AndroidHealthClinic

Wilders: geef iedereen 400 euro

Goed voor de economie? Niet echt. In een tijd waarin mensen vooral de spaarrekening willen aanvullen, uit angst voor de toekomst, zal dit alleen maar een serieuze vermindering van inkomsten voor de staat betekenen.

Je moet over investeren heel goed nadenken en het effect op de economie moet goed meetbaar zijn. Liefst zaken die een directe impact hebben.

Je kan zorgen dat de prijzen dalen zodat de "zin om te kopen" toeneemt. Dat is veel efficiënter en voorspelbaarder dan gewoon Sinterklaas spelen met geld uit de schatkist. Je kan ook bijv. bepaalde aankopen stimuleren etc.

Zo'n plan heeft ook erg goed gewerkt in de USA, not. In Nederland is het probleem niet eens de afgenomen vraag van de consument en wordt de economie lang niet zoveel bepaald door consumptie als in de USA.

Dit is gewoon vrij dom populisme en eigenlijk ook vrij links. Althans er wordt altijd gezegd dat links eigenlijk altijd voor sinterklaas wil spelen. Als iets wel voor sinterklaas spelen is dan is dit het wel.

hebben wij belgen toch zopas ook gehad.
Iedereen 300euro.

Weer een truc van het slimme marketingapparaat genaamd Wilders. Simpele snel overtuigde zieltjes winnen door ze te ronselen met een paar euro, ook wel de gemiddelde arbeidsklasse. Niks tegen de arbeidsklasse overigens. Vindt alleen dat het gros van de bevolking kortzichtig denkt en daarmee ook gelooft in dit soort ongein. Wilders is slim, maar gaat hier in Nederland niks veranderen. Snap dat nou?

Zo'n plan heeft ook erg goed gewerkt in de USA, not. In Nederland is het probleem niet eens de afgenomen vraag van de consument en wordt de economie lang niet zoveel bepaald door consumptie als in de USA.
Onze economie is inderdaad vooral afhankelijk van de buurlanden (België 80% export van BNP, Nederland weet ik niet maar zal weinig verschillen) en dus zou je kunnen stellen dat wat op Europees vlak gebeurd voor ons veel belangrijker is dan nationale maatregelen. Maar goed, als je als overheid iets wilt doen, en dat is toch wat de mensen verwachten, dan moet je daar goed over nadenken. We kunnen de economie wel een kleine stimulans geven door bepaalde maatregelen, maar dit plan is inderdaad niet erg efficiënt.

Dit is gewoon vrij dom populisme en eigenlijk ook vrij links. Althans er wordt altijd gezegd dat links eigenlijk altijd voor sinterklaas wil spelen. Als iets wel voor sinterklaas spelen is dan is dit het wel.
Is maar hoe je het bekijkt. Gewoonlijk wil rechts belastingsverlagingen terwijl links eerder belastingsverhogingen wilt.

Rechts geeft minder om de sociale maatregelen, maar anderzijds wil het ook wel populistisch zijn en dus de burger happy maken met dergelijke cadeaus.

Links zal eerder kiezen voor het steunen van groepen waarvan zij vinden dat die het meer nodig hebben dan andere.

In elk geval vind ik zomaar met geld gooien naar de burger nooit een goed plan. Je moet een goed onderbouwd plan hebben, een bepaald doel. En dan in functie van dat doel, op verantwoorde manier een investering realiseren.

hebben wij belgen toch zopas ook gehad.
Iedereen 300euro.
Alleen voor wie werkt (150 euro belastingsvermindering per werkende persoon dacht ik).

Vond ik ook niet zo'n geweldig idee maar goed, was wel leuk om mee uit te pakken enkele maanden voor de verkiezingen...

• Topic Starter Topic Starter
Onze economie is inderdaad vooral afhankelijk van de buurlanden (België 80% export van BNP, Nederland weet ik niet maar zal weinig verschillen) en dus zou je kunnen stellen dat wat op Europees vlak gebeurd voor ons veel belangrijker is dan nationale maatregelen. Maar goed, als je als overheid iets wilt doen, en dat is toch wat de mensen verwachten, dan moet je daar goed over nadenken. We kunnen de economie wel een kleine stimulans geven door bepaalde maatregelen, maar dit plan is inderdaad niet erg efficiënt.

Is maar hoe je het bekijkt. Gewoonlijk wil rechts belastingsverlagingen terwijl links eerder belastingsverhogingen wilt.

Rechts geeft minder om de sociale maatregelen, maar anderzijds wil het ook wel populistisch zijn en dus de burger happy maken met dergelijke cadeaus.

Links zal eerder kiezen voor het steunen van groepen waarvan zij vinden dat die het meer nodig hebben dan andere.

In elk geval vind ik zomaar met geld gooien naar de burger nooit een goed plan. Je moet een goed onderbouwd plan hebben, een bepaald doel. En dan in functie van dat doel, op verantwoorde manier een investering realiseren.

Rechts bedoel je ?

spaarlek ftw. Die 400 gaat niet de economie in hoor, maar gewoon op de spaarrekeningen.

spaarlek ftw. Die 400 gaat niet de economie in hoor, maar gewoon op de spaarrekeningen.

en als banken ineens een dikke 5 miljard op hun spaarekeningen ontvangen is dat niet goed voor de economie?

had trouwens beter gezien dat dat geld komt van 3e wereld hulp en onnodige ww uitkeringen en subsidies (waar veel mocro's en tokkies van genieten). laat die soldaten daar maar zitten.

Alleen voor wie werkt (150 euro belastingsvermindering per werkende persoon dacht ik).

Vond ik ook niet zo'n geweldig idee maar goed, was wel leuk om mee uit te pakken enkele maanden voor de verkiezingen...
250 euro voor wie >24.000 per jaar verdient.
300 euro voor wie < 24.000 per jaar verdient.
Onder de 7.000 euro krijg je niets.

en als banken ineens een dikke 5 miljard op hun spaarekeningen ontvangen is dat niet goed voor de economie?

had trouwens beter gezien dat dat geld komt van 3e wereld hulp en onnodige ww uitkeringen en subsidies (waar veel mocro's en tokkies van genieten). laat die soldaten daar maar zitten.

Nee, de banken houden ook alles vast om maar liquide te blijven.

Reken maar dat ik er gear voor zou kopen :D

ging het maar zo makkelijk allemaal:)

Onzinnige maatregel. Heeft de United States of Debt ook al eens geprobeerd, no result.

Zoals Big T. al reeds vermeldde, consumenten moeten weer aantrekkingskracht om te consumeren, krijgen.
Bron:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/public...isch-bulletin/archief/2009/2009-08-a1-pub.htm

Dit kan door een tal van mogelijkheden:
- belastingverlaging (met als doel lastenverlaging en prijsverlaging)
- subsidies bedrijven (met als doel prijs omlaag)
- geld doneren
- etc, etc.

Naar mijn mening valt 3 sowieso af. Bij 3 kun je niet de richting van het consumeren bepalen, wie weet gaat iedereen sparen.
1 durf ik mijn oordeel niet over te vellen. Belastingverlaging zou betekenen dat de consument meer te spenderen zou moeten hebben. Echter veranderen de overheidsinkomsten waardoor misschien structurele plannen zoals infrastructuur mogelijk geschrapt zouden kunnen worden. (het is enkel een scenario dat ik schets... )
2 zou kunnen. Zo kan de overheid bepalen welke branches wel een boost krijgen en welke niet. Echter kan een bedrijf uiteraard niets met 400EUR en ook niets met 4000EUR. Ook durf ik niet te zeggen of ze de prijzen zouden gaan verlagen of dat ze het ergens anders voor gebruiken...

Ik vind het maar een lastige kwestie waar ik mij niet genoeg in heb verdiept.

Lukraak geld geven aan de consument vind ik totale wanhoop.

Is jullie koopgedrag echt veranderd sinds de crisis er is? Mijne in de dagelijkse aankopen namelijk niet. Wel wil ik een auto kopen, maar ik zie de auto's wekelijks in prijs dalen, ik wacht dus mooi even! (en dat is de fout die de consumenten (vanuit economisch oogpunt gezien) maken...)

Ik zeg:

Wie slim is spaart in goede tijden en geeft uit in onzekere tijden...

alsof hij hiermee de economie wil redden? gaat eerder om meer stemmen te krijgen, en je hebt altijd van die marginale flodders die erin trappen, voor hen is 400euro een ticket naar de hemel. stel je eens voor hoeveel pinten ze daarme kunnen pakken :-)

Terug
Naar boven