AndroidHealthClinic

Aantal vragen omtrent voedingsschema

Svenneh

Novice
Waardering
0
Hallo, ik heb veel rondgekeken op dit forum en veel geleerd.. nu heb ik toch nog een aantal vragen wat betreft het maken van een voedingsschema voor de cut

GEWICHT = 96.5kg x 13,8 = 1331,7
LENGTE = 172.5cm x 5 = 935
LEEFTIJD = 19 x 6,8 = 129,2
67 – 129,2 = -62,2
+ --------------------------------------
2204,5

Ik fiets 40 minuten heen en terug op werkdagen.
Ik sport daarnaast 3 x in de week 45 minuten crosstrainer en 15 fietsen/hardlopen. Daar wil ik krachttraining bij gaan doen, ben er nog niet bekend mee maar dat komt nog.
Verder 5 werkdagen geringe arbeid.

Mijn vragen:

Wat moet de verhouding E/K/V zijn in mijn schema??

Waar vindt ik hoeveel ik verbrand met cardio en later met krachttraining??

Als ik een schema maak op onderhoud en daarnaast veel sport, vanaf hoeveel verbrande calorien moet ik dan bijeten??

ik had nog een vraag maar die komt nog wel.. ff vergeten

Bedankt voor het reageren

Laatst bewerkt:
Ik zou beginnen met 40-40-20 en na een periode van bv 4-6 weken weer veranderen naar 50eiwit 30 kh en 20 vet.

Cardio hangt af van je hartslag. Maar reken maar op een gemiddelde van zo'n 700 per uur.
(geen fiets)

Bijeten als je je heel slap gaat voelen en als je sneller gewicht verliest dan ongeveer 1,5 kg per week. Check regelmatig de spiegel. Ook je kracht kan een indicator zijn. Een beetje mag je best verliezen maar niet belachelijk veel. Verlies je heel veel kracht dan eet je te weinig.

• Topic Starter Topic Starter
Ik zou beginnen met 40-40-20 en na een periode van bv 4-6 weken weer veranderen naar 50eiwit 30 kh en 20 vet.

Cardio hangt af van je hartslag. Maar reken maar op een gemiddelde van zo'n 700 per uur.
(geen fiets)

Bijeten als je je heel slap gaat voelen en als je sneller gewicht verliest dan ongeveer 1,5 kg per week. Check regelmatig de spiegel. Ook je kracht kan een indicator zijn. Een beetje mag je best verliezen maar niet belachelijk veel. Verlies je heel veel kracht dan eet je te weinig.

en die verhouding E/K/V moet in alle maaltijden zo gebalanceerd zijn?? bedankt voor je antwoord !:D

en nee fiets wel naar mn werk, maar sportschool vooral crosstrainer.

Hallo, ik heb veel rondgekeken op dit forum en veel geleerd.. nu heb ik toch nog een aantal vragen wat betreft het maken van een voedingsschema voor de cut

GEWICHT = 96.5kg x 13,8 = 1331,7
LENGTE = 172.5cm x 5 = 935
LEEFTIJD = 19 x 6,8 = 129,2
67 – 129,2 = -62,2
+ --------------------------------------
2204,5

Ik fiets 40 minuten heen en terug op werkdagen.
Ik sport daarnaast 3 x in de week 45 minuten crosstrainer en 15 fietsen/hardlopen. Daar wil ik krachttraining bij gaan doen, ben er nog niet bekend mee maar dat komt nog.
Verder 5 werkdagen geringe arbeid.

Mijn vragen:

Wat moet de verhouding E/K/V zijn in mijn schema??

Waar vindt ik hoeveel ik verbrand met cardio en later met krachttraining??

Als ik een schema maak op onderhoud en daarnaast veel sport, vanaf hoeveel verbrande calorien moet ik dan bijeten??

ik had nog een vraag maar die komt nog wel.. ff vergeten

Bedankt voor het reageren

Maak het jezelf makkelijk. Je hoeft niet alles precies uit te rekenen. Je fietst iedere dag, dus dat verbruikt zat. Vervang gewoon de crosstrainer etc door krachttraining. Eten: gevarieerd en gezond eten, vooral goed ontbijten, maar in totaal wat minder nemen. Dan kom je niets tekort.

Het maakt voor massaverlies absoluut niet uit wat je precies wanneer eet en in welke verhoudingen: het gaat puur om de kcals.

Tip1: Iets meer eiwitrijke spullen eten is handig want dat verdrijft de eetlust het best.

Tip2: gebruik kleinere borden en kleinere lepels, dan neem je automatisch kleinere porties.

Tip3: Ga niet te snel. Hoe langzamer je gaat, hoe blijvender het resultaat.

Ik las in een ander bericht 1,5 Kg afvallen per week: als dat allemaal vet was dan komt dat neer op een energietekort van ca 1500 Kcals per dag. Dat is waanzinnig veel, als het je al lukt om dat een tijd vol te houden dan kan je erop rekenen dat je ook spier verliest, dat je prestaties eronder lijden en dat je metabolisme in de spaarstand terecht komt.

300-500 kcals tekort per dag is ook zat, dan val je rustig maar nog steeds merkbaar af, je prestaties lijden er niet onder, honger valt erg mee, en je metabolisme blijft lekker draaien. Gewoon wat langer de tijd voor nemen.

Oke.. dus ik hoef niet helemaal vast te zetten wat ik ga eten op een dag als ik maar gezond eet?? en als het maar aan mijn onderhoud kcalorien is??

:rolleyes:

Oke.. dus ik hoef niet helemaal vast te zetten wat ik ga eten op een dag als ik maar gezond eet?? en als het maar aan mijn onderhoud kcalorien is??

:rolleyes:

Klopt. Maar je moet wel flink werken dan he! Als je het goed doet krijg je ruim vóór elke maaltijd flinke trek en ben je na elke maaltijd wel verzadigd maar niet barstens vol.

Wel of niet op papier zetten wat de calorische waarde is, tja dat is een vraag opzich. Als je genoeg feeling met je eigen lichaam hebt kan het zonder het neer te zetten. Ik ken echter zat mensen die geen benul hebben van wat ze nodig hebben.

De totale percentages moeten ongeveer zo zijn, echter ontbijt, voor de training en na de training mag KH een hoger percentage zijn.

Absoluut geen KH meer voor het slapen gaan.

Wel of niet op papier zetten wat de calorische waarde is, tja dat is een vraag opzich. Als je genoeg feeling met je eigen lichaam hebt kan het zonder het neer te zetten. Ik ken echter zat mensen die geen benul hebben van wat ze nodig hebben.
:thumbup:

En daarom is het zeker zinvol om in elk geval één keer een goed voedingsplan te maken zodat je in elk geval inzicht hebt wat je dagelijks binnenkrijgt!

hmm maar hoe wil je dat doen als je een standaard inname van 3500 kcal hebt?
ik bedoel, je moet dan wel heel hoog in EW zitten in mijn geval.

ikzelf ben meer een fan van 50/35/15 (KH/EW/V)

En daarom is het zeker zinvol om in elk geval één keer een goed voedingsplan te maken zodat je in elk geval inzicht hebt wat je dagelijks binnenkrijgt!
het is zeker zinvol om alles gewoon op papier te zetten
je weet dan precies wat je binnen krijgt, en welke voedingsmiddelen wat bezitten qua kcal e.d. Het is makkelijker optellen en aftrekken dan.

Ook kan je grammen makkelijker aanpassen (als je t in excel bijvoorbeeld neerzet).
op een gegeven moment weet je wel wat je eet, hoeveel en wanneer.
Dat is het voordeel van het maken van een schema:cool:

Oke ik ben er wel zo ongeveer uit:

Ik maak een schema voor:

1. een dag zonder sporten (wel fietsen naar werk)
2. een dag met sporten en fietsen etc..
3. een dag met wel sporten en niet fietsen naar werk..

is het goed als ik dit zo doe??

nog 1 vraag die volgens mij onbeantwoord bleef. Als die E/V/K verdeling 40/40/20 is bijvoorbeeld. moet dit dan terugkomen over de hele dag? of is het voldoende dat die verhouding zo is.. wat ik bedoel is.. kan ik sochtends alleen eiwitten eten blabla.. know what i mean:cool::cool:

Ik maak een schema voor:

nog 1 vraag die volgens mij onbeantwoord bleef. Als die E/V/K verdeling 40/40/20 is bijvoorbeeld. moet dit dan terugkomen over de hele dag? of is het voldoende dat die verhouding zo is.. wat ik bedoel is.. kan ik sochtends alleen eiwitten eten blabla.. know what i mean:cool::cool:

Gemiddeld is goed.
Maag/darmverwerking van voedsel is een langdurig proces, voordat de maag helemaal leeg is plempt er alweer nieuw voedsel in. Alles wordt lekker gekneed en vermengd en in kleine porties doorgestuurd naar de darm. Dus bij langzaaam verwerkende stroffen zoals eiwitten heb je eigenlijk een doorlopende toevoer van eiwitten aan het lichaam. Dat betekent dat als je bij het ontbijt wat eiwit neemt en het gemiddeld genoeg is, je de hele dag door eiwitaanvoer hebt.

Laatst bewerkt:

Ik maak een schema voor:

Best in elke maaltijd zo dicht mogelijk de verhouding benaderen..;)

Oke dan bedankt voor alle reacties.. ik zal binnenkort een topic openen met een voorbeeld van het voedingsschema :cool::cool: nu ff hopen dat ik er uit kom haha

Terug
Naar boven