AndroidHealthClinic

3D voedsel printen, wat wil jij dat er mogelijk wordt?

FionaWUR

Novice
Waardering
0
Het is al een paar keer in het nieuws geweest: 3D printen van voedsel is de toekomst. Maar het blijft nog een beetje vaag hoe het nou precies allemaal werkt en wat je ermee kan. Voor mijn scriptie aan de universiteit van Wageningen wil ik graag weten wat jij zou willen of zou kunnen met het 3D printen van voedsel.

Even een korte uitleg over het 3D printen voedsel. Het is het opbouwen van een product laagje op laagje, waarbij je er dus voor kunt zorgen dat elk laagje zijn eigen smaak, kleur of textuur heeft. Hierdoor kun je producten personaliseren en dit kan vooral handig zijn voor mensen met specifieke behoeftes.

Vragen:

1. Welk soort voedsel zou jij willen 3D printen en waarom?

2. Hoeveel en wat wil jij zelf doen bij het voorbereiden van het eten en wat juist niet?

3. Wat is de belangrijkste reden waarom jij wel of niet zou willen 3D printen van voedsel? En wat zou er veranderd moeten worden om wel voedsel te willen 3D printen?

Voedsel 3D printen ? Thanks but no thanks.

Toetjes 3D printen prima, verder niet.

Lijkt me prima. Als we daarmee kwaliteitsvoedsel binnen kunnen krijgen en het milieu en de natuur kunnen ontlasten zonder gezondheidsrisico's. Alles staat of valt met de smaak, de structuur en de voedingsstoffen (macro's en micro's) die erin zitten. Ik denk alleen dat de huidige techniek hier nog niet toereikend voor is.

Lijkt me prima. Als we daarmee kwaliteitsvoedsel binnen kunnen krijgen en het milieu en de natuur kunnen ontlasten zonder gezondheidsrisico's. Alles staat of valt met de smaak, de structuur en de voedingsstoffen (macro's en micro's) die erin zitten. Ik denk alleen dat de huidige techniek hier nog niet toereikend voor is.

Uuuh nee, this al te laat hiervoor, mensen crieeren het zelf door bossen te kappen, overal te bouwen, hoge schadelijke stoffen in de lucht door fabriken, kijk dat ijs op de noordpool das bijna helemaal donker en het wordt nog erger vandaar die overlasten van water, droogte, weerveranderingen n blablabla erg genoeg zag ook laats een reportage over voedsel op rtlz hierin hadden ze het met name ook over voedsel printen.. maar nee bedankt bah, doe mij mij een varken gespiesd boven een vuurtje op de bbq. Begin een beetje de lak te krijgen van die nieuwe technologie ook die elektrische voortuigen heel pooppie doen ze die stekker erin zovan ik heb een elektrische prius of what ever denk ik bij me zelf man ik trek je stekker dadelijk eruit kan je geen kant op pannekoek, een motor moet je horen ronken dat is gewoon een feit en voedsel printen haha no way, integenstelling van die pizzas van 1 bij 1 cm in een zakje waarna je ze in de oven stopt en dat ze gewoon 30cm worden worden met alles erop en eraan ben ik absolute Vóór

Uuuh nee, this al te laat hiervoor, mensen crieeren het zelf door bossen te kappen, overal te bouwen, hoge schadelijke stoffen in de lucht door fabriken, kijk dat ijs op de noordpool das bijna helemaal donker en het wordt nog erger vandaar die overlasten van water, droogte, weerveranderingen n blablabla erg genoeg zag ook laats een reportage over voedsel op rtlz hierin hadden ze het met name ook over voedsel printen.. maar nee bedankt bah, doe mij mij een varken gespiesd boven een vuurtje op de bbq. Begin een beetje de lak te krijgen van die nieuwe technologie ook die elektrische voortuigen heel pooppie doen ze die stekker erin zovan ik heb een elektrische prius of what ever denk ik bij me zelf man ik trek je stekker dadelijk eruit kan je geen kant op pannekoek, een motor moet je horen ronken dat is gewoon een feit en voedsel printen haha no way, integenstelling van die pizzas van 1 bij 1 cm in een zakje waarna je ze in de oven stopt en dat ze gewoon 30cm worden worden met alles erop en eraan ben ik absolute Vóór

wou dat ik dit kon.

Verder als dat printen beter voor milieu en gezond is helemaal voor.

:roflol::roflol::roflol:

Leuke ontkenningsfase, bewijzen genoeg, raporten genoeg maar dit is de realiteit kijk naar het eten dat "nu" wordt geprint, volgespoten om het zwaarder te maken, consenveringsmiddelen, kleurstoffen voor het "gezonder" te laten lijken, dieren worden fckt geslacht voor het eten de rest fl*kkeren ze weg, in het buitenland vreten ze aaaalles van het dier, stukken gezonder VERS voedsel en noem maar op, nu willen ze kunstmatig eten maken dat ze kunnen printen omdat de gewassen over een paar jaar sterk zijn verminderd mensen massa sterk is toegenomen en vraag naar voedsel steeds meer wordt 1+1=2. Als iedereen een beeeetje meer nadacht hoefde dat geprints met eten niet en gingen ze aan de slag met echt eten uit te breiden en nieuwe soorten kweken maar dat gaat nu niet meer zo snel en makkelijk

Laatst bewerkt:
De informatie in de OP m.b.t. 3D voedsel printen is wat summier. Dus stel je kan ieder product zelf printen, moet je dan zelf alle ingrediënten gaan samenstellen en dergelijke? Dat zou waarschijnlijk ook een hoop ongemak ten opzichte van de huidige manier opleveren. Misschien handiger voor bedrijven dan consumenten.

Zolang het goed smaakt en redelijk betaalbaar is vreet de gemiddelde Nederlander alles wel volgens mij. Mcdonalds gaat er ook bij genoeg in :o

• Topic Starter Topic Starter
Leuke ontkenningsfase, bewijzen genoeg, raporten genoeg maar dit is de realiteit kijk naar het eten dat "nu" wordt geprint, volgespoten om het zwaarder te maken, consenveringsmiddelen, kleurstoffen voor het "gezonder" te laten lijken, dieren worden fckt geslacht voor het eten de rest fl*kkeren ze weg, in het buitenland vreten ze aaaalles van het dier, stukken gezonder VERS voedsel en noem maar op, nu willen ze kunstmatig eten maken dat ze kunnen printen omdat de gewassen over een paar jaar sterk zijn verminderd mensen massa sterk is toegenomen en vraag naar voedsel steeds meer wordt 1+1=2. Als iedereen een beeeetje meer nadacht hoefde dat geprints met eten niet en gingen ze aan de slag met echt eten uit te breiden en nieuwe soorten kweken maar dat gaat nu niet meer zo snel en makkelijk
He,
Zou jij overtuigd worden om voedsel 3D te printen met voedsel dat wordt weggegooid door de hele foodchain? 5-10% van het fruit wordt bijvoorbeeld alleen maar weggegooid omdat hun uiterlijk niet ideaal is.

• Topic Starter Topic Starter
De informatie in de OP m.b.t. 3D voedsel printen is wat summier. Dus stel je kan ieder product zelf printen, moet je dan zelf alle ingrediënten gaan samenstellen en dergelijke? Dat zou waarschijnlijk ook een hoop ongemak ten opzichte van de huidige manier opleveren. Misschien handiger voor bedrijven dan consumenten.
Hoe zou jij het willen zien voor consumenten? zou jij zelf ingredienten willen verwerken of bijvoorbeeld een kant-en klaar zakje willen kopen?

Hoe zou jij het willen zien voor consumenten? zou jij zelf ingredienten willen verwerken of bijvoorbeeld een kant-en klaar zakje willen kopen?
Ik houd persoonlijk meer van gemak. Zoals ik het 3D eten maken voor me zie -excuses mocht dat niet zo zijn- levert het niet direct voordelen voor mij op. Of ik zie ze nog niet. Daarom zou ik het liever traditioneel houden. Maar, ik denk dat het voor anderen misschien wel van toegevoegde waarden kan zijn. Bijvoorbeeld als je allergieën hebt of slecht op een bepaalde voedingsstof reageert zou je die uit een product kunnen 'filteren'. Als je als hobby hebt om mooie taarten te maken, of veel bakt en die dingen, denk ik dat het ook van toegevoegde waarde kan zijn aangezien je wellicht nog beter kan perfectioneren. Als het beter voor het milieu is dan zullen veel mensen die daar oprecht en actief mee bezig zijn ook overstappen.

Ik dacht dat het een trollreactie was :roflol:
:roflol::roflol:.
Merry christmas :roflol:

mmmmmm

ten tweede,gewoon minder mensen op de aarde ja ipv eten uit te breiden.

Voor mij is ook het eerste waar ik aan denk een toetje, structuren van groente en vlees zijn lastig na te maken lijkt me, in tegenstelling tot ijs of chocola bijvoorbeeld.

Uuuh . Begin een beetje de lak te krijgen van die nieuwe technologie ook die elektrische voortuigen heel pooppie doen ze die stekker erin zovan ik heb een elektrische prius of what ever denk ik bij me zelf man ik trek je stekker dadelijk eruit kan je geen kant op pannekoek, een motor moet je horen ronken dat is gewoon een feit
:hahaha::hahaha::hahaha:

Terug
Naar boven