten.

Zal wel even de piraat uithangen voor dat boek, ben benieuwd of ik dan besluit voor greyskull :D.
Het klinkt overigens wel als een beter systeem. Maar dat is gewoon simpelweg doordat de progressie word gebaseerd op je vorige training i.p.v. elke training als een no-brainer 2,5 kg bij de lifts op gooien.
Zorgt dit ook voor beter herstel trouwens? Je hebt op greyskull daardoor ook minder kans dat je de reps niet haalt namelijk of wel?
Ja, ik geloof dat dit beter is voor je herstel, ik kon heel lang progressie blijven maken. Uiteindelijk loop je natuurlijk net zo vast als bij de andere programma's, maar dan zijn die AMRAP sets echt goud waard om VPR's te maken. Heel motiverend.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Wat een ingewikkeld gedoe allemaal

Wat een ingewikkeld gedoe allemaal

Ja ja, leuk hoor zo'n forum ;)

Feit blijft dat 5x5 programma's zoals bijvoorbeeld Starting Strength inderdaad (door de makers er van) niet specifiek bedoeld zijn voor powerlifting doeleinden.
Allround kracht in de basale lichamelijke bewegingspatronen is het primaire doel van dit soort programma's, dat is ook een feit.

Dus als het specifieke doel Powerlifting is, dan is het niet logisch dat je direct de keuze maakt voor dit type schema.
Net zo min dat het de meest voor de hand liggende optie is om spiermassa op te bouwen.

Maar zoals in alles is keuze en resultaat afhankelijk van context/perspectief:

- Ongetwijfeld is er iemand die in het verleden, nu of in de toekomst succesvol 5x5 toepast of toegepast heeft t.a.v. powerlifting doelstellingen.
Maar dat gegeven op zich maakt het nog geen breed toepasbaar powerlift schema.

- In mijn ervaring gaan 'echte' beginners (eerste 6-12 trainingsmaanden) naast snel sterker worden net zo hard of vaak harder vooruit gaan qua massa dan met andere (complexere) schema's.
In het beginnersstadium gaan ontwikkeling van kracht én spiermassa dus hand in hand en dat is ook de reden waarom ik een 5x5 schema voor deze doelgroep aan raad.

Maakt dat 5x5 een optimaal specifiek op hypertrofie gericht schema?
Nee, want na de beginners 'wittebroodsperiode' wordt dit een heel ander verhaal.

Sterker nog, er is inderdaad een grote kans dat een intermediate/gevorderde trainee die van specifiek hypertrofie gericht schema overschakelt naar zoiets als 5x5, massa gaat verliezen.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Ik ben een klein jaar aan het trainen, doel is nog niet specifiek powerliften, echter wel de squat, bench en deadlift wat opkrikken

Terug
Naar boven