AndroidHealthClinic

Zwemmen als training

Waardering
0
Ik heb een vraagje over mijn training maar eerst een korte inleiding:

Ik doe nu anderhalf jaar powertraining en voel dat ik op een niveau ben gekomen dat ik op dit niveau wil blijven en gewoon spieren wil blijven onderhouden. Ik wil wel mijn conditie nog verbeteren! Een paar maanden geleden ben ik begonnen met lopen maar ongeveer 2 weken terug heb ik een knieblessure opgelopen. Ik kom net terug van een nieuwe poging tot lopen maar slecht resultaat.

Ik heb ondertussen gerust en wat gezwommen. Maar wat ik met nu afvraag: is zwemmen een even goede vorm van conditietraining?
Ik heb ook gehoord dat er blessures kunnen vallen aan de schouders is dit enkel bij intensieve training of ook bij gewone conditietraining?
En ik heb gemerkt dat ik maar 1km kan zwemmen in ong. 25min. en ik heb de indruk dat dit vrij weinig is en ik wou jullie mening hierover even weten? (Schoolslag)

Ik weet het, het zijn veel vragen in 1x maar ik wil er weer zo snel mogelijk met volle moed en nieuwe doelen kunnen invliegen!

Alvast bedankt! :D

Misschien kan je ook eens rondvragen op een forum voor zwemmers?

Geen idee, als ik naar een zwembad ga, zit ik in het bubbelbad :D

Heb zelf 6 jaar wedstrijd zwemmen gedaan dus ik kan je vragen wel beantwoorden

Ik heb ondertussen gerust en wat gezwommen. Maar wat ik met nu afvraag: is zwemmen een even goede vorm van conditietraining?
Zwemmen is een (zeer) goede vorm van conditietraining.

Ik heb ook gehoord dat er blessures kunnen vallen aan de schouders is dit enkel bij intensieve training of ook bij gewone conditietraining?

Oh daar moet je wel heel hard voor trainen hoor :P gebeurt niet zo maar (heb nog nooit van iemand gehoord, en ze trainden bij mij heel hard)

En ik heb gemerkt dat ik maar 1km kan zwemmen in ong. 25min. en ik heb de indruk dat dit vrij weinig is en ik wou jullie mening hierover even weten? (Schoolslag)
1km (40 baantjes in een 25 meter bad) in 25 minuten is nog best voor iemand die niet regelmatig zwemt/op zwemmen zit en een knieblessure heeft dus

• Topic Starter Topic Starter

Oh daar moet je wel heel hard voor trainen hoor :P gebeurt niet zo maar (heb nog nooit van iemand gehoord, en ze trainden bij mij heel hard)

1km (40 baantjes in een 25 meter bad) in 25 minuten is nog best voor iemand die niet regelmatig zwemt/op zwemmen zit en een knieblessure heeft dus

Oké, erg bedankt voor je antwoorden :D
Ik ga er morgen dan maar ens goed invliegen dan!

Ik doe altijd interval (25 meter sprints vrije slag) bij zwemmen... hooguit 50 meter achter elkaar. Doet wonderen voor mijn conditie !

Ik heb het ook vaker gedaan. 2x ongeveer 3 maanden, 3x in de week.
Ik kreeg er toch een goede conditie van. Op het begin was het brak, maar een aantal weken later merkte ik toch het verschil.

Vind het ook een stuk leuker dan menig cardio. De tijd gaat tenminste om, binnen cardio doen(zonder tv!) op bijvoorbeeld fiets/crosstrainer is oersaai.

vind het heerlijk na kt te zwemmen maar doe liever cardio omdat ik het gevoel heb met zwemmen toch alles 'lang' te maken weer na mn training, pomp is verdwenen enzo.. voelt nie zo fijn maar of ut echt kwaad kan?!

Aangezien je een knieblessure hebt is zwemmen zeker een goede optie. Maar zonder zwemmen als sport of hobby af te kraken, is het een slechte vorm van cardio in alle opzichten met uitzondering van de risico's op blessures. Mensen zijn gemaakt om te lopen, niet om te zwemmen. Het grootste deel van je spiermassa is gelocaliseerd in het onderlichaam, en zwemmen verplaatst het mechanische werk van voortstuwing door het onderlichaam primair naar de veel kleinere spiergroepen in het bovenlichaam.

Er zijn andere nadelen van zwemmen: het lichaam ligt horizontaal tijdens het zwemmen, dus het hart hoeft niet tegen de zwaartekracht op te pompen. Het is algemeen bekend dat je maximale hartslag lager ligt bij zwemmen dan bij andere vormen van beweging zoals rennen.

Je metabolisme vertraagd ook in het zwembad - een overlevingsrelex die aanwezig is in alle zoogdieren dat het mogelijk maakt om je adem langer in te houden. Een andere (bijkomstige) verklaring is dat je bij zwemmen vrijwel geen excentrische contractie van spierweefsel voorkomt. Een van de dingen die bijdragen aan een stijging van je metabolisme is het veroorzaken van microscheurtjes in het bindweefsel van de spier en het celmembraan. Deze ontstaan vooral door excentrische contractie.

Tenslotte is er ook het effect dat zwemmen heeft op je eetlust. Het is aannemelijk dat door de temperatuur van het water de lichaamstemperatuur niet in dezelfde mate wordt verhoogd dan wanneer men bijvoorbeeld rent of fietst, welke invloed heeft op je eetlust.

Bedenk wel dat elke vorm van beweging goed is, en zwemmen dus ook. Het is beter dan niks doen. Maar wanneer ik cardio doe voor afvallen dan ben ik opzoek naar de optimale manier. Factoren om te kiezen voor zwemmen zijn in mijn ogen een blessure (zoals in dit geval) of wanneer je doordat je het zwemmen zoveel leuker vindt het langer/beter vol kan houden.

Je metabolisme vertraagd ook in het zwembad - een overlevingsrelex die aanwezig is in alle zoogdieren dat het mogelijk maakt om je adem langer in te houden.

alleen bij zwemmen in warm water toch ? Als je nu gaat zwemmen op de oudemensen uurtjes waar het water lekker 35 graden is moet het toch wel goedkomen ?

Tenslotte is er ook het effect dat zwemmen heeft op je eetlust. Het is aannemelijk dat door de temperatuur van het water de lichaamstemperatuur niet in dezelfde mate wordt verhoogd dan wanneer men bijvoorbeeld rent of fietst, welke invloed heeft op je eetlust.

Niet echt een issue voor een hardcore calorie-teller :)

Bedenk wel dat elke vorm van beweging goed is, en zwemmen dus ook. Het is beter dan niks doen. Maar wanneer ik cardio doe voor afvallen dan ben ik opzoek naar de optimale manier. Factoren om te kiezen voor zwemmen zijn in mijn ogen een blessure (zoals in dit geval) of wanneer je doordat je het zwemmen zoveel leuker vindt het langer/beter vol kan houden.

Ik vind juist zwemmen een goede toevoeging aan mijn arsenaal OMDAT er weinig gebruik wordt gemaakt van onderlichaam (krijgt al genoeg te doen) en juist OMDAT ook er geen eccentrische belasting is (sneller herstel). (en inderdaad ik vind het ook leuk om te doen, anders zou ik het niet doen... je ziet mij niet op een roei apparaat zitten bijvoorbeeld, hoe goed dat ook is, of op zo'n step-apparaat)

alleen bij zwemmen in warm water toch ? Als je nu gaat zwemmen op de oudemensen uurtjes waar het water lekker 35 graden is moet het toch wel goedkomen ?
Volgens mij zal dit ook wel meevallen ja. Niet echt iets om het voor te laten ofzo nee.

Niet echt een issue voor een hardcore calorie-teller :)
Agree

Ik vind juist zwemmen een goede toevoeging aan mijn arsenaal OMDAT er weinig gebruik wordt gemaakt van onderlichaam (krijgt al genoeg te doen) en juist OMDAT ook er geen eccentrische belasting is (sneller herstel). (en inderdaad ik vind het ook leuk om te doen, anders zou ik het niet doen... je ziet mij niet op een roei apparaat zitten bijvoorbeeld, hoe goed dat ook is, of op zo'n step-apparaat)
De redenen die je aanvoert zijn zeker steekhoudend, het belangrijkste is nog altijd dat je consistent iets doet wat je leuk vindt ipv inconsistent iets doen wat je tegenstaat.

Zwemmen is super .

Wat die blessures betreft , gn zorgen over maken .

Vlinderslag kan wel voor blessures zorgen , mr dan nog .

De meeste blessures in het zwembad bestaan uit het vallen naast zwembad , startblok ... ;) -> heb dit eens moeten opzoeken vr n gip :D

vind het heerlijk na kt te zwemmen maar doe liever cardio omdat ik het gevoel heb met zwemmen toch alles 'lang' te maken weer na mn training, pomp is verdwenen enzo.. voelt nie zo fijn maar of ut echt kwaad kan?!

Lukt dat bij jouw? Ik en mijn neef hebben dat nog gedaan. Eerst trainen , full body ( geen benen dat is de dag erna) en beetje isolatie op de armen.

Gaan zwemmen en na 20 minuten alle2 opgegeven van de pijn in onze armen en schouders. Door de krachttraining.

Anders zwem ik wel goed , heb 4-5 jaar competitietraining gedaan. En als ik op dinsdagochtend zwem en ik heb de dag ervoor KT gedaan is het ook geen probleem, maar meteen erna was niet echt fijn...

nou haha echt zwemmen kan ik het niet noemen.. beetje baantjes en wat onderwater zo ver mogelijk zwemmen en dan in een hoek tv kijken in het water.. hebben daar zon beamer met scherm.. best chill:P dus als ik moe wordt ga ik tv kijken.. kom nooit op het pijnlijke punt haha

Hi,

Ik wil heel graag mijn armen wat meer trainen en zat vooral op het roeiapparaat. Nu ben ik gaan zwemmen en vraag me af welke zwemsT het beste is voor mijn armen.
Wie weet het en helpt me??
bye, Lanta

---------- Toegevoegd om 17:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:00 ----------

Oh en eigenlijk ook mijn bovenrug...

het gaat allemaal zo langzaam... Wil een torso zoals Michael Phelps....Maar dat zal wel even duren...denk ik..

Hi,

Ik wil heel graag mijn armen wat meer trainen en zat vooral op het roeiapparaat. Nu ben ik gaan zwemmen en vraag me af welke zwemsT het beste is voor mijn armen.
Wie weet het en helpt me??
bye, Lanta

---------- Toegevoegd om 17:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:00 ----------

Oh en eigenlijk ook mijn bovenrug...

het gaat allemaal zo langzaam... Wil een torso zoals Michael Phelps....Maar dat zal wel even duren...denk ik..

je bent toch een meisje ?

hahaha,
jazeker, maar wil wel een mooie torso, mag dat niet??!!;)

no offense maar je bent pas 14. de irritaties en blessures komen vaker wat later.

Terug
Naar boven