MuscleMeat

Aantal oefeningen per spier

Shahanshah

Novice
Waardering
0
Beste medeleden,

Ik ben in april dit jaar begonnen met trainen aan de hand van een 3-day traditional straight sets split schema en ik ben inmiddels 6 kg aangekomen (van 70 kg naar 76 kg). Nu ben ik klaar voor een geavanceerde schema en om die reden wil ik een 5-day traditional straight sets/ascending pyramide sets schema gaan aanhouden voor de komende maanden, maar graag zou ik wat meer willen weten over hoeveel oefeningen per spier gedaan moeten worden.

Nou weet ik dat de volgende 8 spiergroepen getraind worden tijdens krachttraining d.m.v. specifieke oefeningen, namelijk:

• Rug: traps, bovenrug, vleugels, middenrug en onderrug;
  • Borst: boven-, onder- en binnenkant;
  • Armen: biceps en triceps;
  • Schouders;
  • Buikspieren: boven- en onderkant en zijkanten;
  • Benen: bovenbeen, hamstring en kuiten.
Waar ik aan zit te denken, is om hetzelfde aantal oefeningen te doen voor elke spier van elke spiergroep. Om duidelijk te maken wat ik bedoel, neem ik de rug als voorbeeld. Op de dag dat ik mijn rug train zou ik dus bijvoorbeeld 3 oefeningen voor traps, bovenrug, vleugels, middenrug en onderrug moeten doen, wat uitkomt op 15 oefeningen voor de rug. Dit betekent dat ik 15 oefeningen en de gewichten van alleen voor mijn rug moet onthouden (uiteraard handiger als ik mijn uitgewerkte schema meeneem naar de sportschool). Ik zou ook echt niet weten hoeveel tijd van een dag deze manier van trainen in beslag zal nemen. Tevens zie ik dit ook niemand doen (de meeste doen 5 oefeningen voor de rug), vandaar mijn twijfels. Voordeel is wel dat elke spier even hard aangepakt wordt doordat ik voor elke spier aparte oefeningen doe. Ik ben wel echt in de war geraakt sinds ik hier aan zit de denken; ik wil echt duidelijkheid. Wellicht kijk ik er te perfectionistisch naar.

Wat zeggen jullie?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Rug: traps, bovenrug, vleugels, middenrug en onderrug; 4/5 (1/2 voor dikte rug,1/2 een voor vleugels, deadlift (<onderrug)
Borst: boven-, onder- en binnenkant; 3/4 (incline, decline, flyes (+ .iets.?))
Armen: biceps en triceps; 2/3 ( curls, hammer curls. | skull krucher, lat push down)
Schouders; 2/3/4 (dumbell press, lateral raises, front raises, shrugs)
Buikspieren: boven- en onderkant en zijkanten; 3 moet je zelf weten
Benen: bovenbeen, hamstring en kuiten. 4 ofzo squat, leg extensions, leg curls, romanian deadlifts

dit is wat voor mij werkt en niet per definitie hoe het hoort. groeten

zoiets zou ik zeggen. Maar beter ga je ff de stickys lezen en wat filmpjes op youtube checken.

Laatst bewerkt:
Zou gewoon een bestaand schema overnemen als ik jou was.Dit gaat nergens over.

Terug
Naar boven