MuscleMeat

Welke calorieverhouding moet ik aanhouden op dagen dat ik niet kickboks?

Bezoekers in dit topic

TheRealK

Novice
Lid geworden
19 jul 2017
Berichten
18
Waardering
1
Lengte
1m90
Massa
85kg
Ik ben onlangs begonnen met het maken van een dieet, serieus deze keer haha.
Ik heb dus nu mijn calorieverhouding gemaakt voor de dagen dat ik kickboks, namelijk met een activiteitsfactor van 1,75 voor de dagen dat ik kickboks en met cutten als doel.
Ik wil namelijk vet verliezen, maar wel aankomen in spieren.

Met cutten en 1,75 als activiteitsfactor kom ik neer op 3000kcal.
Mijn calorieverhouding voor dagen dat ik train =

Eiwitten=2x VVM (vet vrije massa) en dat is dus 2x66,6= 133,2 gram
Vetten=
1xgewicht en dat is dus 1x85= 85 gram
Koolhydraten=
Rest van de calorieën die overblijven en dat is dus 428 gram

Op de dagen dat ik niet train doe ik acitivteitsfactor 1,2 en alsnog cutten en hierbij kom ik neer op 2200kcal.

Nu wil ik weten wat ik moet doen met mijn calorieverhouding op de dagen dat ik NIET train?? Ik kan hier bar weinig over Googlen. Graag jullie advies mét het liefst bewijs van een betrouwbare onderzoek of een betrouwbare persoon in het bodybuilding/dieeten wereldje.
Het lijkt mij vreemd om alsnog dan 2x VVM te doen voor eiwitten en 1xgewicht voor vetten toch? Alleen koolhydraten verminderen dan.

Ik zou het trouwens ook erg waarden als jullie je mening (mieren neuken mag) geven over mijn hele aanpak van calorieverhouding op de dagen dat ik kickboks of andere puntjes, hoe klein dan ook.

Mvg,

Schermafdruk 2017-09-16 00.48.00.png
 
Met kickboxen ga je niet veel spiermassa opbouwen. En hoe heb je je vvm berekend?
2gr eiwit per kg bw trouwens, niet per vvm. Maar je vetpercentage is hoog, spieren opbouwen zou imo op dit moment bijzaak moeten zijn.
Daarnaast wil je juist afvallen toch? Waarom dan op trainingsdagen 800 kcal meer eten?
 
Met kickboxen ga je niet veel spiermassa opbouwen. En hoe heb je je vvm berekend?
2gr eiwit per kg bw trouwens, niet per vvm. Maar je vetpercentage is hoog, spieren opbouwen zou imo op dit moment bijzaak moeten zijn.
Daarnaast wil je juist afvallen toch? Waarom dan op trainingsdagen 800 kcal meer eten?

Ik heb gebruik gemaakt van deze site voor mijn vvm: Bereken je vetpercentage
Ik weet dat het niet accuraat is, maar het geeft me wel een idee en toen ik dat excellijstje invulde had het een vvm nodig.

Je verteld dat het 2gr eiwit per bodyweight is, maar weet je dat zeker? Ik heb deze video bekekn met 2 geprofessionaliseerde bodybuilders die ook echt keken naar die onderzoeken en die zeggen vet vrije massa( of zoals zij dat zeggen, lean body weight)
Ik zou graag je mening willen weten als je het filmpje al kent of als je er toch niet mee eens bent.

''Daarnaast wil je juist afvallen toch? Waarom dan op trainingsdagen 800 kcal meer eten?'' op trainingsdag heb ik een activiteitsfactor van 1,75 toch en op rustdagen van 1,2. OF doe ik dat verkeerd? als ik 1,75 doe staat er bij cutten 3200 bij Harris methode dus rond ik het nog meer af naar 3000 aangezien Katch methode 2850 zegt.

Ik hoop snel je reactie te lezen en bedankt voor je antwoord trouwens. Ik wil graag sparren hierover, want ik wil het nu in 1 keer goed hebben zodat ik er niet nogmaals later over hoef te stressen of vragen te hebben.
 
Ik heb gebruik gemaakt van deze site voor mijn vvm: Bereken je vetpercentage
Ik weet dat het niet accuraat is, maar het geeft me wel een idee en toen ik dat excellijstje invulde had het een vvm nodig.

Je verteld dat het 2gr eiwit per bodyweight is, maar weet je dat zeker? Ik heb deze video bekekn met 2 geprofessionaliseerde bodybuilders die ook echt keken naar die onderzoeken en die zeggen vet vrije massa( of zoals zij dat zeggen, lean body weight)
Ik zou graag je mening willen weten als je het filmpje al kent of als je er toch niet mee eens bent.

''Daarnaast wil je juist afvallen toch? Waarom dan op trainingsdagen 800 kcal meer eten?'' op trainingsdag heb ik een activiteitsfactor van 1,75 toch en op rustdagen van 1,2. OF doe ik dat verkeerd? als ik 1,75 doe staat er bij cutten 3200 bij Harris methode dus rond ik het nog meer af naar 3000 aangezien Katch methode 2850 zegt.

Ik hoop snel je reactie te lezen en bedankt voor je antwoord trouwens. Ik wil graag sparren hierover, want ik wil het nu in 1 keer goed hebben zodat ik er niet nogmaals later over hoef te stressen of vragen te hebben.

Zou sowieso overal katch mcardle prefereren over harris benedict aangezien eerstgenoemde ook vp in de berekening meeneemt.
Verder, meeste literatuur gaat uit van 1.8gr per kg bw, afronden naar 2 doe ik altijd om te compenseren voor plant eiwitten, plus dat eiwitten de hoogste TEF hebben van alle macros en goed verzadigen
 
''Zou sowieso overal katch mcardle prefereren over harris benedict aangezien eerstgenoemde ook vp in de berekening meeneemt.''

Wat bedoel je hiermee? Ik ben je kwijt.

''Verder, meeste literatuur gaat uit van 1.8gr per kg bw, afronden naar 2 doe ik altijd om te compenseren voor plant eiwitten, plus dat eiwitten de hoogste TEF hebben van alle macros en goed verzadigen''

hmmm... Ik weet het niet hoor. Ik heb veel onderzoek gedaan en dit filmpje ziet er betrouwbaar uit en ze halen onderzoeken erbij. Zij zeggen lean bodyweight, alhoewel in het filmpje soms opeens bodyweight staat. Heb je soort van bewijs dat het echt 2x bodyweight is? Dan pas ik het uiteraard aan, maar zonder bewijs zit ik toch met een kutgevoel:p Hoop dat je dat niet erg vindt.

Ik merk wel dat we een klein beetje afdwalen. Wel bedankt voor je advies, maar heb je ook nog een mening over hoe men het doet op trainingsdagen en op rustdagen? Kan toch niet zijn dat het exact hetzelfde is? Welke ''formule'' ofsow gebruiken ze dan? Zoals ik zei in mijn openingsbericht: ''Nu wil ik weten wat ik moet doen met mijn calorieverhouding op de dagen dat ik NIET train?? Ik kan hier bar weinig over Googlen. Graag jullie advies mét het liefst bewijs van een betrouwbare onderzoek of een betrouwbare persoon in het bodybuilding/dieeten wereldje.
Het lijkt mij vreemd om alsnog dan 2x VVM te doen voor eiwitten en 1xgewicht voor vetten toch? Alleen koolhydraten verminderen dan.''
 
Harris en benedict formule de prullenbak in en behoeftes berekenen met katch mcardle.

Studies over eiwit behoefte bij krachtsporters staan allemaal op pubmed en volgens mij ook in mn metabolisme topic.

En ik zou cardio gewoon zien als een extraatje om af te vallen. Niet compenseren met voeding
 
Harris en benedict formule de prullenbak in en behoeftes berekenen met katch mcardle.

HEb je enige soort van link naar een bewijs of video wat ik even kan bekijken? Ik wil het graag goed in 1x doen en nu weet ik totaal niet wrm ik voor de ene kies en niet de andere.

Studies over eiwit behoefte bij krachtsporters staan allemaal op pubmed en volgens mij ook in mn metabolisme topic.

Waar kan ik pubmed vinden? Ik ben nieuw hier en je metabolisme is dat linkje beneden bij ALLES OVER METABOLISME. Ik zal het morgen even doornemen.

En ik zou cardio gewoon zien als een extraatje om af te vallen. Niet compenseren met voeding

Slim inderdaad. Dacht er ook aan. Dus gewoon mijn dieet volgen met cutten en alsnog cardio ernaast doen. Ik wil eerst kijken hoe mijn lichaam reageert zonder cardio en daarna mogelijk het erbij doen.




Ik heb alsnog geen antwoord gekregen op mijn belangrijkste vraag... Iemand die contests wint moet dat kunnen beantwoorden toch:p

Ik ben onlangs begonnen met het maken van een dieet, serieus deze keer haha.
Ik heb dus nu mijn calorieverhouding gemaakt voor de dagen dat ik kickboks, namelijk met een activiteitsfactor van 1,75 voor de dagen dat ik kickboks en met cutten als doel.
Ik wil namelijk vet verliezen, maar wel aankomen in spieren.

Met cutten en 1,75 als activiteitsfactor kom ik neer op 3000kcal.
Mijn calorieverhouding voor dagen dat ik train =

Eiwitten=2x VVM (vet vrije massa) en dat is dus 2x66,6= 133,2 gram
Vetten=
1xgewicht en dat is dus 1x85= 85 gram
Koolhydraten=
Rest van de calorieën die overblijven en dat is dus 428 gram

Op de dagen dat ik niet train doe ik acitivteitsfactor 1,2 en alsnog cutten en hierbij kom ik neer op 2200kcal.

Nu wil ik weten wat ik moet doen met mijn calorieverhouding op de dagen dat ik NIET train?? Ik kan hier bar weinig over Googlen. Graag jullie advies mét het liefst bewijs van een betrouwbare onderzoek of een betrouwbare persoon in het bodybuilding/dieeten wereldje.
Het lijkt mij vreemd om alsnog dan 2x VVM te doen voor eiwitten en 1xgewicht voor vetten toch? Alleen koolhydraten verminderen dan.
 
Vet en eiwit hetzelfde houden op rustdagen. Carbs omlaag. De eerste twee kan je effectief zien als bouwstoffen en de derde als brandstof.

800kcal voor een uur kickboxen lijkt me ook aan de hoge kant.
 
Vet en eiwit hetzelfde houden op rustdagen. Carbs omlaag. De eerste twee kan je effectief zien als bouwstoffen en de derde als brandstof.

Dat klinkt inderdaad logisch. Koolhydraten zijn je brandstof en aangezien ik er minder van nodig heb kunnen die omlaag. De vetten is ''broscience'' en ik heb geen enkele bron om van 1KG per bodyweight uit te gaan, maar vooruit. Alleen ik zit alsnog mt de eiwitten. Is het niet zo dat na je training, maar ook vóór je training, je meer eiwitten nodig hebt zodat de spieren zich herstellen. Vooral in je slaap. HEt is toch vreemd dat op rustdagen dit exact hetzelfde is?

800kcal voor een uur kickboxen lijkt me ook aan de hoge kant.

HEt is een heftig uurtje kickboksen en sparren, maar raad je zelf dan activiteitsfactor 1,55 aan i.p.v 1.75?

PS;

Ik ga ervan uit dat jij ook op rustdagen je vet en eiwitten exact hetzelfde houdt en alleen je koolhydraten omlaag brengt? En ik vroeg mij ook af of je een soort van YouTube filmpje hebt waar ze over dit onderwerp praten of een artikel etc.? Vindt het altijd voor mezelf rustgevend als ik zie dat ze bronnen ensow erbij halen of filmpjes ensow:p

Bedankt voor je antwoord.

 
Ik herken mijzelf in jouw poging om alles te willen verklaren en uitrekenen tot aan de komma achter de komma. Heb afgelopen jaren leren inzien dat ik ook grofweg kan uitgaan van mijn gemiddelde basisbehoefte (die ik inmiddels wel voldoende uitgerekend heb) en aan de hand van de spiegel beslissen of ik minder of meer kcal nodig heb. Wanneer ik beslis minder kcal nodig te hebben schrap ik de carbs (meestal zoete dingen) en laat ik vetten/ eiwitten grofweg hetzelfde. Scheelt een hoop rekenwerk wat er bij sommigen toe kan leiden dat je het overzicht verliest en/ of het voornaamste is. Om de 10 dagen een blik in de spiegel zegt voldoende of je op de goede weg bent.
 
Ik herken mijzelf in jouw poging om alles te willen verklaren en uitrekenen tot aan de komma achter de komma. Heb afgelopen jaren leren inzien dat ik ook grofweg kan uitgaan van mijn gemiddelde basisbehoefte (die ik inmiddels wel voldoende uitgerekend heb) en aan de hand van de spiegel beslissen of ik minder of meer kcal nodig heb. Wanneer ik beslis minder kcal nodig te hebben schrap ik de carbs (meestal zoete dingen) en laat ik vetten/ eiwitten grofweg hetzelfde. Scheelt een hoop rekenwerk wat er bij sommigen toe kan leiden dat je het overzicht verliest en/ of het voornaamste is. Om de 10 dagen een blik in de spiegel zegt voldoende of je op de goede weg bent.

Hhaha klopt zeker. Reden is omdat dit de 2e keer is dat ik even alle informatie opzoek voor een dieet en de 1e keer, rond mijn 17e, het niet goed gegaan was. Heb echt tijd verspild destijds. Nu wil het goed aanpakken en vandaar dat ik in 1x alle feiten en fabels over de koolhydraten, eiwitten en vetten wil weten. Vooruit, eiwitten doe ik gewoon 2x VVM en vet 1x bodyweight ook al heb ik geen 100% zekerheid. Ik ben gewoon van plan om te doen wat jij net zei: In de spiegel kijken of het werkt of niet na 1 maandje dieet. Zo weet ik minder calorieen of meer, meer eiwitten aangezien spieren niet genoeg groeien of minder etc.

Alleen wil ik nog wel één fundamenteel ding begrijpen voordat ik kan beginnen. En dat is ''Nu wil ik weten wat ik moet doen met mijn calorieverhouding op de dagen dat ik NIET train??''

Heb tot nu toe 1 antwoord gekregen, maar ik zit nog te wachten op de meningen van anderen en misschien sommigen met bewijs etc.

Maar maak je geen zorgen, ik heb die komma fucken achterwege gelaten en ben klaar om te beginnen met de volgende stap: verschillende gerechten leren koken voor die calorieverhouding. Alleen ik wil echt nog een goed antwoord op mn vraag voordat ik begin. Bedankt voor je zorgen:p maar ik ben er gelukkig klaar voor om het los te laten en gewoon in de spiegel te kijken wnr het zo ver is;)
 
Eiwit zorgt niet alleen voor spieropbouw maar beperkt ook spierverlies. Vandaar dat je ook op rustdagen eiwit hoog wil houden.

Eric Helms heeft een interessante uiteenzetting van basisprincipes van voeding. Bestaat uit 5 delen:


Andy Galpin heeft ook interessante videos over voeding en training en is daarnaast betrokken in de begeleiding van vechtsporters:

Andy Galpin

Jorn Trommelen, een forumlid hier, heeft "The Ultimate Guide to Muscle Protein Synthesis" geschreven met veel interessante informatie inclusief links naar de relevante studies:

The Ultimate Guide to Muscle Protein Synthesis

HEb je enige soort van link naar een bewijs of video wat ik even kan bekijken? Ik wil het graag goed in 1x doen en nu weet ik totaal niet wrm ik voor de ene kies en niet de andere.

De reden dat Katch Mcardle een betere schatting zou geven is omdat die rekening houdt met je vetpercentage. Uiteindelijk blijft het een schatting en zal je pas in de praktijk je echte onderhoud kunnen achterhalen. Er kan redelijk wat variatie zitten tussen twee willekeurige personen.

Waar kan ik pubmed vinden? Ik ben nieuw hier en je metabolisme is dat linkje beneden bij ALLES OVER METABOLISME. Ik zal het morgen even doornemen.

Home - PubMed - NCBI

Slim inderdaad. Dacht er ook aan. Dus gewoon mijn dieet volgen met cutten en alsnog cardio ernaast doen. Ik wil eerst kijken hoe mijn lichaam reageert zonder cardio en daarna mogelijk het erbij doen.

Kickboksen = cardio. JW stelt voor om op trainingsdagen ook 2200 kcal te eten zodat je deficit groter is en je dus sneller afvalt.
 
Vergeet ook niet dat de dagen dat je niet traint (dus op je rustdagen) je spieren herstellen. Daar is dus ook eiwit voor nodig. Als je traint beschadig je je spieren. In rust herstelt dat zich en groeien je spieren. Daarom worden de eiwitten vaak hetzelfde gehouden en worden op rustdagen.

Op zich is het begrijpelijk dat je het allemaal perfect wil doen. Maar vergeet niet dat je lijf geen machine is van je stopt dit erin en dat komt eruit. Elke dag is anders. Soms beweeg je meer en soms minder. Je kan goed slapen of een keer een slechte nacht hebben. Er zijn heel veel factoren die meespelen en het is nooit allemaal exact. Daar komt ook nog bij dat voedingswaardes op verpakkingen ook niet exact zijn. Er zit altijd variatie in en de waardes op een verpakking zijn allemaal gemiddelden. Dus echt 100% exact zoals je zou willen is het nooit.

Start ergens en gaandeweg zal je alles een beetje finetunen. Met een tijdje weet je dan wel ongeveer waar je lijf goed op reageert en waarop niet.
 
Hey Hugefreak en Marina,

Ten eerste ik zal die video vanavond even bekijken samen met Pubmed. Ik zal denk ik ook dan de Katch Mcardle methode toepassen aangezien 2 mensen het aanraden en uiteraard na een maandje dieten kom ik vanzelf erachter of het klopt of niet etc. Dat wordt minder calorieen dus.

Ik zal toch de activiteitsfactor van 1,75 gebruiken aangezien het uurtje kickboksen echt vermoeiend is, ik denk persoonlijk dat op trainingsdagen ook 2200 kcal eten ongezond is. Ik kom er wel snel genoeg achter wanneer ik begin.

Ik heb ook besloten om op rustdagen alsnog evenveel eiwitten en vetten te eten en de koolhydraten alleen te verminderen. Heb nog het filmpje en pubmed niet gezien, maar ik hoop dat het iets daarover zegt. Aangezien jullie aanraden om de eiwitten hetzelfde te houden ben ik toch meer geruststeld daarover.

Ik heb alleen nog 2 vragen. Ik heb nog niets gehoord over vetten op rustdagen? Ook gewoon 1 gram per bodyweight?
En wat verandert aan jullie calorieverhoudingen op rustdagen? Zou het wel s willen weten. Eiwitten en vetten exact hetzelfde en alleen minder koolhydraten etc?
 
Bro, je bent echt veeeellll teveel bezig met miemelen. Ga gewoon minder vreten en meer bewegen. 2200 op traindagen is niet ongezond, je hebt een enorme vetvoorraad die dat kan dekken. Als je je cardio meteen compenseert met 800 kcal per training hebben we over een maand een nieuw topic waarom t zo langzaam gaat.
 
Is er überhaupt enige onderbouwing voor meer eten op trainingsdagen? Dacht dat het om het weekgemiddelde ging :o
 
betrouwbare persoon in het bodybuilding/dieeten wereldje.

Dan moet je het advies natuurlijk wel aannemen wanneer 'zo een persoon' reageert op je vraag.....:shrug:

Wellicht dat het metabolisme topic je wat verder kan helpen met je kennis omtrent dit topic.
 
Ik heb alleen nog 2 vragen. Ik heb nog niets gehoord over vetten op rustdagen? Ook gewoon 1 gram per bodyweight?
En wat verandert aan jullie calorieverhoudingen op rustdagen? Zou het wel s willen weten. Eiwitten en vetten exact hetzelfde en alleen minder koolhydraten etc?
Ik denk niet dat je wat aan mijn verhoudingen hebt... :roflol: ik eet alle dagen (trainings en rustdagen en nu ik tijdelijk niet kan trainen ook) evenveel +4000 kcal waarvan 4gr/kg BW aan vetten... anders kom ik niet zo eenvoudig aan mijn kcal. :o
 
Ik denk niet dat je wat aan mijn verhoudingen hebt... :roflol: ik eet alle dagen (trainings en rustdagen en nu ik tijdelijk niet kan trainen ook) evenveel +4000 kcal waarvan 4gr/kg BW aan vetten... anders kom ik niet zo eenvoudig aan mijn kcal. :o

Ik eet ook veel vetten, kan niks zinnigs bedenken om waarom je perse carbs ipv vet zou moeten eten.

Die gram vet per kilo lichaamsgewicht is meer een minimum dan een 'optimaal punt' heb ik t idee.
 
Ik eet ook veel vetten, kan niks zinnigs bedenken om waarom je perse carbs ipv vet zou moeten eten.

Die gram vet per kilo lichaamsgewicht is meer een minimum dan een 'optimaal punt' heb ik t idee.
Zo denk ik er ook over.
Je hebt gewoon een minimum hoeveelheid nodig om de processen in je lijf goed te laten verlopen.
Maar meer wil niet zeggen slecht. :)
 
Back
Naar boven