Fitness Seller

'Wereld faalt jammerlijk bij bestrijding honger'

Die landen heb echt geen koloniale toestanden mer nodig hoor. Het enige wat nodig is dat de onerlijke concurrenite ophoudt; ze hebben daar genoeg land om de hele wereld met groenten te voeden, dus ze kunnen heel rijk worden als we ze maar eerlijke toegang op de vrije markt laten.

Toevallig heeft een kennis van m'n ouders een ananasplantage in Ghana, hij is daar in 2000 begonnen en heeft inmiddels de grootste ananasplantage van het land. Er werken hier 300 mensen die geheel worden voorzien door het bedrijf van kleding, onderdak, medische zorg, voedsel en educatie, het is gewoon een dorp opzichzelf geworden en de mensen zijn gelukkig. Dan vraag ik me af waarom de regering van het land zelf geen externe deskundigen wil aantrekken voor de landbouw.. Wanneer het grootschalig wordt aangepakt zou het succesvol kunnen zijn.. Overigens worden de mensen die bij het bedrijf werken per dag betaald, dit omdat vele van de Ghanezen bij het krijgen van een maandsalaris ineens het idee hebben dat ze rijk zijn en vervolgens niet meer komen opdagen..

Wat ik nu niet begrijp he:
Als we zouden ruilen met hun, zouden wij het daar dan wel op de rit krijgen en zouden zij het hier draaiende weten te houden?

Heb ook wel eens zitten denken dat wanneer er daar kanalen worden gegraven door het hele continent heen.
Een soort van irrigatie programma.
Dan word het daar vanzelf beter lijkt mij. Kost ook erg veel gled, maar dan is het misschien een eenmalig iets. Niet iets wat elk jaar terugkomtr en toch nooit veranderd.

Tevens zouden aannemers van hier, opdrachten moeten krijgen om daar complete fatsoenlijke steden te bouwen. Kan relatief goedkoop, immers zijn de lonen daar veel lager. Dus alleen de aansturing kost wat meer (moet immers wel gekwalificeerd personeel hebben).

Dan denk ik dat die landen echt rijker kunnen worden.
Werkgelegenheid, fatsoenlijke woningen, meer water voor handen, enz enz.

dergelijke irrigatie systemen zijn al vaker aangelegd, niet op de schaal waarop jij bedoeld, maar wel plaatselijk: het werkte prima, maar niemand repareerde kapotte stukken (omdat ze er de kennis niet voor hadden) en met een paar jaar was het onbruikbaar. Het installeren van techniek is NIKS waard zonder naar omliggende zaken te kijken. Bijv: bij een project waarbij waterpompen werden geplaatst, nam de vruchtbaarheid van de vrouwen zo toe, dat ze er per saldo slechter aan toe waren dan vóór de plaatsing, aangezien er ineens veel meer monden te voeden waren. makes you wonder...

Corruptie is natuurlijk ook enorm in dergelijke landen, kijk naar Sudan, waar onze Pronk uit wordt gekukeld, aangezien hij kritiek had op de regering. Genoeg landen gaan naar de knoppen, maar hoe vaak wordt hulp geweigerd?

Het is een ongekend groot probleem. Er is op heel de wereld méér dan genoeg eten voor iedereen, maar de verdeling is krommer dan krom en de situaties in de verhongerde landen erbarmelijk oiv burgeroorlogen, corruptie en voor westerse boeren gunstige subsidies.

Overigens kan je natuurlijk moeilijk van een land verwachten dat eenzelfde ontwikkeling in een aantal jaar wordt ondergaan, waar wij zelf 100'en jaren over hebben gedaan...

Corruptie is natuurlijk ook enorm in dergelijke landen, kijk naar Sudan, waar onze Pronk uit wordt gekukeld, aangezien hij kritiek had op de regering. Genoeg landen gaan naar de knoppen, maar hoe vaak wordt hulp geweigerd?

idd ook zoiets achterlijks

Oneerlijke concurrentie? Lol, pak eerst maar eens de corrupte regeringen aan, en dat zijn er nogal wat (99% ofzo! ).

dus ik neem aan dat je het subsidie-dilemma niet belangrijk vindt in de hele discussie? Denk je echt dat je door het aanpakken van decorruptie in die landne alles oplost? tuurlijk moet je de corruptie aanpakken maar aangezien dat moeilijker is en tevens een binnenlands probleem (we mogen ons niet moeien met het binnenlands beleid) moeten we eerst voor onze eigen deur vegen ,en dat wil zeggen stoppen met onze boeren te subsidieren.

Toevallig heeft een kennis van m'n ouders een ananasplantage in Ghana, hij is daar in 2000 begonnen en heeft inmiddels de grootste ananasplantage van het land. Er werken hier 300 mensen die geheel worden voorzien door het bedrijf van kleding, onderdak, medische zorg, voedsel en educatie, het is gewoon een dorp opzichzelf geworden en de mensen zijn gelukkig. Dan vraag ik me af waarom de regering van het land zelf geen externe deskundigen wil aantrekken voor de landbouw.. Wanneer het grootschalig wordt aangepakt zou het succesvol kunnen zijn.. Overigens worden de mensen die bij het bedrijf werken per dag betaald, dit omdat vele van de Ghanezen bij het krijgen van een maandsalaris ineens het idee hebben dat ze rijk zijn en vervolgens niet meer komen opdagen..

ja kan ik me voorstellen; De grootgrondbezitters in Belgie gaven tevens lage lonen tijdens de Industriële revolutie om er voor te zorgen dat de arbeiders wel elke dag moesten komen. jammer genoeg leidde dit tot dergelijk lage lonen dat zelf de kinderen vanaf 5 jaar moesten komen werken. Maar dat is een heel ander verhaal.

Terug
Naar boven