Ik kom wel eens in een achterstandsbuurt ja. Een vriend woont daar en als hij een Marokkaantje aanspreekt op slecht gedrag wordt hij bedreigd. Spreekt hij de ouders er op aan wordt hij voor een racist uit gemaakt.
Dat er 30 jaar geleden werd gereld beperkte zich alleen tot de krakers en de hooligans. De huidige generatie Marokkanen wordt opgevoed met afkeer jegens Westerse waarden en normen, dat is een verschil met de antimonarchistische jaren 80 generatie. Veel van die krakers zijn op latere leeftijd trouwens uitstekend zelfredzaam geworden met hun goed betaalde banen. Het uitzicht van de allochtone jeugd in de achterstandswijken is veel uitzichtlozer dan de jaren 80 generatie. Maar om te stellen dat economische achterstand daar alleen de reden van is vind ik veel te kortzichtig. Het heeft ook met de mentaliteit te maken en gelet op het haatdragende gedrag van met name de Marokkanen maak ik me grote zorgen.
Er zijn al honderden en honderden miljoenen geldverslindende projecten besteed om de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt en het leefklimaat in de wijken te verbeteren. Ik zou zeggen besteed dit geld aan kansrijke jongeren en niet aan Marokkanen die liever het pad van het snelle criminele geld kiezen.
Het is heel simpel, of je gaat naar school om daarna te werken, of je kiest voor een leven achter de tralies. Geen geld hebben is geen argument, er worden je genoeg faciliteiten aangeboden om een fatsoenlijk leven te leiden. En daarmee bedoel ik niet in eerste instantie om chirurg te worden. Genoeg autochtonen die ook in armoede leven en die er toch niet voor kiezen om het foute pad op te gaan.
Je hebt ook een eigen verantwoordelijkheid, en als je echt wilt kan de overheid je een handje helpen. Desnoods ga je vrijwilligerswerk doen, geldt voor iedereen maar kap met jezelf voortdurend jezelf als slachtoffer van het systeem te zien.
En wat ik reeds eerder al aangaf is het publieke debat er ook niet beter op geworden. Waar je in de jaren 80 nog stevig maar met respect van gedachten kon wisselen met elkaar, is bedreiging of intimidatie nu schering en inslag. Ok, niet alleen aan Marokkanen te wijten want zelfs een tamelijk onschuldige Gerard Joling is bedreigd. Internet kan ook het slechte in de mens naar boven halen blijkbaar. Maar sinds 9/11 heb ik het gevoel dat het debat over geloof niet fair kan worden gevoerd omdat geloofsfanatici menen dat criticasters al bij voorhand de mond moet worden gesnoerd. Gek he, Gerard Reve vergeleek God in de jaren 60 met een ezel maar het bleef slechts bij een paar boze brieven. De invloed van radicale haatprekende idioten die uit naam van Allah roepen dat de islam het ware geloof is en dat er een oorlog tegen de moslims door het westen wordt gevoerd lijkt steeds meer terrein te winnen bij die allochtonen moslimjongeren. Ik zeg daarmee niet dat ze hun geloof niet mogen belijden want dat binnen een samenleving met democratische beginselen als de onze hebben ze gelukkig dat recht. Maar de uitwassen nemen steeds grotere vormen aan, en dan ga je je afvragen wanneer dat een gewelddadige clash gaat komen. Dit kan zich op termijn ook wel eens buiten de randstad gaan uitzaaien. Had je 20 jaar geleden nog gezegd dat er twee vliegtuigen door de twee torens van het WTC zouden vliegen, was je echt voor gek verklaard.