Fitness Seller

5x5 stronglifts

jeffrey woortman

Cool Novice
Waardering
2
Lengte
1m73
Massa
72kg
Vetpercentage
13%

Naar 3maand niet kunnen trainen wil ik nu gaan beginnen met de 5x5 stronglifts.
Wat zijn jullie ervaringen mee?

Alvast bedankt

Super schema..
Keiharde gains als je er maar ook echt voor ga.
En het is een heel simpel en vooral snel schema..
Je bent elke training op zich vlot klaar..
Maar wel kapot

Het is een goed schema voor een beginner, maar je moet elke training sessie als je er verder in bent zolang rust nemen. 3-5 minuten tussen elke set, reken maar uit.
En ik persoonlijk liep er gelijk al heel snel op vast omdat je perse 5 reps en 5 sets moet doen, wat redelijk veel is als je steeds het gewicht met 2.5kg moet verhogen.

Ik doe nu UB/LB schema en bij de compounds heb ik dan 3-4 sets en reps 3-5. Zo ga ik nooit tot failure en kan ik elke week progressie maken.
Bv met bankdrukken:
Week 1 Bench Press: 100KG for 3 sets of 3 reps
Week 2 Bench Press: 100KG for 3 sets of 4 reps (add 1 rep)
Week 3 Bench Press: 100KG for 3 sets of 5 reps (add 1 rep)
Week 4 Bench Press: 100KG for 4 sets of 5 reps (add 1 set)
Week 5 Bench Press: Increase weight and start over again etc.

Maar in het begin zou jij echt wel gains maken op dit schema

Het is een goed schema voor een beginner, maar je moet elke training sessie als je er verder in bent zolang rust nemen. 3-5 minuten tussen elke set, reken maar uit.
En ik persoonlijk liep er gelijk al heel snel op vast omdat je perse 5 reps en 5 sets moet doen, wat redelijk veel is als je steeds het gewicht met 2.5kg moet verhogen.

Ik doe nu UB/LB schema en bij de compounds heb ik dan 3-4 sets en reps 3-5. Zo ga ik nooit tot failure en kan ik elke week progressie maken.
Bv met bankdrukken:
Week 1 Bench Press: 100KG for 3 sets of 3 reps
Week 2 Bench Press: 100KG for 3 sets of 4 reps (add 1 rep)
Week 3 Bench Press: 100KG for 3 sets of 5 reps (add 1 rep)
Week 4 Bench Press: 100KG for 4 sets of 5 reps (add 1 set)
Week 5 Bench Press: Increase weight and start over again etc.

Maar in het begin zou jij echt wel gains maken op dit schema

Leuk, maar aangezien TS een beginner is, moet hij niet gaan werken met (weinig) wekelijkse progressie.

Stronglifts is hartstikke goed schema!

snap niet hoe je er mee vast kan lopen in het begin... een keer paar kilo terug pakken is toch niet zo erg? en dan een week of 2 later knal je weer door je plateau heen... is toch juist motiverend?

snap niet hoe je er mee vast kan lopen in het begin... een keer paar kilo terug pakken is toch niet zo erg? en dan een week of 2 later knal je weer door je plateau heen... is toch juist motiverend?
Het probleem was dat ik steeds op hetzelfde gewicht bleef hangen, steeds gedeload maar werkte niet bij mij.

je moet natuurlijk ook voldoende en goed eten met SL 5x5
In het begin ben je er op 30 min mee klaar, als met alle oef aan je max zit, dan ben je wel bijna 2u bezig idd, maar voordat dat gebeurt ben je het al snel beu.

Zorg dat je iemand hebt die je de oefeningen goed aanleert en de filmpjes van Alan Thrall op youtube zijn een hele goede basis om mee te beginnen.

je moet natuurlijk ook voldoende en goed eten met SL 5x5
In het begin ben je er op 30 min mee klaar, als met alle oef aan je max zit, dan ben je wel bijna 2u bezig idd, maar voordat dat gebeurt ben je het al snel beu.

Zorg dat je iemand hebt die je de oefeningen goed aanleert en de filmpjes van Alan Thrall op youtube zijn een hele goede basis om mee te beginnen.
In die tijd werd ik super dik zonder gains haha..

Het probleem was dat ik steeds op hetzelfde gewicht bleef hangen, steeds gedeload maar werkte niet bij mij.
en welk gewicht was dat?
als uw squat stopte bij 150 kg kan ik het geloven maar als je minder dan dat op een plateau bent geraakt zal het waarschijnlijk geweest zijn omdat je de oefeningen niet juist gedaan hebt of dat je te zwaar begonnen bent of uw voeding was niet in orde

en welk gewicht was dat?
als uw squat stopte bij 150 kg kan ik het geloven maar als je minder dan dat op een plateau bent geraakt zal het waarschijnlijk geweest zijn omdat je de oefeningen niet juist gedaan hebt of dat je te zwaar begonnen bent of uw voeding was niet in orde
Zal dan wel aan mij gelegen hebben, op de wijze die ik hierboven heb beschreven ga ik iig wel omhoog.

naar boven zal je wel gegaan zijn maar ik denk dat je veel meer zou moeten bereikt hebben met stronglifts dan dat jij beweert.

naar boven zal je wel gegaan zijn maar ik denk dat je veel meer zou moeten bereikt hebben met stronglifts dan dat jij beweert.
Kijkje in zijn log vertelt je dat hij nu <60kg squat voor 5x5. Het schema de schuld geven is dan ook totale onzin want als je hier vastloopt doe je gewoon iets totaal verkeerd.

Kijkje in zijn log vertelt je dat hij nu <60kg squat voor 5x5. Het schema de schuld geven is dan ook totale onzin want als je hier vastloopt doe je gewoon iets totaal verkeerd.

Dit dus! Met Stronglifts moet je altijd altijd boven de 5x100 squat uit kunnen komen. ALTIJD! Dan moet je voeding en rust natuurlijk wel in orde zijn.

5x100kg ja? Dat lijkt me overdreven
Als je goed eet en rust zou je binnen een half jaar altijd 5x5x100kg squat moeten halen, minstens! Je verhoogt per week met 7,5kg totaal, na 11 weken zou je dan 80kg moeten hebben verhoogd en dus op de 100 moeten zitten. Vastlopen op 60kg ligt dus totaal aan je gebrekkige voeding/motivatie/techniek enzv.

ik ben ermee gestopt bij 5x 110 kg squat, nu doe ik 10x10 60 kg squat :-)
90-100 kg moet wel haalbaar zijn denk ik

Dit dus! Met Stronglifts moet je altijd altijd boven de 5x100 squat uit kunnen komen. ALTIJD! Dan moet je voeding en rust natuurlijk wel in orde zijn.

Dat bedoel ik toch dat hij zeker meer moet bereiken dan dat hij beweert.
als uw voeding, rust en oefeningen goed uitvoert dan moet je zeker 130 tot 150 kg kunnen squaten!

• Topic Starter Topic Starter
Nou we zullen zien.
Net mijn 2de training gehad en het gewicht is nog makkelijk maar hierdoor kan ik mij goed focussen op de uitvoering.

Terug
Naar boven