MuscleMeat

Sticky Westside barbell topic

Van die boards (3-4 boards), geraak je dan niet in de "problemen" met je off chest kracht?

Ik gebruik voor de moment enkel men 2-board, maar zal binnekort 3-board gebruiken om wat zwaardere gewichten gewend te worden. Kheb vooral problemen voor de barbell te unracken waardoor ik men spanning verlies. Eenmaal in men pollekes valt het wel mee:)

Voor DE dagen duwde ik na 3 weken een RE dagje in voor zowel squat als bench, meer herhalingen en om de peeskes wat te laten rusten...

GHL, je stats toe je begon met WSB waren ongeveer dezelfde als die van mij, dat beloofd voor de toekomst :), hopelijk geraak ik ook aan die stats van u;)

Als je enkel raw drukt, is het beter om je meer bezig te houden met die 2-boards. En de 3-4 boards als assistence te gebruiken en niet op zich als ME. Of je kan die eventueel op de DE dag doen en opwerken naar een 3RM dan. ( my opinion )

Als je enkel raw drukt, is het beter om je meer bezig te houden met die 2-boards. En de 3-4 boards als assistence te gebruiken en niet op zich als ME. Of je kan die eventueel op de DE dag doen en opwerken naar een 3RM dan. ( my opinion )

Dat was de bedoeling om ze als assistance te gebruiken...;)

• Topic Starter Topic Starter
Van die boards (3-4 boards), geraak je dan niet in de "problemen" met je off chest kracht?

Ik gebruik voor de moment enkel men 2-board, maar zal binnekort 3-board gebruiken om wat zwaardere gewichten gewend te worden. Kheb vooral problemen voor de barbell te unracken waardoor ik men spanning verlies. Eenmaal in men pollekes valt het wel mee:)

Voor DE dagen duwde ik na 3 weken een RE dagje in voor zowel squat als bench, meer herhalingen en om de peeskes wat te laten rusten...

GHL, je stats toe je begon met WSB waren ongeveer dezelfde als die van mij, dat beloofd voor de toekomst :), hopelijk geraak ik ook aan die stats van u;)

Je moet proberen alles te trainen he, high boards, low boards veel DB training om off chest kracht te hebben.

En vooral heel hard op setup trainen bij het benchen om explosief en 'toight' ;) te zijn onderaan. Het vele peak contraction trainen leert je door te duwen als het zwaarder word en dan ik aan oefenigen als chain bench press, reverse band bench press, foam bench press.. Allemaal full bewegingen. Traint je cns op een heel andere manier dan enkel straigth weight.

Wel nog een tip: als je eerst 2 of 3 board press doet, zeker geen full barbell bench erna doen, want dan fail je ongelofelijk hard! Beter kan je daarna db bench doen of blast strap push ups, Omgekeerd kan wel.

Voor mij geldt bij bench: bijkomen om betere leverages te krijgen en regelmatig full movements met resistance en regelmatig boards voor zwaardere loads in m'n handen te hebben.. En een spotter die de gewichten deftig aangeeft als het zwaar word hehe.

Jan:
wat bedoel je nou precies met set up?
en je vooruitgang is wel ziekelijk sinds je deze trainingsmethodes bent gaan doen. reken je dat volledig aan WBS toe? of denk je dat je met andere trainingsmethodes net zover had kunnen zijn waar je nu bent?

Jan:
wat bedoel je nou precies met set up?
en je vooruitgang is wel ziekelijk sinds je deze trainingsmethodes bent gaan doen. reken je dat volledig aan WBS toe? of denk je dat je met andere trainingsmethodes net zover had kunnen zijn waar je nu bent?

Set-up.. hoe je op de bank ligt, waar je je benen zet, hoe je de bar laat zakken, hoe je hem presst, hoe je ademt. Pretty much alles wat er bij het benchen komt kijken.. gewoon zorgen dat je je techniek perfectioneert.

Set-up.. hoe je op de bank ligt, waar je je benen zet, hoe je de bar laat zakken, hoe je hem presst, hoe je ademt. Pretty much alles wat er bij het benchen komt kijken.. gewoon zorgen dat je je techniek perfectioneert.

dacht ik eigenlijk al maar goed wist het t niet helemaal zeker. dus ook hoe je je rug spant, gezien dat het plateau is waar je tegen aan moet drukken?
en over de plaats van het zakken van de bar ben ik nu in de war geraakt. alle goede instructie filmpjes (tate ed.) zeggen dat je de bar laat zakken onderaan het sternum/bovenkant abs. nu trainde ik vorige week bij henk keizer en hij zegt: als je zo drukt op een wedstrijd wordt er niet 1 goed gekeurd. terwijl ze op alle filmpjes die ik zie ook zo benchen (die angle zeg maar). zoals henk aangaf om te benchen lijkt meer op een bodybuilding press.... of zal er een verschil zijn tussen de NL wedstrijden en bijv in Amerika?

Ja wat Jesaja dus zegt. En sternum is normaal gezien wel geldig bij de ipf. Belly benching mag daar niet.

dacht ik eigenlijk al maar goed wist het t niet helemaal zeker. dus ook hoe je je rug spant, gezien dat het plateau is waar je tegen aan moet drukken?
en over de plaats van het zakken van de bar ben ik nu in de war geraakt. alle goede instructie filmpjes (tate ed.) zeggen dat je de bar laat zakken onderaan het sternum/bovenkant abs. nu trainde ik vorige week bij henk keizer en hij zegt: als je zo drukt op een wedstrijd wordt er niet 1 goed gekeurd. terwijl ze op alle filmpjes die ik zie ook zo benchen (die angle zeg maar). zoals henk aangaf om te benchen lijkt meer op een bodybuilding press.... of zal er een verschil zijn tussen de NL wedstrijden en bijv in Amerika?

Ja, het zogenaamde belly benchen is niet toegestaan in NL, is mij gister toevallig uitgelegd.. In Amerika wel.

Ik heb daarnet een stuk over Sticking Points toegevoegd!

Mooi stukje, waarom is dit nog geen sticky ???

Hoe doe jij de excentrische fase bij speedwork? Doe je die ook snel, of zak je geconcentreerd?
Ik weet dat ze bij westside ook de excentrische fase zo snel mogelijk doen, maar vraag me af wat het nut hiervan is. Moet je niet zoveel mogelijk je competitie lift nabootsen?

Dit stukje komt van het t-nation forum, makes sense to me:

i train the way that i compete. i row the weight down under control and then explode off my chest with the built up tension in the lats. that's impossible to do if i just drop down really fast. plus, changing direction really fast tears my shoulders up. i think it tears a lot of people's shoulders up as well.

Hoeveel WERK setjes heb je nou eigenlijk op de Max Effort Bench en Squat dag ?

Dus zegmaar, hoeveel setjes doe je na je warming up ?

Op elitefts stond voorheen een artikel over een mogelijke manier van de ME opbouw. Ik heb het artikel op een andere site teruggevonden:[Link niet meer beschikbaar]

Is er een manier om die reverse hypers te doen zonder zo'n machine te hebben? Lijkt me wel een interessante oefening om toe te voegen aan mijn schema.

Heel leerzaam & goed artikel!!!:thumbs:

Ik ben op internet nog nergens zo'n duidelijk artikel (in het NL) over westside tegen gekomen. Respect :bow:

Ik lees vaker ook wel eens wat over Metal Militia Training Style (helaas alleen maar in Engels)...wellicht interessant om daar ook eens een artikel over in het NL te schrijven? Bijvoorbeeld de verschillen tussen Westsite en Militia?

Op elitefts stond voorheen een artikel over een mogelijke manier van de ME opbouw. Ik heb het artikel op een andere site teruggevonden:[Link niet meer beschikbaar]
Er is wel één ding dat ik me afvraag. Je moet op of boven de 90% zitten van je 1RM, maar hoe weet je wat je 1RM die week is? Je verandert bovendien ook nog eens wekelijks van max effort oefening.

Er is wel één ding dat ik me afvraag. Je moet op of boven de 90% zitten van je 1RM, maar hoe weet je wat je 1RM die week is? Je verandert bovendien ook nog eens wekelijks van max effort oefening.

aanvoelen.... en je hoeft niet elke week je me oefening te roteren... zou sowieso het aantal variaties beperkt houden.

Persoonlijk doe ik triples totdat ik voel dat het te moeilijk gaat. Dan schakel ik over op singles. In de toekomst zal ik dat aanpassen door wat meer singels te doen. Beter controle over de vorm.:)

Terug
Naar boven