AndroidHealthClinic

Sticky WW2

Wat zegt het over mensen dat veel daders zich terug probleemloos konden aanpassen aan het normale leven? :thinking:

Nothing a new city can't cure

1*5LtMrQu6xETWObNDKIOYzA.jpg

koppie links is altijd blijven hangen

De laatste Duitsers bevonden zich in Spitsbergen en werd opgehaald in september 1945.

Zijn er ook nog relatieve hotspots qua gebieden in Groot-Duitsland waar de meeste oorlogsmisdadigers vandaan komen? Voor mn gevoel vooral Beieren en Oostenrijk

Die indruk heb ik ook. Op zich niet onlogisch dat veel sleutelfiguren binnen de NSDAP, SA en SS in eerste instantie Zuid-Duitsers waren. Daar alles begon in Beieren. Alleen minder logisch dat zoveel kopstukken v.d. Holocaust, zowel binnen de bureaucratie als in de kampen zelf, uit Oostenrijk kwamen. Terwijl ze geeneens 1/10de van de populatie uitmaakten.

Als je de administratie van het Generaal-gouvernement even onder de loep neemt dan bespeur je ook veel zuiderlingen.

1653322261375.png

Hans Frank with district administrators: Ernst Kundt, Ludwig Fischer, Hans Frank, Otto Wächter, Ernst Zörner, Richard Wendler.
Kundt: Oostenrijk
Fischer: Kaiserslautern, Beieren
H. Frank: Karlsruhe, Baden
Wächter: Oostenrijk
Zörner: Nordhausen, Pruissen
Wendler: Oostenrijk / Duitsland

= 5 op 6

Laatst bewerkt:
4 op 6 toch? Mn germanofiele tic om de kaart van Duitsland te aanschouwen verteld me dat Baden-Wurtemberg niet Beieren is. Of bedoel je dat rare Pruissen met zn enclaafjes?

Die indruk heb ik ook. Op zich niet onlogisch dat veel sleutelfiguren binnen de NSDAP, SA en SS (aanvankelijk) Zuid-Duitsers waren. Aangezien alles begon in Beieren. Alleen minder logisch dat zoveel kopstukken v.d. Holocaust, zowel binnen de bureaucratie als in de kampen zelf, uit Oostenrijk kwamen. Terwijl ze geeneens 1/10de van de populatie uitmaakten.
Zeker niet onlogisch, dichter bij de bron ;)
Daarmee is ook de connectie naar een heleboel Oostenrijkers gelijk gelegd. Degene die, voor hun gevoel, jaren onderdrukt zijn en eindelijk naar buiten konden treden toen Oostenrijk zich weer bij Duitsland voegde.

4 op 6 toch? Mn germanofiele tic om de kaart van Duitsland te aanschouwen verteld me dat Baden-Wurtemberg niet Beieren is. Of bedoel je dat rare Pruissen met zn enclaafjes?
Nee, dat klopt.

Toen ik het daarnet over Zuid-Duitsers had doelde ik ook op de inwoners van het toenmalige Baden en Württemberg. Ik weet eigenlijk niet of "Zuid-Duitsers" toen een term was die werd gebruikt en of er definitie van is. Als je de kaart bekijkt kan zelfs (een gedeelte van) de Volksstaat Hessen er ook nog bij gerekend worden.

744px-Deutsches_Reich_1925_b.png

In de tegenwoordig Baltische staten kwamen ook beenharde volksduitsers vandaan

Het Heim ins Reich programma moet een bijzonder allegaartje "Duitsers" hebben samen gebracht. :roflol: (Baltische Duitsers, Boekovina-Duitsers, Zevenburger Saksen, Donau-Zwaben, etc.)

Historical_German_linguistical_area.png

Gaat nog verder naar het oosten als je de Wolga-Duitser meetelt

1574130218279.png

Michel "Ben Ali Libi" Velleman (1895–1943)

Op een lijst van artiesten, in de oorlog vermoord,
staat een naam waarvan ik nog nooit had gehoord,
dus keek ik er met verwondering naar:
Ben Ali Libi. Goochelaar.

Met een lach en een smoes en een goocheldoos
en een alibi dat-ie zorgvuldig koos,
scharrelde hij de kost bij elkaar:
Ben Ali Libi, de goochelaar.

Toen vonden de vrienden van de Weduwe Rost
dat Nederland nodig moest worden verlost
van het wereldwijd joods-bolsjewistisch gevaar.
Ze bedoelden natuurlijk die goochelaar.

Wie zo dikwijls een duif of een bloem had verstopt,
kon zichzelf niet verstoppen, toen er hard werd geklopt.
Er stond al een overvalwagen klaar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

In 't concentratiekamp heeft hij misschien
zijn aardigste trucs nog wel eens laten zien
met een lach en een smoes, een misleidend gebaar,
Ben Ali Libi, de goochelaar.

En altijd als ik een schreeuwer zie
met een alternatief voor de democratie,
denk ik: jouw paradijs, hoeveel ruimte is daar
voor Ben Ali Libi, de goochelaar.

Voor Ben Ali Libi, de kleine schlemiel,
hij ruste in vrede, God hebbe zijn ziel.

pp.png

―Willem Wilmink (1936–2003)

photomania-3abe9f41d946a56e68690135af6112d0.jpg

"You can persuade people to go to war and fight for democracy... and die leaving a widow and orphaned children behind... that this is serving the greater good... Well, it isn't. It's surrendering to everything evil in this society. But they've been persuaded it's a noble thing to give your life for your country. f**k that!"

―Gore Vidal (1925–2012)

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven