MuscleMeat

13 jarige, cut of bulk?

Leuk dat je al zo fanatiek bent!

Zoals gezegd, geniet lekker van je leeftijd.. Ga lekker beetje sporten maar ga je nog niet zo zeer bezig houden met cutten of bulken, dat komt later wel!

• Topic Starter Topic Starter
Leuk dat je al zo fanatiek bent!

Zoals gezegd, geniet lekker van je leeftijd.. Ga lekker beetje sporten maar ga je nog niet zo zeer bezig houden met cutten of bulken, dat komt later wel!

Zoals ik al zei, met school naar sportschool geweest vandaag, was echt supervet
Maar hoe kom ik dan van dat buikje af? Volgens mij is het meeste vel (47 kilo en 166cm lang)

Zoals ik al zei, met school naar sportschool geweest vandaag, was echt supervet
Maar hoe kom ik dan van dat buikje af? Volgens mij is het meeste vel (47 kilo en 166cm lang)

Kan nooit veel zijn, dus zal met de tijd wel wegtrekken als je groeit denk ik.

http://www.youtube.com/watch?v=VnNH6OMqT9E ook op zijn 13 de maar hij stond wel al goed droog en was al vrij groot maar zoals je ziet je blijft groeien ook al doe je fitness , zolang je het maar goed doet met goede vorm. Mijn advies hou het nu bij bodyweight oefeningen en zie volgend jaar of je echt wilt gaan fitnessen.

Je moet nog niet aan BB'ing denken. als je toch je lichaam lekker wilt trainen ga dan veel zwemmen, misschien turnen of een vechtsport doen.

Van spelen worden mensen volwassen en van schematisch trainen worden volwassen groot. Mooi dat je nu al de discipline hebt maar speel zo lang het nog kan.

Van spelen worden mensen volwassen en van schematisch trainen worden volwassen groot. Mooi dat je nu al de discipline hebt maar speel zo lang het nog kan.

Maar sportten is gezond en staat los van wat hij voor de rest uitvreet.

Zou liever een kind hebben dat naar sportschool gaat dan op het voetbal veld rondloopt. Heb ieder geval nog nooit gehoord dat mensen elkaar met dumbbells de hersens in slaan, per ongeluk een dumbbell op iemands voet laten vallen of doen alsof de dumbbell van een ander op jouw voet is gevallen en gaan huilen.

Gezond eten en sportten, kan t alleen maar toejuichen. Zie niet in op welke manier dan ook het zijn 'speelplezier' minder zal maken.

Wat je wel kan doen is specifieke corestability. Kwalitatief en gecontroleerde oefeningen voor stabiliteit. Eventueel romp en ledematen gecombineerd. Ben je veel meer mee op deze leeftijd dan 3 reeksen van 10 te hammer curlen.

Corestability is sowieso ondergewaardeerd en wordt als gay ervaren als je die oefeningen in de gym doet. Spijtig aangezien je er op alle leeftijden ontzettend veel baat bij hebt.

Inmiddels is de invloed van KT / BB op de groei aardig achterhaald al moet ik zeggen dat 13 wel wat jong is. BW lijkt me prima voor nu en wat ook al gezegd is: vergeet niet jong te zijn, heb je later ook baat bij.

op die leeftijd al volle bak trainen verpest je je hele lichaam mee, je groeit niet meer (amper) en/of gaat scheef groeien.
gewoon beetje pushups enzo voor de leuk, maar niet om dan al breed te worden. zal je later wel van balen

op die leeftijd al volle bak trainen verpest je je hele lichaam mee, je groeit niet meer (amper) en/of gaat scheef groeien.
gewoon beetje pushups enzo voor de leuk, maar niet om dan al breed te worden. zal je later wel van balen

thats-broscience.jpg

True, true
maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in
explain please :rolleyes:

OT: bodyweight schema zal ik nog wel ff pull-ups (en eventuele varianten ervan) toevoegen om verhouding borst/rug wel goed te houden
ik zou het trouwens niet elke dag doen dat schema maar 4x per week hoogstens aangezien je al aardig sport

Zoals de andere zeggen, ff niet echt denken aan cutten & bulken maar je kan natuurlijk wel alvast wat meer eiwitten gaan innemen, zelfs goed voor je ontwikkeling :D & natuurlijk zeuren bij je ouders om een sportschool lidmaatschap.

explain please :rolleyes:

OT: bodyweight schema zal ik nog wel ff pull-ups (en eventuele varianten ervan) toevoegen om verhouding borst/rug wel goed te houden
ik zou het trouwens niet elke dag doen dat schema maar 4x per week hoogstens aangezien je al aardig sport

Zoals de andere zeggen, ff niet echt denken aan cutten & bulken maar je kan natuurlijk wel alvast wat meer eiwitten gaan innemen, zelfs goed voor je ontwikkeling :D & natuurlijk zeuren bij je ouders om een sportschool lidmaatschap.

Bedankt!

Als je aan krachttraining begint op zo'n leeftijd, voer dan setjes uit van tussen de 10 en 15 herhalingen. Je kunt wel "zwaar" gaan, maar niet maximaal. (Met maximaal bedoel ik echt tot het uiterste, totdat je gewicht zo goed als stil ligt.) Op die manier is krachttraining ook goed voor de banden, pezen en kapsels. Het maakt dan dus eigenlijk alles rond de gewrichten sterker. Een ander voordeel van vroeg beginnen met krachttraining is dat je de technische uitvoering makkelijker aanleert, vooral met betrekking tot evenwicht en coördinatie. Zorg dus dat je goed weet hoe je een oefening correct uitvoert, zodat je het jezelf goed aanleert. Dit leerproces moet je niet onderschatten.

ik vermoed dat er geen toezicht is op de TS bij de uitvoer van oefeningen, en mijn reactie was "op die leeftijd al volle bak trainen verpest je je hele lichaam mee(..)". oftewel: maximaal trainen heeft geen positieve gevolgen voor je lichaam, die zich op latere leeftijd pas zullen openbaren

nee vind dat geen buikje hoor, zou het houden zo. anders ben je straks zo mager. vind dat je beter een beetje meer vet kunt hebben dan amper vet.
en dat trainen komt vanzelf wel. al vind ik het gewoon kunnen op je 13 beginnen mits je goed gecontroleerd traind en goed eet.
zou niet verder afvallen als ik jou was ;)

Er is geen enkele reden waarom een 13 jarige in de gym gewichten (los, vast) moet heffen. In de quote staat dat krachttraining banden en kapsel sterker maakt. Hoe dan? Dat je op jonge leeftijd makkelijker techniek aanleert is zeker niet waar. Kinderen van die leeftijd hebben weinig bewegings- en lichaamservaring. Je zou er extreem veel tijd moeten insteken en intensief blijven opvolgen.

Mijn atleten en patiënten beginnen absoluut ten vroegste op 16 jarige leeftijd. Botten groeien sneller dan spieren en pezen. Er zijn een pak aandoeningen die voorkomen bij jonge sporters die nog groeien. Vaak letsels aan de aanhechtingen van patella- en achillespees. Spieren apart en geïsoleerd trainen is dan het slechtste wat je kan doen.

Geen krachttraining zolang de stabiliteit niet goed is. Schoudercomplex, lage rug en bekken (core) en onderbenen. Er zijn 1000'en stabilisatie oefeningen die extreem moeilijk en uitdagend zijn zodat er geen nood is aan geïsoleerd krachttrainen. Je kan perfect een krachtig athletisch lichaam bekomen zonder ooit 1 toestel te duwen of halter te heffen.

Terug
Naar boven