Als minderheid is het natuurlijk lekker gemakkelijk om eigen falen hierop af te schuiven. Duizenden Italiaanse gastarbeiders zijn, in België, wel zonder enige problemen geïntegreerd en geassimileerd.
Immigranten, met islamitische achtergrond, lijken echter een sterke neiging te hebben zich te willen isoleren v.d. rest. Jij hebt het ook over Nederlanders en Marokkanen, terwijl het voor mij, ongeacht hun etnische afkomst, gewoon Nederlanders zijn.
Dat sommige minderheden een slechte naam hebben ligt ook niet louter aan racisme en vooroordelen.
Gewoon Nederlands, vind het altijd grappig dat veel mensen dat zo automatisch zeggen alsof Nederlands gewoon is en al het andere niet.
Wat jij zegt klopt helemaal ik heb wel een aantal keer discussie gehad en ken maar een paar Marokkanen die zeggen ik ben Nederlander, de rest voelt zich Marokkaan en totaal geen Nederlander.
Met voetbal dit jaar waren er in de stad wel Marokkanen die de wedstrijd keken en veel met Oranje kledij aan, dus er is nog hoop en ze zijn er wel maar ik ken ze niet.
Vroeger heerste er op straat al een anti Holland cultuur onder de "buitenlanders" toen nog geen allochtonen genoemd en ik denk dat daar de oorzaak ligt.
Vooral onder Marokkanen, suries en Turken.
De laatste groep zijn totaal uit het straatbeeld verdwenen lijkt het wel en denk dat veel ouders van de 3e generatie flink doorgeleerd hebben of hard aan het werken/ondernemen zijn gegaan en kort bovenop hun kids zitten waardoor je die niet veel buiten ziet, maar ook zij voelen zich helaas nog steeds vaak eerder verbonden met het vaderland dan met Nederland want het chauvinisme/nationalisme is met de paplepel ingegoten.
Vlak de suries ook niet uit want je hebt er ook die alleen maar praat in termen van Witte mensen en tata's, ik vind sommige suries best wel racisten, gelukkig zie je ook veel die met iedereen chillen en dit niet hebben.
Vroeger als je een gappie in de groep had die surie was en hij zag zijn brada's dan kende hij je opeens niet meer, vaak gezien dat want met witte mensen Turken en Marokkanen omgaan was not done en blanken waren helemaal niet cool.
Onder de Chinezen (die hier het langst zitten en zelfs de 1e en 2e wereldoorlog mee hebben gemaakt!!!!) , Spanjaarden en Italianen heerst niet zo een anti Holland cultuur, soms hebben ze hun eigen etnische afkomst behouden maar Nederland ook omarmt, ze zijn ook Nederlander.
Mijn Pa was daar een voorbeeld van, Ik woon hier, leef hier etc zei hij altijd dus wat voor nut heeft het om altijd maar met "daar" bezig te zijn, en hij was hier niet eens geboren.
Ik vind dat waar je vandaan komt is bijzaak, als je geboren bent ,woont en leeft in Nederland ben je Nederlander waar je ouder dan ook vandaan kwamen maakt geen f**k meer uit.
Punt!