Artikel over glycemische index = bs
http://www.gnolls.org/1029/fat-and-glycemic-index-the-myth-of-complex-carbohydrates/
Verder had ik je een artikel beloofd over simple carbs = complex carbs als het gaat om spier opbouw.
Ik heb even snel lopen zoeken, maar ben geen bijzonder sterke artikelen tegen gekomen. Ik ga hier even een weekend taak van maken.
In de tussentijd kan ik wel zelf even een en ander vertellen wat de reden is dat ik hiermee op de proppen ben gekomen;
Alle koolhydraten worden vanaf het moment van inname opgeknipt in steeds kleinere delen, totdat ze in de dunne darm opneembaar zijn. Pas vanaf het moment dat ze in de dunne darm zijn opgenomen, kunnen deze carbs naar de spieren toe en de rest van je lichaam om hier hun werk te doen en energie te leveren.
Als complexe carbs (en we kijken nu alleen naar de koolhydraten zelf!) een andere uitwerking zouden hebben op de spieren, zouden ze dus moeten verschillen van simpele carbs op het moment dat ze in de dunne darm opgenomen worden.
''Carbohydrates include complex and simple sugars. Simple sugars can be broken down directly in cells. Complex carbohydrates such as sucrose (a disaccharide, or a molecule containing two simple sugars) contain more than one simple sugar in a chain. They are broken down in the gut by specific enzymes that break the chain and release simple sugars.''
''Some carbohydrates are degraded into simple sugars, or monosaccharides (e.g., glucose). Pancreatic amylase breaks down some carbohydrates (notably starch) into oligosaccharides. Other carbohydrates pass undigested into the large intestine and further handling by intestinal bacteria.''
Onder andere hieruit is af te leiden dat de complexe carbs worden opgebroken tot enkelvoudige moldeculen, evenals de simpele carbs, voordat ze worden opgenomen. En hoewel het uiteraard langer duurt voordat complexe carbs klaar zijn om opgenomen te worden, gaan ze pas een rol spelen in de energievoorziening nadat ze zijn opgebroken, evenals de simpele carbs.
Dit neemt niet weg dat het eten van complexe carbs allerlei gezondheidsvoordelen met zich meebrengt (vezels, vitamines, mineralen, spoorelementen) die je niet of veel minder binnenkrijgt bij het eten van tafelsuiker.
Maar puur voor spieropbouw, en puur kijkende naar de carbs zelf zal het volgens mij dus helemaal niks uitmaken of je nou een graanveld inrent met je zeis en je verse zelfgeoogste tarwekorrels eet, of dat je een paar flinke eetlepels tafelsuiker naar binnen werkt.