Fitness Seller

6000 doden bij Zeebeving in Azie!!!

Omdat Hawaii op een vulkaan ligt en dus grotendeels boven de zeespiegel. In de zee van Andaman wonen de meeste mensen dicht op de kust, niveautje 0 tot een paar meter boven zeeniveau. Mede door toerisme en visserij is dat gebied zeer dicht bevolkt, die kust is de levensader geweest van vele generaties.

Voor op Atjeh hebben ze geen goed beeld over het aantal doden, veel dorpen konden ze nog geen contact mee krijgen.

Offtopic maarre....

Ik hoop dat de volgende beving precies onder de Oval Office plaatsvindt en zich beperkt tot maximaal 1 meter daarbuiten ;)

De meeste van die lui kunnen zo ie zo nie zwemmen :o

de leeuw zei:
De meeste van die lui kunnen zo ie zo nie zwemmen :o
Ja tuurlijk als je aan Zee woont zeker.

IS hetzelfde als een eskimo die niet kan skieen :D .

Dit grijpt me erg aan. Denk dat we in de toekomst dit nog wel vaker kunnen verwachten... nu hebben we een beetje beeld van wat er gebeurd bij een inval van een komeet ofzo.

Heb iedere keer het idee als je die landkaart ziet met die kringen over het water heen dat het in principe een kleine plas water is, hebben jullie dat ook niet? Je hebt echt niet het idee dat die schokgolven met 2000 kmph door het water scheert.

ps. edit die topictitel maar Naar waarschijnlijkheid 50.000 doden

Dit kunnen we in de toekomst zeker weer verwachten, maar net zo vaak als in het verleden. Die breuklijnen tussen de platen hebben wij als mens geen invloed op, eens in de zoveel jaar komt een aardbeving van deze magnitude voor helaas. In de laatste 52 jaar nu dus 5 aardbevingen met een magnitude van 9.0 of meer op de schaal van Richter.

Ik kan nergens lezen wat voor kracht zo'n aardbeving met een magnitude 9.0 heeft.

In de zin van bv 9 cm op en neer trillend en dan 2x per seconden ofzo.

Richterschaal is logaritmisch. Dus iedere schaal er bij is 10 keer zwaarder. Zo is een aardbeving van 9 op de schaal van Richter dus 10*10*10 = 1000 keer zwaarder dan een aardbeving van magnitude 6. Dat is ongeveer de schaal waarop maximaal een aardbeving kan plaatsvinden in Nederland.

Qua aardbeweging moet je denken aan een beweging van de aarde van vele tientallen meters bij een beving van 9 op die schaal, bij een schaal van 6 is dat maar een meter of zo.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat de teller wel rond de 40.000 zal stoppen....

Het lijkt wel een epos uit de bijbel dat zich heeft voltrokken.

Voorlopige schatting wees uit dat het dodental mogelijk tot 75.000 kan oplopen :eek:

Andaman eilanden en de Nicobaren is nog zeer onduidelijk hoeveel doden daar zijn gevallen. Dat kan wel eens oplopen tot 30K :(

Ericr zei:
Richterschaal is logaritmisch. Dus iedere schaal er bij is 10 keer zwaarder. Zo is een aardbeving van 9 op de schaal van Richter dus 10*10*10 = 1000 keer zwaarder dan een aardbeving van magnitude 6. Dat is ongeveer de schaal waarop maximaal een aardbeving kan plaatsvinden in Nederland.

Qua aardbeweging moet je denken aan een beweging van de aarde van vele tientallen meters bij een beving van 9 op die schaal, bij een schaal van 6 is dat maar een meter of zo.

Even ter vergelijking: de aardbeving in Bam, waar vorig jaar 30.000 mensen omkwamen was 6,8 op de schaal van richter. Deze aardbeving was 1,2*10²=120 keer sterker.

Pfff, damn man... ****ed up...

The_Oak zei:
Ik denk dat de teller wel rond de 40.000 zal stoppen....

Het lijkt wel een epos uit de bijbel dat zich heeft voltrokken.

Net de sprinkhanen plaag gehad en nu dit.
En ik ben bang dat dit nog maar het begin is !!!! :(

Geen doemdenkerij, natuurrampen zijn van alle tijden en dit is in de laatste honderd jaar nog lang niet de ergste geweest. Het einde der tijden is niet op eens nabij of zo.

• Topic Starter Topic Starter
60.000 zit ut nu

Ericr zei:
Geen doemdenkerij, natuurrampen zijn van alle tijden en dit is in de laatste honderd jaar nog lang niet de ergste geweest. Het einde der tijden is niet op eens nabij of zo.

Groot gelijk, binnekort staan die van Jehova weer aan de deur te verkondigen dat het alweer het einde van de wereld is. Gewoon een natuur ramp niet meer en niet minder.

Terug
Naar boven