MuscleMeat

4-daags trainingsschema voor massa

Devriesera

Novice
Waardering
0
Hallo, ik ben net nieuw hier dus en ik heb een vraagje over mijn trainingsschema, graag julie reactie/verbeteringen.

Ik train voor massa en doe dit 4 x per week, waarbij ik telkens 4 sets doe per oefening (10-8-6-6), behalve dan bij buikspieren.
Zo ziet mijn schema eruit:

Maandag:
Borst

Incline bench press
Incline dumbbell press
Incline Flye
cable incline flyes

Biceps
Twist Curls
One arm dumbbell preacher curl
Standing cable curl

Buikspieren
Straight leg crunch
Bent-leg raises
Oblique crunch

Dinsdag:
Rug
Chin Ups
Neck Pull down
Wide/close grip cable row
Deadlifts

Schouders
Millitary press
Front raise
Rear bench lateral raises

Woensdag:
Benen
Flat-footed squats
Leg Press
Dumbbell single-leg raises
Leg curl

Onderarmen
Wrist Curl
Reverse wrist curl

Triceps
One arm overhead dumbbell extensions
Pressdown
Dippen

Vrijdag:
Borst
Bench press
Flye
Barbell pullover
Peck Deck
Close-grip bench presses

Buikspieren
Straight leg crunch
Bent-leg raises
Oblique crunch

Zoals jullie unnen zien ligt de nadruk een beetje op mijn borstspieren aangezien deze onderontwikkeld zijn. Mochten jullie verbeteringen hebben op dit schema dan hoor ik het graag.

hey :)

ik zou schouders bij benen doen en triceps bij rug

voor borst moet je even kijken welk gedeelte het meeste achterloopt.
vaak is het de bovenkant. in dat geval zou ik me vooral richten op incline werk.

hey :)

ik zou schouders bij benen doen en triceps bij rug

voor borst moet je even kijken welk gedeelte het meeste achterloopt.
vaak is het de bovenkant. in dat geval zou ik me vooral richten op incline werk.

Hij heeft 1 dag alleen maar incline werk. Dat lijkt mij opzich genoeg.

Verder ziet het er prima uit. Alleen is je benendag niet wat zwaar, met nog triceps en onderarmen erbij....

• Topic Starter Topic Starter
Ik train nu in totaal al 1,5 jaar met een tussenpauze van een half jaar. Dit vanwege mijn studie, een verplichte buitenland stage. Bedankt voor de aanbevelingen, nu je het zegt is de trainingsdag met benen onderamen en triceps idd wat aan de zwaar kant.

dus wat jullie aangeven is om woensdag benen en schouders te doen en dinsdag rug, triceps en onderarmen. Ik heb in mijn schema bewust triceps op dinsdag gedaan omdat ik na de borsttraining van maandag meestal de volgende dag nog mijn triceps voel. Ik zou evt onderarmen naar dinsdag kunnen verschuiven, dan is de woendsdag niet zoo zwaar.

Je traint natural, neem ik aan, dan is in mijn beleving je huidige trainingsschema teveel van het goede.

Onderstaand schema zou je kunnen overwegen.

maandag

Schouders: 3 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.
Triceps: 2 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.

dinsdag

Rug: 3 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.
Onderarmen: 2 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.

woensdag

Benen: 3 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.
Kuiten: 2 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps
Buik

vrijdag

Borst: 3 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.
Biceps: 2 oefeningen van 3 sets met 8-12 reps.

Zo krijgen alle spiergroepen voldoende rust en ook de spiergroepen die je automatisch met de te trainen spiergroepen meetraint (zoals bv triceps met borst en biceps met rug).

Je traint natural, neem ik aan, dan is in mijn beleving je huidige trainingsschema teveel van het goede.

maandag

dinsdag

woensdag

Buik

vrijdag

Zo krijgen alle spiergroepen voldoende rust en ook de spiergroepen die je automatisch met de te trainen spiergroepen meetraint (zoals bv triceps met borst en biceps met rug).

Rug is grote spiergroep, mag ook een beginner minstens 4 oefeningen voor doen, waar sowieso DL in zit

3 oefeningen voor bene:eek:? Quads, hams en gluts:D? 3 oefeningen?:D....make them 5! zeker als je maar 1 keer in de week doet...(squats verplicht)!

Verder ben ik het met je indeling WEL eens:D!

maandag

dinsdag

woensdag

Buik

vrijdag

Is niks te zwaar, is goed te doen. De jouwe vindt ik weer op somige punten te licht.

Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reactie op mijn schema, stel ik zeer op prijs. Ik heb nog 1 klein vraagje, namelijk: zijn er ook spiergroepen die je absoluut niet samen op 1 dag kan trainen? Had iets gelezen over dat je grote bspiergroepen niet samen kunt trainen, klopt dit?

Je schema ziet er wat mij betreft idd niet verkeerd uit...
Persoonlijk zou ik de triceps bij de borst doen en de biceps bij de rug (al snap ik wel waarom je het andersom doet)
Echter, als ik m`n rug na de borstdag (en in jouw geval biceps) traint, zou ik teveel spierpijn hebben aan m`n biceps om met de rug voluit te kunnen gaan...
Verder zou ik de pullover eruit gooien, maar ook dat is heel persoonlijk... ;)

Ik heb wat veranderingen in mijn training gedaan, zodat alle spieren voldoende rust krijgen.

Hier volgt mijn aangepaste schema, ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Maandag:
borst
• Incline bench press
• Incline dumbbell press
• Incline Flye
• cable incline flyes

Biceps
• Twist Curls
• One arm dumbbell preacher curl
• Standing cable curl

Buikspieren
• Straight leg crunch
• Bent-leg raises
• Oblique crunch

Dinsdag:
Benen

• Flat-footed squats
• Leg Press
• Dumbbell single-leg raises
• Leg curl
Schouders
• Millitary press
• Front raise
• Rear bench lateral raises

Woensdag:
Rug• Chin Ups
• Neck Pull down
• Wide/close grip cable row
• Deadlifts

Triceps
• One arm overhead dumbbell extensions
• Pressdown
• Dippen

Vrijdag:
Borst
• Bench press
• Flye
• Barbell pullover
• Peck Deck
• Close-grip bench presses

Onderarmen
• Wrist Curl
• Reverse wrist curl

Buikspieren
• Straight leg crunch
• Bent-leg raises
• Oblique crunch

Je zou dit eens een maand of twee moeten proberen.

Ik denk echter dat je borst er allerminst beter van wordt want imo doe je er veel teveel voor.

Maar goed......aldoende leert men ;)

Ik ben het met diky eens. Train zelf een jaar of 5 naturel en heb ook een tijdje geprobeerd de borst 2x per week te trainen. Dit leidde vrij snel tot overbelasting (denk maar eens aan de voorste schouderkoppen). Ik zou je dus aanraden de borst eens per week behoorlijk af te matten, zo krijg je ook weer voldoende rust (en herstel) voor de volgende training.

Als je bovenkant echt achterblijft ZOU je maximaal twee keer per maand een extra borsttraining kunnen inlassen met alleen 3 oefeningen van 3 sets voor de bovenkant borst. Bijvoorbeeld:

Incline bench press
Incline dumbbell press
Low pulley cable crossover

Hoop dat je hier wat aan hebt, is maar een advies he..

Is niks te zwaar, is goed te doen. De jouwe vindt ik weer op somige punten te licht.

Voor alle duidelijkheid....

........ik schrijf nergens over te zwaar.
De 'zwaarte' heeft namelijk niets met het aantal oefeningen te maken, maar alles met de intensiteit waarmee je traint.

Daarom is het voldoende om relatief weinig oefeningen met relatief weinig sets te doen als de intensiteit maar goed (lees pittig) is.

Wanneer je zoveel oefeningen met zoveel sets doet dan kán de workout nooit over de hele trainingsperiode met een hoge intensiteit gedaan worden.

Als je beweerd van wel dan heb je nog nooit met een hoge intensiteit getraind ;)

Terug
Naar boven