XXL Nutrition

5x per week vs 6x per week

TheBurgerShot

Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
75kg
Vetpercentage
10%
Ik train al een tijdje 6 dagen in de week, zo af en toe als mensen vragen hoe vaak ik train in de week en ik zeg 6, krijg ik meestal als eerste opmerking: "gast, moet je niet af een toe een dag rust hebben".

Mijn schema nu is even heel globaal:

Dag 1 - Borst(3) + Voorkant & Zijkant schouders(2) + Triceps(3)
Dag 2 - Rug(4) + Rear Delts(2) + Biceps(3 of 4)
Dag 3 - Legs(4) + Abs(2)

(x) = aantal oefeningen
Trainingstijd: gem. 60min

Dit dan 2x, met bijvoorbeeld als verschil dat ik m'n 2e legday Deadlift en de 1e niet (omdat ik dan een dag rust neem en dan 1 dag tussen me legday en backday heb)

Het liefst zou ik 3x trainen, 1 dag rust steeds willen herhalen... maar helaas kan ik wegens werk nooit trainen op zaterdag

Laat me weten wat je van dit 'schema' vindt en ik hoor graag tips over wat er beter kan, thnx

Niets mis mee.

Ik doe in principe het zelfde;)

Tja, als je het op die manier zelf graag doet en je er goed bij voelt; be my guest. Maar in feite ben je gewoon heel erg veel energie aan het verspillen voor weinig resultaat (relatief gezien).

Je spendeert nu 6 x 1 uur per workout per week. Als jij toch die tijd erin kunt steken, zou ik eerder het "novice program" van Jason Blaha (Ice Cream Fitness, Juggernaut Fitness) aanraden. In dat programma train je 3 keer per week, maar duren de workouts ongeveer 90-120 minuten. Ze zijn echter wel een pak efficiënter. Nu volg je volgens mij niet echt een gestructureerd programma.

Ook ben je nu nog jong (en heb je wellicht veel vrije tijd), en kun je zo'n training als je nu hebt nog inpassen in je agenda, maar eenmaal je ouder wordt en verder studeert of gaat werken, zou het wel eens kunnen dat je dat niet meer gaat halen. Dan gebeurt het vaak dat trainen volledig stopgezet wordt, en dat is helemaal zonde.

Ik train al een tijdje 6 dagen in de week, zo af en toe als mensen vragen hoe vaak ik train in de week en ik zeg 6, krijg ik meestal als eerste opmerking: "gast, moet je niet af een toe een dag rust hebben".

Dag 3 - Legs(4) + Abs(2)

(x) = aantal oefeningen

Dit dan 2x, met bijvoorbeeld als verschil dat ik m'n 2e legday Deadlift en de 1e niet (omdat ik dan een dag rust neem en dan 1 dag tussen me legday en backday heb)

Het liefst zou ik 3x trainen, 1 dag rust steeds willen herhalen... maar helaas kan ik wegens werk nooit trainen op zaterdag

Laat me weten wat je van dit 'schema' vindt en ik hoor graag tips over wat er beter kan, thnx

kan toch?> woensdag: dag 1, donderdag: dag 2, vrijdag: dag 3, zaterdag: rust etc.

Imo heeft jouw schema best potentie hoor. Zo pak je alles 2 keer per week en daar ben ik sowieso een voorstander van (het werkt bij mij beter heb ik gemerkt).

Zelf weten, maar 5-6 keer per week trainen voor een recreatieve sporter vind ik verspilling van de energi.

Als je meer rust neemt kun je veel meer intensiteit opleveren per training

En je ehbt verder geen werk/studie/etc?

• Topic Starter Topic Starter
Zelf weten, maar 5-6 keer per week trainen voor een recreatieve sporter vind ik verspilling van de energi.

Als je meer rust neemt kun je veel meer intensiteit opleveren per training

En je ehbt verder geen werk/studie/etc?
Gehe, ik heb wel een studie hoor :P. Ik studeer Software Engineering, dus ik heb dagelijks ff me uurtje beuken nodig om ff me hoofd leeg te halen.

---------- Toegevoegd om 13:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:45 ----------

kan toch?> woensdag: dag 1, donderdag: dag 2, vrijdag: dag 3, zaterdag: rust etc.

Imo heeft jouw schema best potentie hoor. Zo pak je alles 2 keer per week en daar ben ik sowieso een voorstander van (het werkt bij mij beter heb ik gemerkt).
Nee, want dan dan heb je

D1 - Wo
D2 - Do
D3 - Vr

D1 - Zo
D2 - Ma
D3 - Di

D1 - Do
D2 - Vr
D3 - Zaterdag <--

Wat is er mis met die zaterdag gewoon te skippen en zondag verder te gaan? Volgens mij kun je best een 5x5 programma volgen waarbij je 1 dag traint, 1 of 2 dagen rust en weer herhaalt. Dan kun je altijd de zaterdag vermijden. Dan train je zo:

Ma: Workout A
Di: Rust
Woe: Workout B
Do: Rust
Vr: Workout A
Za: Rust
Zo: Rust

Dag 3 - Legs(4) + Abs(2)

(x) = aantal oefeningen

Beetje overrated borst+schouders

Als je dan 3x per week traint zou ik gaan voor:
dag 1: borst + triceps + abs
dag 2: rug + biceps
dag 3: Benen+schouders

zou mn benen gewoon helemaal niet trainen, als je een broek draagt ziet toch niemand ze.

precies koop gewoon een bomberjack bespaar jezelf de tijd

Terug
Naar boven