MuscleMeat

aantal sets en reps?

ouri

Advanced Bodybuilder
Waardering
3
Lengte
1m76
halo ik ben al een tijje bezig met trainen maar doe het niet goed denk ik .
ik train meestal elke spiergroep 4x10 reps . maar merk niet veel verschil meer . ben nu aan het cutten ,maar zou graag eens iets andes willen van sets & reps... enkel vnd ik het moeilijk om te zeggen bv bij welke spiergroep zoveel sets en reps te doen ... of is dit gwn aanvoelen wat jezelf kan.? de oefeningen dat ik meestal doe zijn
squat (benen)
deatlift(rug)
breed optrekken (rug)
lat pulldown (achter hoofd)(rug)
neck press (schouders)
schuin bankje gaan liggen en side raises(schouders)
rechtstaande front raises(schouders)
lage kabels kruisen en naar achter pushen (achterkant schouders)
bench press(borst)
incine bench press(borst)
dumbbell press(borst)
decine bench press of dumbbell press (borst)
rope pull down (triceps)
kickback dumbbells of touw (triceps)
dippen (triceps)
babell curl (biceps) smal ,normaal,breed
preacher curl zitten ( biceps)
hammer curl (onderarmen/biceps)

dit zijn de oefeningen die ik vooral uitvoer in de week ,ik train 4x per week
ma (borst,buik)4+2oef
di (quads,biceps)3+2a3 oef
wo (rust)
do(schouders,triceps) 4+3a4oef
vr ( hamstrings,kuiten en rug) 2oef,2oef,4 oefeningen

ik train meestal een uur lang , met gevolg een whey shake en 30 tot 45 min cardio (fietsen) op hartslag 130 a 140

wie kan me nog beetje raad geven over welke reps /sets /oefeningen ik nog kan doen zodat ik weer wat resultaat heb

Begin met zwaar gewicht dat je bijvoorbeeld 10x kan.. en ga vervolgens lichter in je volgende sets. Zo ben je al vanaf je eerste set volop aan het trainen en haal je er iedere set het maximale uit. Nu zul je waarschijnlijk opbouwend gewicht doen.. eerst 20kg, dan 22kg, dan 24kg bijvoorbeeld. Begin nu eens met 26kg (wat je wel aankan, gezien je normaal 24 doet als je eigenlijk al uitgeput bent), vervolgens nog een keer 26kg indien je denkt dat je daar wel minimaal 8 reps mee kan gaan doen en vervolgens 24 (probeer in principe gewicht te pakken dat je minimaal 8 reps kunt doen), maximaal 12..

Voor de rug doe je geen rows, voor borst geen fly's. Dit zijn beide prima oefeningen voor hun spiergroep om erbij te nemen. Je kunt ook de benen op 1 dag pakken en de rug op 1 dag, schouders zou ik eigenlijk nog achter de been/bicep dag plakken en dan de rustdag op donderdag nemen. Hebben je schouders wat meer rust voordat ze fulle pulle moeten bij de rug.
qua sets kun je doen wat je zelf wil, 5x5, 3x10, 4x8. gooi gewoon wat om. Je kan zelfs even spelen met de uitvoeringssnelheid.

• Topic Starter Topic Starter
Begin met zwaar gewicht dat je bijvoorbeeld 10x kan.. en ga vervolgens lichter in je volgende sets. Zo ben je al vanaf je eerste set volop aan het trainen en haal je er iedere set het maximale uit. Nu zul je waarschijnlijk opbouwend gewicht doen.. eerst 20kg, dan 22kg, dan 24kg bijvoorbeeld. Begin nu eens met 26kg (wat je wel aankan, gezien je normaal 24 doet als je eigenlijk al uitgeput bent), vervolgens nog een keer 26kg indien je denkt dat je daar wel minimaal 8 reps mee kan gaan doen en vervolgens 24 (probeer in principe gewicht te pakken dat je minimaal 8 reps kunt doen), maximaal 12..
ja en mij oefeningen zijn wel oke denk je ?
uim ja dus gewoon ineens om maximale gewicht beginnen en proberen zo hoog mogelijk te eindigen dan .? dus bv 10,8,6en 6..?

---------- Toegevoegd om 11:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:48 ----------

Voor de rug doe je geen rows, voor borst geen fly's. Dit zijn beide prima oefeningen voor hun spiergroep om erbij te nemen. Je kunt ook de benen op 1 dag pakken en de rug op 1 dag, schouders zou ik eigenlijk nog achter de been/bicep dag plakken en dan de rustdag op donderdag nemen. Hebben je schouders wat meer rust voordat ze fulle pulle moeten bij de rug.
qua sets kun je doen wat je zelf wil, 5x5, 3x10, 4x8. gooi gewoon wat om. Je kan zelfs even spelen met de uitvoeringssnelheid.
oke flys doe ik wel af en toe hoor;) ik varieer van week tot week zo ene beetje .. rows zitten er ook vook bij ,bij de rugtrainig ;) hoe zou je mijn indeling dan wijzigen ? zou je een vb willen geven .? va, een week overzicht de biceps doe ik na quads omdat ik gelezen heb dat er dan meer testosteron vrijkomt ,en heb tamelijk zwakke biceps vin d ik zelf ..

vook=vaak i presume? :) Mja naar mijn mening kun je beter altijd rows doen en soms/vaak cable pulldown of zo.

Ik zou doen;
Maandag: Borst, buik
Dinsdag: Benen, biceps
Woensdag: Schouders, triceps
Donderdag: Rust
Vrijdag: Rug

Ok het klopt wel dat je meer groeihormonen vrijgeeft als je zware oefeningen voor bijv. de benen doet, maar volgens mij is het effect niet zo drastisch als dat jezou hopen. Maar zo is het prima, dan wordt de bicep dinsdag zwaar belast, heeft het een paar dagen om te herstellen en zal dan weer moeten werken bij de rug, zelfde geldt voor triceps trouwens als je hem zo doet. Als je nou nog steeds weinig verschil ziet in biceps als je hem zo 2 keer traint dan zou je de biceps op rugdag erbij kunnen doen, zo creeer je nog meer rust en rust = groei (vaak dan :) )

vook=vaak i presume? :) Mja naar mijn mening kun je beter altijd rows doen en soms/vaak cable pulldown of zo.

Ik zou doen;
Maandag: Borst, buik
Dinsdag: Benen, biceps
Woensdag: Schouders, triceps
Donderdag: Rust
Vrijdag: Rug

Ok het klopt wel dat je meer groeihormonen vrijgeeft als je zware oefeningen voor bijv. de benen doet, maar volgens mij is het effect niet zo drastisch als dat jezou hopen. Maar zo is het prima, dan wordt de bicep dinsdag zwaar belast, heeft het een paar dagen om te herstellen en zal dan weer moeten werken bij de rug, zelfde geldt voor triceps trouwens als je hem zo doet. Als je nou nog steeds weinig verschil ziet in biceps als je hem zo 2 keer traint dan zou je de biceps op rugdag erbij kunnen doen, zo creeer je nog meer rust en rust = groei (vaak dan :) )
oke dat doe ik nu ook al een beetje na mijn rug train ik 3 setjes biceps wide grip met de stang .. voor ze wat naar buiten te trekken .
en een de oefeningen die je doet voor de spiergroepen zijn er ook volgordes op van die oef eerst dan de die etc ... want ik doe nu gwn waar ik zin in heb . (wel de oefeningen die hierboven vermeld stonden natuurlijk.

Altijd beginnen met de grootste, dus op je borstdag eerst de borstoefeningen, rugdag idem, benen als eerste beginnen met dingen als squat, lunges en wat je allemaal nog meer doet en daarna pas isolatie zoals leg curl of extensions. Dit is vooral zodat je op de grootste oefeningen van die dag het meeste pakt, hier hebben de meeste spieren wat aan.
Op schouder dag zou ik beginne met de presses en daarna oefeningen als side raises en reverse fly's.

Dat met de biceps is nu nog wel prima, maar als ie niet reageert hierop dan kan het zijn dat je hem te vaak belast en dan zou ik hem alleen trainen opd e rugdag, zodat de rest van de week tijd van herstellen is. WEet niet hoelang je de biceps eigenlijk al 2 keer per week traint en of er veel verandering is geweest in die periode?

;)[ja nu 2 weken maar weet ook nooit of de oefeningen goed zijn die ik ervoor doe ... en dan heb ik de neiging om veel oefeningen ervoor te doen . ik weet gwn niet op welke oefeningen mijn licham het beste reageert is het mijn voeding ,rust training ? ik weet het niet ik zorg er tocg voor dat ik 7 a 8 u rust heb en dat ik goed doortrain mijn voedingsschema staat bij de voeding die bestaat voornamelijk uit havermout en brinta je mag daar eens naar kijken als je wilt.(de hoeveel heden zijn nu wel aangepast en berekent omdat ik in de cut zit (vanwege dat ik van al mijn vet afwil omstreke borst enzo... zodat ik van droog kan opbouwen ook al weeg ik niet veel tegenover mijn grootte , ik heb wel vet aan mijn borst (alee, als het zonnig is hangt mijn borst af ...tegenover als het koud is dat ze mooi beginne aanspannen en zo wil ik het hebben !:rolleyes:

lol, volgens mij is dat geen vet ouwe maar gewoon je borstspier. Die is als een grote zak alleen dan omgekeerd, als je hem vult/aanspant knijpt ie bij elkaar en wordt ie kleiner en ontspannen zul je zo'n mooie volle plaat hebben als borst. Maar ja als jij denkt dat het vet is wat je weg kan trainen, dan moet je dat vooral doen aangezien ik niet precies weet wat je bedoelt maar het klinkt gewoon als een aangespannen en ontspannen borst.

Je lichaam reageert op een combinatie van goede voeding, rust en hard trainen. Je traint om je spieren kapot te maken, je eet veel zodat je lichaam voldoende bouwstenen binnen krijgt om je uit te bouwen, je rust zodat je lichaam tijd heeft om die bouwstenen ook mooi op elkaar te metselen :P.
Jij moet er zelf achter komen wat werkt voor jou. Meet gewoon je arm even op en maak foto's. Ga even trainen en kijk bijv. om de 2 weken even of je al wat verandering ziet.

Meer oefeningen is niet altijd de key, als je spier op is is je spier op. Dan kun je nog wel meer gaan doen amar het zal niet zo effectief zijn.
Waar je lichaam het beste op reageert verschilt per persoon maar de meesten gaan wel hard op compound oefeningen, je kunt hierdoor zelfs dikke armen krijgen terwijl je nog nooit een bicep curl hebt gedaan. Vandaar dat ik een splitschema meer voor mensen met al redleijk wat massa vind, aangezien je dan wat detailwerk gaat doen zoals curls die dus niet eens de hoofdreden hoeven te zijn van flinke armen. Maar train zoals jij dat wil natuurlijk, jij bent degene die elke dag of elke keer er moet staan om keihard te gaan.

Wat een slecht advies. Leer gewoon je kracht ter verdelen. En zorg dat je 4 setjes met gelijk gewicht en gelijk aantal reps kan uitvoeren. Als je terug gaat in gewicht bouw je gewoon je setjes niet goed op.

Lekker overzichtelijk.

Wat een slecht advies. Leer gewoon je kracht ter verdelen. En zorg dat je 4 setjes met gelijk gewicht en gelijk aantal reps kan uitvoeren. Als je terug gaat in gewicht bouw je gewoon je setjes niet goed op.

Even slecht advies.

Er is geen perfecte manier van opbouwen of sets/reps verhouding.
Iets met Rome en meerdere wegen...

DIE ECHTEUH TOPADVIES MAHN.

Je moet ZELF uitzoeken wat voor je werkt! Er is gewoon geen standaard regel! Probeer maar eens het rodedraadschema van 3XL, hier gaan de meesten wel lekker op. Maar ik zeg opnieuw: je moet ZELF uitzoeken wat voor jou werkt. Als 4x10 voor jou niet werkt, moet je natuurlijk iets anders zoeken!

Persoonlijk deed ik ook in het begin 3x8, daar heb ik wat massa mee gewonnen, maar na een half jaar niets meer, toen alleen maar vetter en vetter geworden, bijna niets aangekomen in VVM. Sinds ik het schema van 3XL gebruikte, ging ik erg lekker vooruit, ook in kracht.

Ook moet je het aanvoelen tijdens je training. Als je echt héél erg moe bent al na 5 setjes (ik zeg maar iets), stop dan gelijk. Hang niet de macho uit!

Deze fouten heb ik ook allemaal gemaakt... Natuurlijk in het nadeel van mijn eigen, maar zo leerde ik er ook uit, nu wil ik dat delen met jou.

Een schema stel je dus niet in 1,2,3 op. Niet iedereen heeft ook de zelfde verhouding van de verschillende typen spiervezels, dat speelt ook weer een rol, hoeveel reps (of TUT) het "beste" werkt, ik dacht dat dit stond in the Poliquin Principles (ben niet zeker).

In ieder geval heel erg veel succes!

DIE ECHTEUH TOPADVIES MAHN.

Je moet ZELF uitzoeken wat voor je werkt! Er is gewoon geen standaard regel! Probeer maar eens het rodedraadschema van 3XL, hier gaan de meesten wel lekker op. Maar ik zeg opnieuw: je moet ZELF uitzoeken wat voor jou werkt. Als 4x10 voor jou niet werkt, moet je natuurlijk iets anders zoeken!

Persoonlijk deed ik ook in het begin 3x8, daar heb ik wat massa mee gewonnen, maar na een half jaar niets meer, toen alleen maar vetter en vetter geworden, bijna niets aangekomen in VVM. Sinds ik het schema van 3XL gebruikte, ging ik erg lekker vooruit, ook in kracht.

Ook moet je het aanvoelen tijdens je training. Als je echt héél erg moe bent al na 5 setjes (ik zeg maar iets), stop dan gelijk. Hang niet de macho uit!

Deze fouten heb ik ook allemaal gemaakt... Natuurlijk in het nadeel van mijn eigen, maar zo leerde ik er ook uit, nu wil ik dat delen met jou.

Een schema stel je dus niet in 1,2,3 op. Niet iedereen heeft ook de zelfde verhouding van de verschillende typen spiervezels, dat speelt ook weer een rol, hoeveel reps (of TUT) het "beste" werkt, ik dacht dat dit stond in the Poliquin Principles (ben niet zeker).

In ieder geval heel erg veel succes!

Begrijpend lezen is natuurlijk ook een kunst. Zeg ik ergens dat je altijd hetzelfde moet trainen? Ik zeg alleen dat een advies om zwaar te beginnen om dan de 4e set terug te vallen in gewicht niet goed is.

Begrijpend lezen is natuurlijk ook een kunst. Zeg ik ergens dat je altijd hetzelfde moet trainen? Ik zeg alleen dat een advies om zwaar te beginnen om dan de 4e set terug te vallen in gewicht niet goed is.

Je zegt gelijk gewicht. Of moet ik het nog eens quoten? Sjonge jonge jonge

---------- Toegevoegd om 15:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:28 ----------

Ziezo.

[en wat is het schema dan van 3 xl.?
ja ik zal het wat moeten uitzoeken dan he ;) de reden waarom ik denk dat ik vet het is omdat ze hangen en ik kan het samentrekken ... tussen mijn 2 vingers . mijn maat heeft een stevige borst en staat altijd strak . hoe kan je het dan zien daj je vet hebt op je borst.?

---------- Toegevoegd om 15:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:38 ----------

die platte plaat zoals jij zegt heb ik niet het komt er echt om overdreven te zege in een punt uit .

[en wat is het schema dan van 3 xl.?
ja ik zal het wat moeten uitzoeken dan he ;) de reden waarom ik denk dat ik vet het is omdat ze hangen en ik kan het samentrekken ... tussen mijn 2 vingers . mijn maat heeft een stevige borst en staat altijd strak . hoe kan je het dan zien daj je vet hebt op je borst.?

Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar misschien ben je vroeger dik geweest? Zelf ik heb ook dat mijn onderkant heel erg vet is door gyno, terwijl als ik mijn borst opspan, ik mijn upper chest lekker naar boven zie komen...

Voor het schema van 3XL, moet je zoekfunctie gebruiken en "Rodedraadschema" intypen ;).

nu jullie tog in discussie zijn hier :P
ik ga over 10 minuutjes naar de sportschool maar wat ik wilde vragen,
ik doe altijd 3x12 tijdens het bankdrukken maar na de laatste 12 (55kg) ben ik dood moe.
is het mischien beter om bv 5x5 te doen met meer gewicht?

Hangt af van je doelen en je huidige progressie.

Of verschillende repranges, kan ook.

Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar misschien ben je vroeger dik geweest? Zelf ik heb ook dat mijn onderkant heel erg vet is door gyno, terwijl als ik mijn borst opspan, ik mijn upper chest lekker naar boven zie komen...

Voor het schema van 3XL, moet je zoekfunctie gebruiken en "Rodedraadschema" intypen ;).

heb hier een fototje
dit was van vorige zomer ./

2nu6sub.jpg

http://i54.tinypic.com/2nu6sub.jpg

Terug
Naar boven