Fitness Seller

WW2 (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zaten de Duitsers trouwens toendertijd ook al helemaal in Kazachstan, Oezbekistan en Kyrgyzistan of was dat door Uncle Joe's toedoen? Ik zou het moeten weten als Germanoloog maar mijn geheugen hapert nu wat.

De Wolga Duitsers aldaar waren in ieder geval door zijn toedoen. Voor de oorlog van 1941 was er wel samenwerking voor het repatriëren van volksdeutsche uit het oosten naar West-Polen. In de meeste gevallen waren het eigenlijk amper nog Duitsers te noemen.

Dennis Wolf is trouwens zo'n centraal-Aziatische Duitser.
 
De Wolga Duitsers aldaar waren in ieder geval door zijn toedoen. Voor de oorlog van 1941 was er wel samenwerking voor het repatriëren van Volksdeutsche naar West-Polen. In de meeste gevallen waren het eigenlijk amper nog Duitsers te noemen.

Zaten daar al sinds de 18de eeuw. Spraken ook amper of geen Duits meer. Wel hadden ze recht na al die tijd te verhuizen naar de Heimat. Velen kregen in D. heimwee en zijn weer teruggegaan naar de Centraal-Aziatische Republieken. Ook een hoop zijn naar Zuid-Amerika gegaan.
 
Zaten daar al sinds de 18de eeuw. Spraken ook amper of geen Duits meer. Wel hadden ze recht na al die tijd te verhuizen naar de Heimat. Velen kregen in D. heimwee en zijn weer teruggegaan naar de Centraal-Aziatische Republieken. Ook een hoop zijn naar Zuid-Amerika gegaan.

Bedoel je dat de Wolga Duitsers die gerepatrieerd waren naar het rijk, in het kader van heim ins reich, na de oorlog vrijwillig terug naar de Sovjet Unie gingen?
 
Bedoel je dat de Wolga Duitsers die gerepatrieerd waren naar het rijk, in het kader van heim ins reich, na de oorlog vrijwillig terug naar de Sovjet Unie gingen?

Nee, wel na de val van Sovjet-Unie

A small number of Germans have returned to Kazakhstan from Germany during the last several years, unable to assimilate into the German cultural sphere. The Rebirth organization, founded in 1989, handles cultural and community affairs of the ethnic German community

http://en.wikipedia.org/wiki/Germans_of_Kazakhstan
 
Jagdflieger Erich Hartmann
dgo277.jpg
1z1bx3q.jpg
 
Vandaag nav een persoonlijk onderzoek naar de executie van een oudoom in kamp Neuengamme twee uur lang gesproken met een man die niet alleen Neuengamme maar ook de scheepsramp met de Cap Arcona in de Lubecker bocht heeft overleefd. Hij is 1 van de twee nog overgebleven overlevenden van deze vreselijke ramp. Ontroerend en inspirerend om te zien hoe een ouwe baas van negentig nog zo gedetailleerd kan vertellen over de verschrikkingen in het kamp en op het schip. Het zijn de laatste ooggetuigen die we nu nog kunnen spreken, over een paar jaar is dat ook voorbij. Ik ben erg "blij" (als dat het juiste woord is) dat ik deze man nog heb kunnen interviewen.
 
Vandaag nav een persoonlijk onderzoek naar de executie van een oudoom in kamp Neuengamme twee uur lang gesproken met een man die niet alleen Neuengamme maar ook de scheepsramp met de Cap Arcona in de Lubecker bocht heeft overleefd. Hij is 1 van de twee nog overgebleven overlevenden van deze vreselijke ramp. Ontroerend en inspirerend om te zien hoe een ouwe baas van negentig nog zo gedetailleerd kan vertellen over de verschrikkingen in het kamp en op het schip. Het zijn de laatste ooggetuigen die we nu nog kunnen spreken, over een paar jaar is dat ook voorbij. Ik ben erg "blij" (als dat het juiste woord is) dat ik deze man nog heb kunnen interviewen.

Was die man laatst niet op tv in een documentaire?
 
Ivan en lokale bevolking
1zeh8r6.jpg
 
Was die man laatst niet op tv in een documentaire?

Klopt, bij Andere Tijden. Ben ook via dat programma met hem in contact gekomen omdat hij in dat programma vertelde hoe een groep van zo'n zestig verzetslieden werd opgehangen en ik mij ineens besefte dat daar mijn oudoom bij moet hebben gezeten. Dat blijkt ook zo te zijn geweest. Volgend jaar bij de zeventigste herdenking ga ik naar Neuengamme en dan hoop ik tegen die tijd ook te weten of mijn familielid daar ligt begraven of is verbrand (ws het laatste). Heb wat contactinformatie meegekregen om verder te speuren.

Het enige wat van mijn familielid is teruggekomen is een horloge (pas zes jaar na zijn daadwerkelijke overlijden kreeg de familie de bevestiging), en toen ik dat horloge liet zien aan die ouwe baas schoot ie echt vol. Hij had ze naar eigen zeggen op hun laatste dag nog wat broodkorsten toegeworpen en via een afrastering nog met een paar van hun gesproken. Diezelfde nacht werden ze alle zestig opgehangen. Hij vond t erg bijzonder nu ook gezichten te zien van familieleden van 1 van de zovele naamloze personen die hij had zien sterven.
 
Laatst bewerkt:
Frontoviki te Manchuria (China, 1945)
1z38jdx.jpg


rrm3hi.jpg
Iwo Jima (Japen, 1945)
nezvc2.jpg
Kobe (Japan, 1945)
206cvx1.jpg
Tokio (Japan, 1945)
33bk9iw.jpg
Hiroshima (Japan, 1945)
34xkx36.jpg
 
Zijn er trouwens filmpjes van die atoombom hits op hiroshima en nagasaki? Dat je echt de hele stad weggevaagd ziet worden zeg maar.
 
Die Truman wordt tijdens polls nog steeds als een van de beste presidenten ooit gezien in 'Mur.
 
Jean Moulin
urfhk.jpg
 
Goethe en Der Otto horen hoger ipv die lingse lummels.

Wil me trouwens nog eens verdiepen in Goethe maar het komt er maar niet van :boehoe:
 
Gênant dat de vader van het wirtschaftswunder geeneens in de top tien staat.
 
Landsers a.h. oostfront met lokale bevolking
iombk9.jpg


2a9wpdz.png
 
Back
Naar boven