MuscleMeat

What the Health (Docu op Netflix)

Bezoekers in dit topic

Misschien wel interessant om een reactie te krijgen van een vegan :)

Ik probeer een neutrale mening te hebben en vind dat ik die redelijk heb;

Ik heb de documentaire gezien. Het is inderdaad een pro vegan iets. Of het waar is? Ik weet tegenwoordig niet meer wie de waarheid spreekt en wie niet. Er is zoveel onduidelijkheden wat voor verwarring zorgt in deze wereld. Wat is nou wel goed en niet goed voor je? De ene site beweerd dat iets wel goed voor je is, de andere site beweerd van niet en daardoor raakt men verward en haakt af.

Gordon is laatst ook dus blijkbaar begonnen met het veganistisch leven en zegt dat hij na 14 dagen al geen insuline meer hoeft te spuiten voor zijn diabetes en blijkbaar "genezen" is. Als ik dit weer hoor denk ik weer...oké die documentaire heeft dus enige waarheid.

Maar ik heb echt geen mening over deze documentaire, ik weet tegenwoordig niet meer wat de waarheid is en wat niet. In de documentaire wordt wel is gebruik gemaakt van echte overheidsonderzoeken wat gewoon duidelijk aantonen dat bepaald (rood) vlees echt slecht voor je is en dat zuivel inderdaad niet zo heel goed voor je is maar door alle meningen word ik zelf verward.

Het is wel waar dat veganisten in amerika onder de 6% overlijden aan hart of vaatziektes en de omnivoren tussen 50% en 60%. Is dit te danken aan vlees? Dat kan. Maar ook een mogelijkheid is dat de meeste veganisten gemiddeld meer groentes eten, fruit, vezels dus meer mineralen, vitamines etc. Veel veganisten zijn voor gezondheid (als het dus waar is) veganist geworden. Er zullen dus minder veganisten roken, drinken, drugs gebruiken. Veganisten zullen gemiddeld meer sporten omdat er veel gezondheidsfreaks tussen zitten. Veel mensen in amerika doen niks, roken mischien, drinken, gebruiken drugs. Sporten niet. Dit is ook een enorme invloed op je hart...of enorm...dit is een verschil. Dus ligt het aan het vlees? Dat weet je niet omdat de levenstyle enorm verschilt.

Wat wel weer zo is is dat we redelijk veel vlees eten omdat het massa-productie is geworden. We eten veel meer vlees als vroeger. We aten vroeger veel meer aardappelen, groentes, rijst...vlees was een luxe product. Dus we eten meer vlees als dat we gewend zijn, dat is een feit. Dus probleem kan ook zijn dat we gewoon 4x zo veel vlees eten als eerst. Te veel van iets is altijd slecht. Ook zuivel, we drinken melk, eten kaas alsof het niets is. Ik weet zeker dat de consumptie 70 jaar geleden een stuk lager lag.

Ook door de massaproductie zitten er 20.000 varken in één stal ("bio" vlees is ook niet echt "bio"). Ik bedoel, het is redelijk onhygiënisch en onnatuurlijk. Grote kans op ziektes etc. Logisch dat er antibiotica etc. wordt gebruikt.

Dus is vlees / zuivel etc. echt slecht voor je? We zullen het nooit weten door alle verwarring en meningen. Het kan zijn dat men gewoon 4x meer dierlijke producten consumeert als eerst wat onnatuurlijk is. Het kan ook aan de slechte levenstyle van de mens liggen en dat de gemiddelde veganist gewoon gezonder leeft. Of het kan daadwerkelijk slecht voor je zijn. Ik hoop dat de waarheid ooit naar buiten komt.

Waarom ik veganist ben? Ik krijg er enorm veel energie van en voel mij vele malen beter als eerst. Ik ben niet meer moe waardoor ik ergens denk dat dierlijke producten niet zo heel gezond is (eigen mening). Ik leef in een wereld waar het mogelijk is om dierenleed vrij te leven (ik geloof dat er geen humane manier van een ander doden is) en het is blijkbaar goed voor de natuur. Ik wil geen 20.000 varkens in een stal. Ik zie een varken en hond als gelijkwaardig. Ik zal nooit een hond eten of pijn doen, waarom wel een varken? (ze zijn overigens even intelligent) en wat als dierlijke producten nou wel het probleem achter alles was dan hoef ik mij er geen zorgen over te maken maar toch denk ik ergens toch dat de dierlijke producten slecht voor je zijn. Ook al is het niet de grote reden dat ik veganist ben.

En ik hoef mij dus ook niet meer af te vragen of het goed of slecht voor me is, geen verwarring meer.

Overigens...voor vragen....stel ze! Beantwoordt ze maar al te graag. Ik verwacht hier op ook negatieve reacties omdat...ja dat heb je met alles. Hopelijk heeft mijn mening wat kunnen betekenen.

Groetjes!

Wat ik er wel bij wilde zeggen is; ik denk wel degelijk vlees slecht voor je is als je 4 kilo kip, 4 kilo steak en 5 liter melk eet / drinkt per dag. Té veel van iets is altijd slecht, ook appels en heb soms het gevoel dat mensen alleen maar dierlijke producten eten.

Of dierlijke producten slecht voor je is? Weet ik niet. Wel weet ik dat sommige mensen overdreven veel van eten.

Dus mijn advies: Eet alles met mate, eet gevarieerd en denk dat dat al heel veel problemen oplost :)
 
Laatst bewerkt:
Het is wel waar dat veganisten in amerika onder de 6% overlijden aan hart of vaatziektes en de omnivoren tussen 50% en 60%. Is dit te danken aan vlees? Dat kan. Maar ook een mogelijkheid is dat de meeste veganisten gemiddeld meer groentes eten, fruit, vezels dus meer mineralen, vitamines etc. Veel veganisten zijn voor gezondheid (als het dus waar is) veganist geworden. Er zullen dus minder veganisten roken, drinken, drugs gebruiken. Veganisten zullen gemiddeld meer sporten omdat er veel gezondheidsfreaks tussen zitten. Veel mensen in amerika doen niks, roken mischien, drinken, gebruiken drugs. Sporten niet. Dit is ook een enorme invloed op je hart...of enorm...dit is een verschil. Dus ligt het aan het vlees? Dat weet je niet omdat de levenstyle enorm verschilt.
Waar haal je deze percentages vandaan, welk onderzoek? Daarnaast geef je zelf al een paar potentiele redenen aan.
Dus is vlees / zuivel etc. echt slecht voor je? We zullen het nooit weten door alle verwarring en meningen. Het kan zijn dat men gewoon 4x meer dierlijke producten consumeert als eerst wat onnatuurlijk is. Het kan ook aan de slechte levenstyle van de mens liggen en dat de gemiddelde veganist gewoon gezonder leeft. Of het kan daadwerkelijk slecht voor je zijn. Ik hoop dat de waarheid ooit naar buiten komt.
Vergelijk maar eens een sporter met vegan dieet met een sporter die wel vlees eet. Ben ik benieuwd welk dieet completer/optimaler is.

Wat ik er wel bij wilde zeggen is; ik denk wel degelijk vlees slecht voor je is als je 4 kilo kip, 4 kilo steak en 5 liter melk eet / drinkt per dag. Té veel van iets is altijd slecht, ook appels en heb soms het gevoel dat mensen alleen maar dierlijke producten eten.

Of dierlijke producten slecht voor je is? Weet ik niet. Wel weet ik dat sommige mensen overdreven veel van eten.

Dus mijn advies: Eet alles met mate, eet gevarieerd en denk dat dat al heel veel problemen oplost :)

Als we zo denken is veganist zijn ook slecht voor je, omdat je ijzer, b12 en creatine tekort krijgt zonder dit te supplementeren. Je zou dus kunnen concluderen dat een vegan dieet incompleet is en dus slecht voor je gezondheid. Met een dieet bestaande uit vlees en vis met genoeg groentjes heb je dit niet. Je moet als vegan ook veel meer moeite doen om 'juist' te eten en bent constant als een anorexiapatient bezig je voedsel te ontleden.

Hier een goed 'artikel' over rood vlees en de kans op kanker.
Does red meat cause cancer?
Over gorden en zijn dieet
Throwdown, round 2: plant vs. animal protein for type 2 diabetes

En waarom we een varken eten en een hond niet is eigenlijk heel simpel, welke levert meer en lekkerder vlees op? Een varken is beter geschikt om vet te voeren dan een hond. Zou een hond dat doen dan aten we nu honden (zoals in China).

 
Back
Naar boven