XXL Nutrition

Sticky Wielrentopic

Voor een eerste fiets kan je toch eentje uitzoeken die bij jou lengte hoort? Zou je eventueel nog aanpassingen aan het stuur enzo kunnen doen om het wat beter af te stellen.

• Like
Waarderingen: Onit
Je hebt nu al veel mooie tips. Nu maar eens een beetje rondneuzen. Mocht je iets op het oog hebben, kun je gerichter vragen.
Mijn eerste race was alu met carbon vork, Shimano 105 en koste 750 euro.
Met een overjarig model moet dit kunnen.
Maar dan heb je ook nog een helm en broek en schoenen nodig.

Hiermee kan je zelf een redelijke bikefit doen.
En fietskleding kopen hoeft niet duur te zijn; Decathlon, Lidl webshop.

• Like
Enige wat ik goed wil is een broekje. Helm moet ik ook nog kopen dus fiets nu gewoon zonder #yolo en schoenen kunnen altijd later wel.

Voor de rest heb ik gewoon een voetbal of sportshirtje aan. Zie het voordeel niet om een echt renners pakkie te kopen en dan daar in gaan fietsen?

• Like
Ik heb wel enige technische kennis, om een inschatting van de staat van een fiets te maken. Sleutel al tijden aan motoren etc.

Bikefitting is wel prijzig zie ik al, daarbij komt nog de kleding. Al met al zal ik dan minder geld voor een fiets overhouden...
Remsysteem, velg of schijf, over nadenken want dat is lastig om te veranderen. Wel kan je van mechanische naar hydraulische schijfremmen. De rest kan allemaal aangepast worden. Staar je niet blind op gewicht van de fiets. Zou uit de buurt blijven van carbon en elektronisch schakelend spul. Neem geen triple, Shimano 105 voldoet in de meeste gevallen. Zou minimaal voor 28mm band gaan. Zadel en stuur is persoonlijk, moet je passen. Zou sterke velgen met spaken nemen, ga niet voor zo min mogelijk spaken of de hoogste velg omdat het mooi staat. Gemiddelde bikefitter doet maar wat dus wees gewaarschuwd.

Remsysteem, velg of schijf, over nadenken want dat is lastig om te veranderen. Wel kan je van mechanische naar hydraulische schijfremmen. De rest kan allemaal aangepast worden. Staar je niet blind op gewicht van de fiets. Zou uit de buurt blijven van carbon en elektronisch schakelend spul. Neem geen triple, Shimano 105 voldoet in de meeste gevallen. Zou minimaal voor 28mm band gaan. Zadel en stuur is persoonlijk, moet je passen. Zou sterke velgen met spaken nemen, ga niet voor zo min mogelijk spaken of de hoogste velg omdat het mooi staat. Gemiddelde bikefitter doet maar wat dus wees gewaarschuwd.

Hier kan ik mee uit de voeten. Kreeg al de tip om geen triple te kopen. Maar stel dat ik toch de bergen ooit eens in wil gaan, is het dan niet verstandig toch voor de triple te gaan?

Waarom uit de buurt van carbon blijven?

Hier kan ik mee uit de voeten. Kreeg al de tip om geen triple te kopen. Maar stel dat ik toch de bergen ooit eens in wil gaan, is het dan niet verstandig toch voor de triple te gaan?

Waarom uit de buurt van carbon blijven?
Omdat carbon duur is en de rotzooi binnen jouw budget valt. Winkels die fietsen samenstellen lokken je met bling maar pleuren vervolgens drie verschillende niveaus van kwaliteit op 1 fiets. Zeker bij instapmodellen. Als je ooit bergen in wil, en denkt een triple nodig te hebben zet je die er toch op. Gaat nu erom wat je nu nodig hebt en kijk of je het leuk vindt. Schjjfrem idem, leuk en kan krachtiger remmen (vnl nat weer). Hoeft niet, en je hebt meer onderhoud. Zo kleeft aan veel voor- en nadeel, staar je niet blind op zuks. Als je gaat kijken naar gebruikte fiets neem iemand mee die weet waar die op moet letten. Of buizen recht zijn geen rare verdachte zaken enz. Banden, ook zoiets. Veel denken ten onrechte dat hoe smaller hoe sneller. Of hoe harder de band hoe meer rolsnelheid. Ga niet voor 23mm oid, minstens 25 maar 28 wellicht nog fijner.

Laatst bewerkt:
De profs reden tot tien jaar terug ook gewoon met remblokjes in de bergen. Dat er iets nieuws is, betekent niet dat het oude opeens waardeloos is.

Omdat carbon duur is en de rotzooi binnen jouw budget valt. Winkels die fietsen samenstellen lokken je met bling maar pleuren vervolgens drie verschillende niveaus van kwaliteit op 1 fiets. Zeker bij instapmodellen. Als je ooit bergen in wil, en denkt een triple nodig te hebben zet je die er toch op. Gaat nu erom wat je nu nodig hebt en kijk of je het leuk vindt. Schjjfrem idem, leuk en kan krachtiger remmen (vnl nat weer). Hoeft niet, en je hebt meer onderhoud. Zo kleeft aan veel voor- en nadeel, staar je niet blind op zuks. Als je gaat kijken naar gebruikte fiets neem iemand mee die weet waar die op moet letten. Of buizen recht zijn geen rare verdachte zaken enz. Banden, ook zoiets. Veel denken ten onrechte dat hoe smaller hoe sneller. Of hoe harder de band hoe meer rolsnelheid. Ga niet voor 23mm oid, minstens 25 maar 28 wellicht nog fijner.

Duidelijke taal! Dan weet ik waar ik op moet letten.

De profs reden tot tien jaar terug ook gewoon met remblokjes in de bergen. Dat er iets nieuws is, betekent niet dat het oude opeens waardeloos is.

Klopt. Ik ga ook voor remblokjes, goedkoper en voor mijn doen voldoende!

Zijn er nog merken waarvan jullie zeggen: "dit merk moet je absoluut vermijden"?

Zie veel merken te koop aangeboden worden, die mij onbekend zijn. Zoals Sensa, Haibike, Isaac etc..

Denk dat merken niet zoveel uitmaken, uitrusting is voor mij belangrijker dan de naam op het frame.
Natuurlijk zijn er merken waar je best van weg blijft maar denk persoonlijk dat de meeste racefietsen met minstens een 105 groep oid wel ok zijn, zolang de fiets uw maat is

• Like
Geen ervaring mee. Let wel op de geometrie, dat kan (enorm) verschillen per merk. Het ene merk geeft een veel sportievere zit dan het andere, kijk maar eens naar o.a. de lengte van de bovenbuis van de diverse modellen en merken. Sensa wordt wel in NL gemaakt of in elkaar gezet geloof ik. Merida, scott, trek zal ook haalbaar zijn als sensa voorbij komt.

• Like
Een fiets op laten meten heeft eigenlijk ook alleen maar zin als de handelaar vrij veel verschillende frames/merken kan leveren.

• Like
Geen ervaring mee. Let wel op de geometrie, dat kan (enorm) verschillen per merk. Het ene merk geeft een veel sportievere zit dan het andere, kijk maar eens naar o.a. de lengte van de bovenbuis van de diverse modellen en merken. Sensa wordt wel in NL gemaakt of in elkaar gezet geloof ik. Merida, scott, trek zal ook haalbaar zijn als sensa voorbij komt.

Yes sir!

Heb zojuist een leuke Merida gezien, ter oriëntatie.

Zal mijzelf eens verdiepen in alles omtrent fietsen.

En uiteindelijk wel eens de knoop durven doorhakken, uiteindelijk moet je veel fietsen om te weten wat je graag hebt of niet aan een fiets, met een testritje van 20minuten weet je uiteindelijk nog niets

Geen idee als er test dagen/weekends bestaan zoals vroeger (nu nog?) in houffalize voor mtb’s maar dan voor wegfietsen?
Daar konden fietsen uitvoerig getest worden

En uiteindelijk went bijna elke zit als je lang en vaak genoeg fietst.

Ik hoor het al, DBB wielren meet!

Terug
Naar boven