MuscleMeat

-

Voedingswaardes worden nog altijd in kJoule berekend. Dit wordt omgerekend naar Kcal en deze waarde wordt afgerond. Daarbij heb je producten met vezels. Die worden vaak niet meegerekend in de kcal berekening maar geven wel een kleine toevoeging in energie. Dat wordt dan als verwaarloosbaar gezien.
Het zijn dus allemaal afrondingen.

Maar het is letterlijk afronding in de marges. En daarbij is iedere gemiddelde voedingswaarde die op een product staat zoals het al zegt een gemiddelde! dus van een x tal van die producten wordt dan de voedingswaarde bepaald en dat gemiddelde komt op de verpakking. Het kan dus ook gewoon pak hem beet 10-20 of meer kcal schelen per verpakking. Ook afhankelijk van welke productierun het geweest is.

Kijk bijvoorbeeld naar kaas en kwark en andere zuivel. In bepaalde periodes van het jaar bevat het meer eiwit of meer vet oid omdat de koeien andere voedingsstoffen binnenkrijgen. Ook hier is het weer een gemiddelde. het kan dus zijn dat een pot kwark in januari 8 g eiit per 100 gram bevat en ik juli 9 gram per 100 gram bijvoorbeeld.

Dus ja.. exact kan je nooit iets berekenen. Je hebt afronding en gemiddelde berekeningen.
het zijn dus schattingen die je gebruikt.

Dit.
Plus het is zoon kleine marge.

• Topic Starter Topic Starter
Voedingswaardes worden nog altijd in kJoule berekend. Dit wordt omgerekend naar Kcal en deze waarde wordt afgerond. Daarbij heb je producten met vezels. Die worden vaak niet meegerekend in de kcal berekening maar geven wel een kleine toevoeging in energie. Dat wordt dan als verwaarloosbaar gezien.
Het zijn dus allemaal afrondingen.

Maar het is letterlijk afronding in de marges. En daarbij is iedere gemiddelde voedingswaarde die op een product staat zoals het al zegt een gemiddelde! dus van een x tal van die producten wordt dan de voedingswaarde bepaald en dat gemiddelde komt op de verpakking. Het kan dus ook gewoon pak hem beet 10-20 of meer kcal schelen per verpakking. Ook afhankelijk van welke productierun het geweest is.

Kijk bijvoorbeeld naar kaas en kwark en andere zuivel. In bepaalde periodes van het jaar bevat het meer eiwit of meer vet oid omdat de koeien andere voedingsstoffen binnenkrijgen. Ook hier is het weer een gemiddelde. het kan dus zijn dat een pot kwark in januari 8 g eiit per 100 gram bevat en ik juli 9 gram per 100 gram bijvoorbeeld.

Dus ja.. exact kan je nooit iets berekenen. Je hebt afronding en gemiddelde berekeningen.
het zijn dus schattingen die je gebruikt.

Ojaaa natuurlijk, wat stom van me om dat niet te bedenken :o Bedankt! toffe uitleg :D

---------- Post toegevoegd 25 June 2013 om 22:06 ----------

Vezels zijn eigenlijk ook kcal, die worden in NL niet eens meegetelt

daar gaaaaaaaaaan je gains

Omgggg nou kan ik he-le-maal opnieuw beginnen! :eek2::janken:

Ojaaa natuurlijk, wat stom van me om dat niet te bedenken :o Bedankt! toffe uitleg :D
Graag gedaan. :) Heb in het verleden wel wat ervaring in levensmiddelen technologie opgedaan. Testpacks doen met nieuwe verpakkingen.

---------- Post toegevoegd 25 June 2013 om 22:08 ----------

Vezels zijn eigenlijk ook kcal, die worden in NL niet eens meegetelt

daar gaaaaaaaaaan je gains
jeetje.. dan zou ik mijn vezelpoeders (metamucil) ook mee moeten rekenen. :D
Zal wat worden zeg. Nou ja.. hoe meer hoe beter. :rolleyes:

• Like
Waarderingen: HB89
meeste vezels worden wel meegerekend in de hoeveelheid kcal vermeld op het pak, maar daardoor zit je er zelf met rekenen vaak naast als je het probeert terug te rekenen omdat de meeste zelf juist vergeten dit te berekenen. En idd *2kcal/g.

Vezels kunnen 1.5-2.5 kcal/g leveren, maar dat hoeft niet per se.

Ben ik nu fout geïnformeerd als ik ervan uitga dat vezels niet opgenomen worden maar zorgen voor een betere consistentie van de secretie?

Terug
Naar boven