XXL Nutrition

72 -> 80 KG, nu hulp nodig

sebasss

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m85
Massa
80kg
Vetpercentage
10%
Yoo,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik ben afgelopen half jaar/jaar veel gaan eten om aan te komen (72 KG bij 185 cm), dit is gelukt en ik zit nu op 80 KG. Vetpercentage toen ik begon schat ik rond de 8, nu 11-12 denk ik, dat is ook gelijk het probleem.. Ik vind dat ik nu teveel vet heb aangezet waardoor het niet meer mooi oogt (redelijke armen zonder definitie enz.) Daarom wil ik nu voor de zomer droger worden maar wel ongeveer 80 KG blijven.. Dus zal ik mijn eetpatroon moeten verbeteren.

Wat ik nu (ongeveer) op een dag eet, verschilt heel erg per dag, en waar ik aardige goede resultaten mee geboekt heb:

07:30
Ontbijt 500 ml half volle melk
2 boterhammen met beleg (vaak kipfilet ofzo)
Banaan

09:00
Pizzabroodje

11:00
2 boterhammen kipfilet
Gekookt ei

13:00
Appel
boterhammen/eierkoek/ongezouten pinda's/donderdag's vaak nasi

15:00
Weer boterham
Kipfilet

18:00
Wat de pot schaft (altijd wel vlees + groente)

Na het eten snack ik vaak nog wat, vlak voor een training een banaan, gelijk na een training vaak een halve liter chocomelk (had gelezen dat dit een goede vervanger was van eiwitshake omdat hier ook snelle eiwitten inzitten)

Rond 23:00
500G magere kwark

Zoals je ziet een 'schema' van niets, maar ik moest gewoon ff aankomen. Nu wil ik dus weer iets serieuzer gaan worden en (grotendeels) een dag schema opstellen, maar ik wil en kan niet iedere dag om 13:00 rijst met kip gaan eten bijvoorbeeld.

Ontbijt moet sowieso beter (ik zoek nog wat lekkers, zal wel iets van havermout worden)

Ik wil dus eigenlijk gewoon grotere richtlijnen voor wat ik ga eten op een dag maar niet heel strikt.. Zijn er meer mensen die het zo doen of moet je perse om 13:00 kipfilet met rijst gaan eten? Ik ben natuurlijk best bereid eitjes te koken, een keer kipfilet te maken voor op werk enz.

Ik heb met de formule uitgerekend wat mijn kcal behoefte is: 1950 kcal, daar komt dan ongeveer 20% bij op toch? dan zou ik op zo'n 2300-2400 kcal uitkomen.

Hoop dat iemand mij kan helpen met richtlijnen voor wat iemand kan eten die geen heel strict schema wil volgen maar wel verbetering wilt.

Bedankt:)

---------- Post toegevoegd 4 May 2013 om 12:21 ----------

Yoo,

Ik heb jullie hulp nodig.

Ik ben afgelopen half jaar/jaar veel gaan eten om aan te komen (72 KG bij 185 cm), dit is gelukt en ik zit nu op 80 KG. Vetpercentage toen ik begon schat ik rond de 8, nu 11-12 denk ik, dat is ook gelijk het probleem.. Ik vind dat ik nu teveel vet heb aangezet waardoor het niet meer mooi oogt (redelijke armen zonder definitie enz.) Daarom wil ik nu voor de zomer droger worden maar wel ongeveer 80 KG blijven.. Dus zal ik mijn eetpatroon moeten verbeteren.

Wat ik nu (ongeveer) op een dag eet, verschilt heel erg per dag, en waar ik aardige goede resultaten mee geboekt heb:

07:30
Ontbijt 500 ml half volle melk
2 boterhammen met beleg (vaak kipfilet ofzo)
Banaan

09:00
Pizzabroodje

11:00
2 boterhammen kipfilet
Gekookt ei

13:00
Appel
boterhammen/eierkoek/ongezouten pinda's/donderdag's vaak nasi

15:00
Weer boterham
Kipfilet

18:00
Wat de pot schaft (altijd wel vlees + groente)

Na het eten snack ik vaak nog wat, vlak voor een training een banaan, gelijk na een training vaak een halve liter chocomelk (had gelezen dat dit een goede vervanger was van eiwitshake omdat hier ook snelle eiwitten inzitten)

Rond 23:00
500G magere kwark

Zoals je ziet een 'schema' van niets, maar ik moest gewoon ff aankomen. Nu wil ik dus weer iets serieuzer gaan worden en (grotendeels) een dag schema opstellen, maar ik wil en kan niet iedere dag om 13:00 rijst met kip gaan eten bijvoorbeeld.

Ontbijt moet sowieso beter (ik zoek nog wat lekkers, zal wel iets van havermout worden)

Ik wil dus eigenlijk gewoon grotere richtlijnen voor wat ik ga eten op een dag maar niet heel strikt.. Zijn er meer mensen die het zo doen of moet je perse om 13:00 kipfilet met rijst gaan eten? Ik ben natuurlijk best bereid eitjes te koken, een keer kipfilet te maken voor op werk enz.

Ik heb met de formule uitgerekend wat mijn kcal behoefte is: 1950 kcal, daar komt dan ongeveer 20% bij op toch? dan zou ik op zo'n 2300-2400 kcal uitkomen.

Hoop dat iemand mij kan helpen met richtlijnen voor wat iemand kan eten die geen heel strict schema wil volgen maar wel verbetering wilt.

Bedankt:)

*Het trainingsschema zit wel goed, daar ben ik van overtuigd. Ook goede resultaten geboekt (zowel kracht als massa), zo ben ik van 22 KG dumbbell press naar 32-34 gegaan enz.

• Topic Starter Topic Starter
Ik moet misschien iets concreter zijn:

Ik ben van plan om 3 dagen in de week s'middags ook een warme maaltijd te eten (kip met rijst bijvoorbeeld) wat kan ik eten op dagen dat ik geen warme maaltijd neem? van brood wordt je snel dik toch? wat voor een alternatieve zijn er?

Is het misschien goed om 2 bakken kwark te eten? 1 s'ochtends bij het ontbijt met een boterham en 500 ml melk?

Ik eet nu gezouten pinda's en eierkoeken als tussendoortjes, is dit oké?

lees de stickies.. een opsomming van wat je eet zonder e/k/v erbij is zowat waardeloos

"Van brood wordt je snel dik toch?"
Onzin, van een overschot aan calorieën wordt je dik. Of dit nou uit koek, snoep en ijs komt of uit zilvervliesrijst, kipfilet en broccoli (of volkorenbrood).
Je kunt dus prima brood eten in plaats van rijst / pasta / aardappel.

2 bakken kwark lijkt me wat veel van het goede. Dat levert al ongeveer 100 gram eiwitten op terwijl je al genoeg hebt aan 160 tot 200 gram eiwitten...
Gezouten pinda's kun je beter vervangen door ongezouten.
Eierkoeken zijn geen ramp, maar iets met minder / zonder suiker is stukken beter.

Zoals Uniek al zei:
"een opsomming van wat je eet zonder e/k/v erbij is zowat waardeloos"

"Van brood wordt je snel dik toch?"
Onzin, van een overschot aan calorieën wordt je dik. Of dit nou uit koek, snoep en ijs komt of uit zilvervliesrijst, kipfilet en broccoli (of volkorenbrood).
Je kunt dus prima brood eten in plaats van rijst / pasta / aardappel.

2 bakken kwark lijkt me wat veel van het goede. Dat levert al ongeveer 100 gram eiwitten op terwijl je al genoeg hebt aan 160 tot 200 gram eiwitten...
Gezouten pinda's kun je beter vervangen door ongezouten.
Eierkoeken zijn geen ramp, maar iets met minder / zonder suiker is stukken beter.

Zoals Uniek al zei:
"een opsomming van wat je eet zonder e/k/v erbij is zowat waardeloos"

Thanks!

Ik bedoelde ook dat ik ongezouten pinda's eet.

Waarom kan je dan beter rijst met kipfilet eten dan brood met kipfilet? want ik zie in (cleanbulk) voedingsschema's bijna alleen maar kip met rijst ipv brood met kipfilet.

Omdat in brood een stuk meer zout zit. Dit is niet alleen slecht voor de gezondheid (bij een hoge inname), maar je gaat er ook vocht door vasthouden.

Heb je dat serieus met die formule uitgerekend? Ik ben namelijk ook bezig om naar de 80 kg te gaan,
maar ik heb mijn kcal uitgerekend, en ik kwam uit op 2800 kcal. En ik weeg op het moment rond
de 69 kg.

En duurt het echt een halfjaar om naar de 80 kg te gaan of is dit gewoon wat ruim genomen?

80 - 69 = 11 kilogram.
1kg duurt 2 tot 4 weken (cleanbulk)
11 kg duurt 22 tot 44 weken

Pak voor het gemiddelde dus ongeveer 30 weken (7,5 maand).

Kcal behoefte voor een man minder dan 2000? Heb moeite dat te geloven, je verbrand met alles wat je doet calorieen. 1900 is gewoon te weinig voor onderhoud. Ik zit nu op 4000....

80 - 69 = 11 kilogram.
1kg duurt 2 tot 4 weken (cleanbulk)
11 kg duurt 22 tot 44 weken

Pak voor het gemiddelde dus ongeveer 30 weken (7,5 maand).
Ah, bedankt.

Ben 15 april begonnen met een beetje op m'n eten te letten. Twee weken later heb ik een
simpel schemaatje gemaakt, en dat gaat nu zo'n anderhalve week al zeer goed. Doe om de
twee weken eigenlijk wegen, maar heb toevallig vanmiddag gewogen, had wel al een paar
dingetjes gegeten en gedronken, en woog nu 70,3 kg in plaats van 68,5 kg op 15 april. Had
ook gewogen op maandag 29 april, maar dit viel tegen, aangezien ik toen 68,8 kg woog, waarna
ik dus besloot een schema te maken.

Aanstaande maandag doe ik nog een keer wegen, en dat gewicht doe ik noteren, en dan
maar kijken hoe ik uitkom, hoop rond de 70,0 kg, aangezien ik nu wel wat gegeten en gedronken
had al voor het wegen.

Heb je dat serieus met die formule uitgerekend? Ik ben namelijk ook bezig om naar de 80 kg te gaan,
maar ik heb mijn kcal uitgerekend, en ik kwam uit op 2800 kcal. En ik weeg op het moment rond
de 69 kg.

En duurt het echt een halfjaar om naar de 80 kg te gaan of is dit gewoon wat ruim genomen?

Ja, dit is mijn basaal metabolisme (energieverbruik in rust). Ik probeer nu 3000 kcal te pakken.

---------- Post toegevoegd 7 May 2013 om 19:31 ----------

Kcal behoefte voor een man minder dan 2000? Heb moeite dat te geloven, je verbrand met alles wat je doet calorieen. 1900 is gewoon te weinig voor onderhoud. Ik zit nu op 4000....

basaal metabolisme (energieverbruik in rust) uitgerekend ja, en dan rond de 2000 komen lijkt mij niet heel raar hoor?

---------- Post toegevoegd 7 May 2013 om 19:32 ----------

Omdat in brood een stuk meer zout zit. Dit is niet alleen slecht voor de gezondheid (bij een hoge inname), maar je gaat er ook vocht door vasthouden.

Oke bedankt! wat is een goede vervanger van brood als je geen warme maaltijd kan nuttigen?

Terug
Naar boven