AndroidHealthClinic

Whey Protein (beginners vragen)

Ronaldje

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
63kg
Vetpercentage
6%
Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort samen met een vriend begonnen met Fitness. We hebben allebei als doel om meer spiermassa te kweken. Ik heb hier en daar het internet afgezocht en we kwamen er achter dat we Eiwitten nodig hadden om, spiermassa te kweken, spierpijn te verminderen.

Nu zijn we gestuit op Whey Protein, om onze dagelijkse eiwitten op te voeren. Het is voor ons beide niet mogelijk om dit te behalen door middel van eten.

Nu is mijn vraag, heeft er iemand tips voor ons.

Wat willen we bereiken:

- Meer spieren (zichtbaar)

Hoe doen we dit?

En is Whey protein het juiste product? En zo ja?

- Hoe vaak per dag?
- Wat is de hoeveelheid per keer?
- Wanneer in nemen (voor/na het sporten, of s'ochtends 1 en 1 na het sporten)

Ik denk dat deze vraag al tig keer voorbij is gekomen, maar kon geen duidelijk antwoord vinden. Een verwijzing naar een eerder topic of antwoord is prima voor mij. Of een antwoord op mijn vraag ben ik zeer tevreden mee!

Hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven over ons doel, als dit niet zo is hoor ik het graag.

Alvast bedankt

Welkom op DBB.

Whey protein wordt doorgaans gebruikt als aanvulling op een gezond dieet. Met jouw stats (63kg en 1.8-2g/kg) moet je ongeveer 110-120g eiwit binnenkrijgen. Ik vind het lastig te geloven dat het niet lukt met voeding alleen. Een bak magere kwark geeft al gauw 40-50g eiwit en 300g kipfilet 60g. Maar als je het wil gebruiken, prima, verwacht er alleen niet te veel van, het is een eiwit, niets minder, niets meer. Hoe vaak of wanneer maakt niets uit. Het gaat er om dat je je dagelijkse kcal binnenkrijgt. Een richtlijn voor je voedingsschema is:

-Bereken je onderhoud dmv Harris-Benedict methode (BMR+activiteitsfactor). Voor bulk voeg je daar 300-500 kcal aan toe
-eiwit: 1.8-2g/kg
-vetten: ~1g/kg
-koolhydraten: rest

Wat de krachttraining betreft: kies een programma dat je kunt volhouden. Persoonlijk raad ik je aan om als beginner 3x per week full body te doen of bijv. Stronglifts of Starting Strength te doen. Beperk je tot de basics: zware compounds. Isolatie is nog niet nodig.

Succes

• Topic Starter Topic Starter
-Bereken je onderhoud dmv Harris-Benedict methode (BMR+activiteitsfactor). Voor bulk voeg je daar 300-500 kcal aan toe
-eiwit: 1.8-2g/kg
-vetten: ~1g/kg
-koolhydraten: rest

Bedoel je met onderhoud de calorieën die ik verbrand zonder dat ik iets doe? Want dat is rond de 1750 Kcal, is er trouwens ergens een topic waar alles uitgelegd staat voor beginners. Want je geeft al gelijk goede tips :).

Zou je het volgende stuk wat kunnen verduidelijken AUB,

Wat de krachttraining betreft: kies een programma dat je kunt volhouden. Persoonlijk raad ik je aan om als beginner 3x per week full body te doen of bijv. Stronglifts of Starting Strength te doen. Beperk je tot de basics: zware compounds. Isolatie is nog niet nodig.

Ik ben op het gebied van Fitness/kracht etc. erg nieuw. Ik zou het graag vanaf het begin goed willen gaan doen, en als ik het zo lees heb ik dus geen Eiwitten shakes nodig zolang ik maar elke dag kwark en kip ofzo eet om aan het aantal eiwitten te komen.

Laatst bewerkt:
Onderhoud is de hoeveelheid kcal die je verbruikt op een dag en je gewicht gelijk blijft. Dit bestaat uit 2 componenten:
- Basal Metabolic Rate (BMR): Zoveel kcal zou je verbruiken als je de hele dag in bed bleef, dus niets deed.
- Daar bovenop rekenen we de sporttoeslag/activiteitsfactor, berekend aan de hand van hoe vaak je per week traint. (ook op rustdagen verbruik je meer kcal)

Die twee samen genomen zijn je 'onderhoud', waar je dus op gewicht blijft. Wil je bulken, dan heb je iets meer energie nodig om te kunnen groeien. Een dagelijks overschot van 300-500 kcal is daarvoor prima.

(BMR x activiteitsfactor) + 300-500kcal = bulk kcal.

Terug
Naar boven