Fitness Seller

Wendler probleempje?

Taste Of Fire

Competitive Bodybuilder
Waardering
58
Hallo,

Ik ben van plan Boring But Big (BBB) te volgen van Wendler. Ik heb 4 trainingsdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.

Als we de template (BBB) bekijken heb je:

- maandag militairy press en chinups (rug oefening)
- dinsdag deadlift (rug oefening) en hanging leg raises
- donderdag benchpress en DB rows (rug oefening)
- vrijdag Squat en leg curl

Maandag, dinsdag en donderdag zijn er dus rug oefeningen gepland. Is dit wel goed? We leren hier vooral om genoeg rust te nemen wanneer je een spiergroep belast hebt (om goed te herstellen). Kan iemand mij hier meer duidelijkheid over geven? Is het misschien slim om wat dagen om te draaien?

Thanks!

chins en rows zijn geen zware oefeningen. Ik zie ze zelf niet als rugoefeningen, maar je neemt er natuurlijk wel wat rug bij. BTW bij squat gebruik je je rug ook, meer dan bij chins en rows imo.

En er zit een rugdag tussen.

BTW. Boring but big is volgens mij net iets anders dan jij postte. Dan herhaal je toch je main lift gewoon nog eens. Als je er dan nog assistance bijdoet en je denkt dat je teveel rug neemt, doe dan een andere assistance;)

• Topic Starter Topic Starter
Bbb houd in dat je na het 5/3/1 gebeuren dezelfde oefening nog voor 5*10 doet op 50%. Imo is dit genoeg, je gaat het zeker wel voelen (spreek uit ervaring). Chins en rows zijn voor bovenrug, snap niet waarom er ineens gezegt wordt dat squat nog meer een rug oef is als een row.

En wat is het antwoord op mijn vraag? :P

En wat is het antwoord op mijn vraag? :P

Dat het een goed schema is en dat je het zo moet houden. Deadlift is een lb oefening waarmee je vooral de hamstrings, glutes, quads en onderrug pakt. Bovenlichaam heeft het wel zwaar maar je kan de volgende dag best weer een row doen.

Oke prima dankjewel! Ik heb er geen problemen mee hoor, maar ik vroeg het me af, omdat het een beetje tegenspreekt met wat mensen altijd adviseren.

Chinups:

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BWUnderhandChinup.html

DB Row:

http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/DBBentOverRow.html

Allebei gewoon rug oefeningen.

Ik heb er zelf geen problemen mee om geen rust te pakken tussen de dagen door, maar de vraag was of dat wel goed is?

Ik heb inderdaad niet het volledige programma opgeschreven, het ging mij nu specifiek om de rug. Je herhaalt dan inderdaad je mainlift en je hebt 1 andere assistance.
Ik zei niet dat het geen rugoefeningen waren maar dat ik het niet zie als rugoefeningen omdat als ik ze doe ik mijn rug niet erg voel. De intensiteit is veel lager dan bijvoorbeeld bij goodmornings en deadlift doordat het gewicht zoveel lager is, dus het kan volgens mij geen kwaad.

Bbb houd in dat je na het 5/3/1 gebeuren dezelfde oefening nog voor 5*10 doet op 50%. Imo is dit genoeg, je gaat het zeker wel voelen (spreek uit ervaring). Chins en rows zijn voor bovenrug, snap niet waarom er ineens gezegt wordt dat squat nog meer een rug oef is als een row.
Dus jij gebruikt je rug niet bij de squat? Ik zei niet dat het een rugoef was (lees goed;)), ik zei dat je meer rug gebruikt bij de squat als bij chins en rows, en dan het cruciale woord, in mijn ogen. Dus ik voel het zo aan! woorden niet uit context rukken;)
Maar als je een squat doet van 130kg dan heb je je rug zwaarder belast dan bij rows van 70kg hoor. Of bij chins.

Je zult altijd een bepaalde overlap hebben, afhankelijk van de indeling.

Chins en rows : bovenrug dynamisch
Deadlift: Benen en heupen dynamisch, onderrug en bovenrug zo goed als isometrisch

Deadlift is niet zomaar een "rugoefening".

Ja, zie je dat als probleempunt?

Ja, zie je dat als probleempunt?

Alleen als je upperback (lock out) je zwakste punt is van de deadlift.

Het boring but big template vind ik wel een beetje crap trouwens, met een kleine verandering wordt het al een stuk interessanter:
Press 531 - bench 5x10 - dumbbell rows
Deadlift 531 - squat 5x10 - abs
Bench 531 - press 5x10 - chins
Squat 531 - deadlift 5x10 - legcurl

Op deze manier doe je elke lift frequenter en de belasting is wat beter verdeeld.

Klopt inderdaad! Ik had dit ook gelezen dat je het op deze manier "less boring" kunt maken. Zou ik dit ook nog kunnen veranderen als ik een paar maanden bezig ben?

Ja, geen probleem. Zegt Wendler zelf ook in het e-book. Hij raadt wel aan om een bepaald assistance schema minstens een cycle vast te houden.

Terug
Naar boven