XXL Nutrition

Wethouder: ’Sommige gebruiken passen hier niet, in ónze cultuur'

El Comandante

Massive Warrior
Waardering
13
Wethouder van den Anker van Leefbaar Rotterdam solliciteert ook naar een enkeltje afzetting door de linkse kant van Rotterdam. De wethouder gaat even door waar z'n collega van de week nog om de politiek is uitgebonjoured. Kortom erg heldhaftig om je baan zo op het spel te zetten alleen voor duidelijke taal! :thumbs:

"Moslims die hun echtgenotes verbieden Nederlandse taalles te volgen, moeten ’moreel’ worden uitgesloten van de samenleving.

Ook moslims die hun dochter(s) ertoe dwingen met een geloofsgenoot te huwen, horen op morele gronden niet thuis in Nederland. De overheid en burgers onderling moeten deze moslims beargumenteerd laten weten: ’U bent moreel uitgesloten’. Tot sancties leidt dat niet, wel wordt zo duidelijk, dat opvattingen binnen een andere cultuur dan de Nederlandse hier niet gelden.

Wethouder Van den Anker van Leefbaar Rotterdam zegt dit in een interview met Trouw, daags nadat het college besloot dat leden hiervan vrijelijk mogen praten over onderwerpen die niet onder hun portefeuille vallen. „Vrouwenonderdrukking, vrouwenbesnijdenis, eerwraak, homocoïtusualiteit: wij stellen de normen en niet mensen die hun geloof misbruiken, of die aan dat geloof rechten denken te kunnen ontlenen die er niet zijn”, zegt Van den Anker. „Het mono-etnisch denken krijgen we keihard terug in ons gezicht. We zien de nieuwe verzuiling op ons afkomen. Die schreeuwt om aanpaken dat zullen we doen. ’We hebben recht op eigen thuiszorg, eigen arts, eigen school, alles eigen’: Groepen hebben geen rechten, dat hebben alleen individuen.”

De wethouder veiligheid signaleert in de gemeenteraad een ’idiote spanning’ als het islam en moslims betreft, een soort ’spasme’. „Als het woord islam valt, springen sommige raadsleden al op. Dat komt denk ik doordat Rotterdam de politieke geboortegrond is van Pim Fortuyn. Dat heeft partijen veel zetels gekost. Ik weet: ’dé moslim’ en ’dé islam’ bestaan niet. Het gaat erom dat sommige gebruiken hier niet passen, in ónze cultuur.

Helemaal mee eens. Sommige dingen passen gewoon niet in onze cultuur en steeds meer worden groepen bewust apart gezet om ze zo exclusieve mogelijkheden te geven. Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe 'Zorgcentrum voor Turken' in Nederland dat service verleent op de Turkse manier van genezen.
Jouw mening?

Mooi om te lezen dat de partij in de vorm van deze wethouder op deze manier kolen op het vuur gooit en de discussie niet in de doofpot laat belanden. Werkt veel beter dan ook aftreden denk ik, wat dat betreft chapeau voor deze actie. Ik ben het dan ook roerend met deze uitspraken eens en ben benieuwd of dit weer net zo veel hypocriete reacties gaat oproepen.

Je hoort vaak het argument dat Nederland een eeuwenoude traditie heeft van tolerantie naar andersdenkenden toe. Toch is de situatie nu fundamenteel anders. Ten eerste is de groep nieuwelingen nu veel groter, en ten tweede botsen de culturen veel meer. Daar komt nog bij dat er nu ook nog een groot deel van de immigranten zo fanatiek is in hun denkbeelden, dat er zoals het nu gaat nauwelijks hoop is dat ze zich aanpassen aan onze normen, sterker nog, ze proberen ons hun normen op te leggen, de normen van de fundamentalistische islam.

Andere culturen, prima, maar zodra dat betekent dat ónze cultuur in gevaar komt, en heel veel mensen in het openbaar hun mening niet meer durven te geven, dan moet je ingrijpen.

Een initiatief zoals dit juich ik dus zeker toe, het mag van mij zelfs wel wat verder gaan.

• Topic Starter Topic Starter
Ik denk terug aan mijn tijd in Spanje. Met name de kleine dorpjes langs de Costa Brava zoals Sant Pol (naast Calella) worden bewoont door bijna een meerderheid aan Moslims. Barcelona zit er vol mee, niet gek want Spanje is de overkant van noord-Afrika.

Maar weet je wat zo leuk is? Al deze mensen, van Cadiz tot Sant Pol, spreken Spaans!

Ze spreken de taal van het land waar ze voor hebben gekozen! In Spanje geen rare Arabische tekens op posters in openbare gebouwen om het de luie immigrant makkelijk te maken! Wie geen Spaans spreekt kan praktisch thuis blijven!

Iedereen kan communiceren met elkaar! Het fundamentale goed van een communicerende natie!

Helemaal mee eens met wat die wethouder zegt!!

Belachelijk dat ze leefbaar Rotterman weer de mond willen snoeren!

Ben ook tegenstander van publicaties in andere talen dan de Nederlandse. Misschien hooguit een Engelse publicatie omdat de meest universele taal is.

Maar tegelijkertijd vind ik wel dat culturen bepaalde zaken van hun cultuur kunnen behouden als ze zich begeven in een andere cultuur. Als daarentegen die culturele uitingen volledig indruisen tegen de normen van het land waar je bevind dan laat je dat stuk cultuur maar vallen.

Hier verblijven als je uit een andere cultuur komt is niet vrijblijvend, een zekere vorm van aanpassen is altijd gewenst. Die hang naar niet aanpassen is overigens niet voorbehouden aan moslims alleen, er zijn ook grote groepen Chinezen die geen woord Nederlands spreken.

Dit plan is prima, zolang het maar gaat om de negatieve aspecten uit te bannen van bepaalde culturen.

volledig mee eens :bow:

Gelukkig dat er weer iemand zijn mond opendoet en nog iets verstandigs zegt ook.

Slaat ook nergens op dat die andere wethouder moest vertrekken, ik dacht dat je hier vrijheid van meningsuiting had in Nederland:rolleyes:

Teletekst za 12 nov
Van Heemst achter uitspraak Pastors

DEN HAAG De nieuwe lijsttrekker voor de
PvdA in Rotterdam,Van Heemst,kan zich
vinden in de uitspraken van voormalig
wethouder Pastors over moslims.Hij zou
ze zelf gedaan kunnen hebben,zei hij in
het Radio 1 Journaal.

Pastors zei dat criminele moslims hun
geloof vaak gebruiken om hun gedrag te
rechtvaardigen.Dat veroorzaakte zoveel
ophef dat er een motie van wantrouwen
kwam en de wethouder moest aftreden.

De PvdA in Rotterdam steunde die motie.
Van Heemst begrijpt wel dat zijn partij
dat heeft gedaan,omdat de oppositie er
altijd alles aan doet om het college in
problemen te brengen.

Dus gewoon het slachtoffer van een (s)links politiek spelletje.

Wel leuk nu, dat de landelijke PvDA zwaar in de broek schijt voor wat de PvdA (samen met de rest van de oppositie en CDA) Pastors geflikt heeft, Ik weet niet of jullie net dat item hebben gespot op het Staatsjournaal maar daar zag je een olijke Peter v Heemst met Kaboutertje Bos doodleuk verklaren dat ze het eigenlijk wel met Pastors eens waren. Hoe bedoel je Opportunisme van de hoogste graad. Lekker foldertje delen in Spangen en de landelijke pers uitnodigen om zo de schade te beperken. Om Zu Kotzen........

De PvdA is weer eens dubbelzinnig en hypocriet bezig ja...
't Valt te hopen dat Leefbaar R'dam in maart wint.

Terug
Naar boven